Odbory v dopravě hrozí celorepublikovou stávkou kvůli nízkým platům řidičů autobusů
Řidiči autobusů chystají protestní akce. A to kvůli nízkým platům ve veřejné dopravě. Pokud vláda nestanoví minimální mzdu pro autobusovou dopravu, hrozí odbory dokonce i celorepublikovou stávkou.
Nízké mzdy a přesčasy trápí řidiče autobusů nejvíc. I proto někteří svoji práci opouští a hledají si nové zaměstnání, jak nedávno popsal i řidič ze Vsetína Miroslav Hruška.
„Jsou nedostatečně oceněni ve mzdách. Každopádně mají spoustu přesčasových hodin, a když nakonec podělíte mzdu hodinami, zjistíte, že děláte za pár korun,“ řekl.
Řidiči autobusů chystají protestní akce. A to kvůli nízkým platům ve veřejné dopravě
Jenže právě kvůli nízkým platům je kvalitních řidičů nedostatek. Podle odborů jich chybí zhruba 6 tisíc. Zásadní problém vidí odboráři už při zadávání veřejných zakázek. Kraje je totiž vyhlašují na základě nejnižší ceny.
„Domníváme se a jsme o tom přesvědčeni, že soutěžením na nejnižší cenu, kraje a vláda tou stávající legislativou podporují mzdový a sociální dumping. Potom vyhrávají firmy s nejnižší cenou, s nejnižšími mzdovými, pracovními a sociálními standardy,“ říká předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík.
„“Jsme ochotni se obrátit na Ústavní soud i na soudy v Evropské unii, že je nám upíráno ústavní právo kolektivního vyjednávání,“ dodává.
Mzdy jsou totiž zastropované, a to často i na deset let. Vyjednávat o platech tak není možné. Odbory proto požadují, aby přímo v zadání zakázek na veřejnou autobusovou dopravu byla zakotvená nejnižší mzda řidičů - 100 korun na hodinu. V současnosti berou řidiči za hodinu v průměru kolem 70 korun.
Protesty loni odstartovala Jablonecká výzva
Protesty odstartovala loni takzvaná Jablonecká výzva. Stovky řidičů autobusů po celém Česku si oblékly reflexní vesty. Křiklavě oranžovými a žlutými barvami se tak připojili ke stávce proti nízkým platům. Podporu jim v prosinci vyjádřil i předseda Asociace krajů Michal Hašek z ČSSD.
„Rozumíme požadavkům odborového svazu v dopravě, že současná úroveň odměňování řidičů, kteří zajišťují veřejnou autobusovou dopravu, neodpovídá realitě 21. století,“ uvedl.
Podle Haška ale bez nového zákona o veřejných zakázkách a nových tendrů kraje nemají pravomoc vyjednávat s dopravci.
K problému se už před pár měsíci vyjádřil i premiér Bohuslav Sobotka z ČSSD. Požadavkům odborářů na zvýšení platů prý rozumí. Podle něj je nutné debatovat o dalších variantách, jak by mohly narůst řidičům mzdy.
Pokud se ale situace nezmění, odbory nevylučují přistoupit i k neomezené stávce. A to i za cenu toho, že přestane fungovat doprava po celé republice. Termín zatím neřekly. Samotnou protestní akci chtějí ohlásit s třídenním předstihem.
V současnosti autobusovou dopravu pro kraje zajišťuje na 11 tisíc lidí. Přidat by se navíc mohli i další řidiči - třeba kamionů, kteří jsou podle odborářů s platem taky nespokojení.