Objevena nová nejvzdálenější trpasličí planeta na okraji Sluneční soustavy

19. listopad 2015

Tento objekt, který dostal katalogový název V774104, se vyskytuje více než třikrát dále od Slunce než Pluto a je asi dvakrát až čtyřikrát menší než tato trpasličí planeta. Nově objevené těleso tedy pravděpodobně patří do stejné kategorie trpasličích planet a je momentálně nejvzdálenějším známým objektem svého druhu od Slunce.

V774104 se nachází ve vzdálenosti 15.4 miliardy kilometrů od Slunce, což zároveň představuje 103 astronomických jednotek (jedna astronomická jednotka, 1 AU, odpovídá střední vzdálenosti Země od Slunce a je rovna zhruba 150 milionům kilometrů). Neptun přitom obíhá kolem Slunce ve vzdálenosti 30 AU a do této doby nejvzdálenější trpasličí planeta Eris se vzdaluje od Slunce až k hranici 97 AU. Průměr nově objeveného tělesa činí asi 500 - 1000 kilometrů. Přesný tvar dráhy objektu V774104 však zatím nebyl vypočten, včetně perihélia a afélia, protože v takové vzdálenosti od Slunce se každé těleso pod vlivem gravitačního pole Slunce pohybuje velmi pomalu. Budeme si tedy ještě nějakou dobu muset počkat na další měření jeho poloh, než se nově objevená trpasličí planeta posune o dostatečně dlouhý úsek po své dráze.

Světlo nyní dorazí od Slunce k objektu V774104 za více než 14 hodin, přičemž jednotková plocha na povrchu tohoto objektu získává asi jen jednu desetitisícinu světelného toku slunečního záření v porovnání se stejnou plochou na povrchu Země. Oběžná doba nového tělesa bude zřejmě činit několik set až tisíc let. V jeho případě může jít i o podobnou a silně excentrickou eliptickou dráhu, jakou má např. trpasličí planeta Sedna, která oběhne kolem Slunce jednou cca za 11 400 let. Pozorování takto vzdálených objektů, obíhajících na podobných excentrických drahách může mít velký význam pro odhalení dalších těles či struktur na hranicích Sluneční soustavy, např. hypotetické vzdálené temné planety nebo zbytků protoplanetárního shluku, ze kterého kdysi vznikla naše Sluneční soustava. Může nám také pomoci odhalit případné ovlivnění oběžných drah v této oblasti nějakým v minulosti kolem prolétávajícím tělesem.

Rozměry transneptunických těles

Objekt V774104 byl objeven za pomocí osmimetrového zrcadlového japonského dalekohledu Subaru Telescope, umístěného na Havajských ostrovech. Vědci zároveň objevili asi desítku dalších malých těles, nacházejících se ve vzdálenosti asi 80 - 90 AU a ležících tedy mimo Kuiperův pás, který sahá “jen” do vzdálenosti cca 50 AU.

Zdroje: Space.com, Futurism, New Scientist 1, New Scientist 2, AstroWatch, Universe Today

Starosvětské příběhy lesníků z časů, kdy se na Šumavě ještě žilo podle staletých tradic.

ze_světa_lesních_samot.jpg

3x Karel Klostermann

Komplet obsahuje dva šumavské romány Ze světa lesních samot, V ráji šumavském a povídkový soubor Mrtví se nevracejí z pera klasika české literatury Karla Klostermanna (1848 - 1923), který tomuto kraji zasvětil celé své dílo.