OBRAZEM: Zchátralé plastiky a padající omítka. Fantovka září, část hlavního nádraží ovšem dál straší

Hlavní nádraží v Praze je v posledních dnech pod drobnohledem. Správa železniční dopravní cesty budovu převzala od italské firmy Grandi Stazioni, která ji měla spravovat ještě dalších třicet let. Podle správy ale nedodržela podmínku, že do 16. října, tedy minulé neděle, celý objekt zrekonstruuje. Zdokumentovat stav budovy se vydal fotoreportér Zpravodajského webu Českého rozhlasu.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Plastiky od Bohuslava Schnircha potřebují zrestaurovat

Plastiky od Bohuslava Schnircha potřebují zrestaurovat | Foto: Filip Jandourek

Podle Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), která je majitelem nádraží, vypršela nájemní smlouva s Grandi Stazioni o půlnoci z neděle na pondělí. Italská firma to ale odmítá a trvá na tom, že smlouva dál trvá.

Zástupci Grandi Stazioni hlavní nádraží předat nepřišli, firma rozesílá výpovědi obchodníkům

Číst článek

Již dříve uvedla, že pokud ji z objektu vypoví, bude požadovat 1,2 miliardy korun jako kompenzaci za rekonstrukci odbavovací haly a rovněž náhradu za ušlý zisk z dalších let provozu nádraží. SŽDC ale souhlasí pouze s vyplacením částky, kterou Grandi Stazioni prokazatelně prostavěla.

Italská společnost navíc začala rozesílat výpovědi svým podnájemníkům. Výzvu k vyklizení prostor dostal například prodejce Tchibo nebo společnost JLV provozující prodejnu potravin, napsal server Lidovky.cz.

Správa ale tvrdí, že smlouvy s Grandi Stazioni podnájemcům již zanikly, a nabízí jim nové. Podle italské společnosti mohou za špatný stav Fantovy budovy na Hlavním nádraží v Praze České dráhy. Firma ji chtěla opravit do října 2018.

Hlavní budova v secesním slohu byla postavena v letech 1901–1909 podle vítězného návrhu z architektonické soutěže architekta Josefa Fanty | Foto: Filip Jandourek

Hlavní budova v secesním slohu byla postavena v letech 1901–1909 podle vítězného návrhu z architektonické soutěže architekta Josefa Fanty.

Plachta zakrývá jednu z věží secesní budovy | Foto: Filip Jandourek

Plachta zakrývá jednu z věží secesní budovy.

Výstup z nádraží směrem na Wilsonovu ulici | Foto: Filip Jandourek

Výstup z nádraží směrem na Wilsonovu ulici

Výstup z nádraží směrem na Wilsonovu ulici | Foto: Filip Jandourek

Výstup z nádraží směrem na Wilsonovu ulici

Plastiky od Bohuslava Schnircha potřebují zrestaurovat | Foto: Filip Jandourek

Plastiky od Bohuslava Schnircha potřebují zrestaurovat.

Schody, které využívají místní bezdomovci místo WC | Foto: Filip Jandourek

Schody, které využívají místní bezdomovci místo WC.

Na části fasády přední strany Fantovy kavárny nebyla udělána rekonstrukce vůbec | Foto: Filip Jandourek

Na části fasády přední strany Fantovy kavárny nebyla udělána rekonstrukce vůbec.

Severní část staré budovy je na tom nejhůře, je zde stále vidět pozůstatek dob minulých. V budově jsou kanceláře | Foto: Filip Jandourek

Severní část staré budovy je na tom nejhůře, je zde stále vidět pozůstatek dob minulých. V budově jsou kanceláře.

Severní část staré budovy je na tom nejhůře, je zde stále vidět pozůstatek dob minulých | Foto: Filip Jandourek

Severní část staré budovy je na tom nejhůře, je zde stále vidět pozůstatek dob minulých.

Pohled na zastřešenou část | Foto: Filip Jandourek

Pohled na zastřešenou část

Prostory v zadní části staré budovy zatím nejsou zrekonstruovány | Foto: Filip Jandourek

Prostory v zadní části staré budovy zatím nejsou zrekonstruovány.

Prostory v zadní části staré budovy zatím nejsou zrekonstruovány | Foto: Filip Jandourek

Prostory v zadní části staré budovy zatím nejsou zrekonstruovány.

Pohled z prostor před Fantovou kavárnou | Foto: Filip Jandourek

Pohled z prostor před Fantovou kavárnou

Italská firma měla zrekonstruovat nádraží včetně historické Fantovy budovy. Z ní ale společnost za 13 let opravila jen vnitřek centrální části s takzvanou Fantovou kavárnou | Foto: Filip Jandourek

Italská firma měla zrekonstruovat nádraží včetně historické Fantovy budovy. Z ní ale společnost za 13 let opravila jen vnitřek centrální části s takzvanou Fantovou kavárnou.

Obchody v horní části nové haly | Foto: Filip Jandourek

Obchody v horní části nové haly

Obchody v horní části nové haly | Foto: Filip Jandourek

Obchody v horní části nové haly

Nové obchody ve spodní části hlavní budovy | Foto: Filip Jandourek

Nové obchody ve spodní části hlavní budovy

Nové informační tabule o odjezdech od firmy ELEKTROČAS, které nahradily původní analogové překlápěcí panely Pragotron a Solari | Foto: Filip Jandourek

Nové informační tabule o odjezdech od firmy ELEKTROČAS, které nahradily původní analogové překlápěcí panely Pragotron a Solari.

Průčelí nové budovy z Vrchlického sadů | Foto: Filip Jandourek

Průčelí nové budovy z Vrchlického sadů

Filip Jandourek, mah Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme