Ohrožené jesetery může zachránit nová metoda odchovu, zkouší ji vědci ve Vodňanech

Kriticky ohrožené druhy jeseterů může zachránit nová metoda jejich odchovu. Objevili ji vědci z Fakulty rybářství a ochrany vod Jihočeské univerzity ve Vodňanech. Novou nadějí pro jesetery jsou náhradní rybí rodiče.

Tento článek je více než rok starý.

Jeseter jezerní

Jeseter jezerní | Foto: Michigan Sea Grant

Až dvacet let trvá, než se některé druhy jeseterů vytřou. Vědci proto chtějí zkrátit jejich rozmnožovací cyklus.

„V této kádi vidíte jesetera malého, do kterého jsme vložili zárodečné buňky jesetera ruského. Tento hostitel nám bude v blízké budoucnosti produkovat gamety, tedy spermie a vajíčka toho ohroženého druhu,“ vysvětluje vědec Martin Pšenička s tím, že proces trvá čtyři roky.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ohrožené jesetery může zachránit nová metoda odchovu. Objevili ji vědci z Fakulty rybářství a ochrany vod. Natáčela Jitka Cibulová Vokatá

Vědci z Fakulty rybářství a ochrany vod Jihočeské univerzity ve Vodňanech zvládají tuto metodu odchovu jeseterů jako jediní na světě. Pšenička se ji učil pět let. Potřeboval k tomu ale nejen vědomosti.

„Problém je v tom, že musíme zablokovat zárodečné buňky hostitele. Nesmí se nám klepat ruce, protože vnášíme zárodečné buňky do larev jesetera po vykulení pod mikroskopem,“ popisuje Pšenička.

K vybavení vědců, kteří zachraňují jeden z nejohroženějších druhů ryb, patří kromě složitých přístrojů také barvy. Při jejich práci mají důležitou roli.

„Jednou barvičkou značíme hostitelovy zárodečné buňky a jinou barvičkou značíme naše transplantované buňky. Pokud v rybičce svítí jenom transplantované buňky, tak se transplantace podařila,“ konstatuje Pšenička.

Nejjednodušším ukazatelem může podle něj být albinoticky zbarvený jeseter malý, tedy ryba bez pigmentu.

„Takový albinotický jeseter produkuje bílé jikry. Pokud ho ale správně vysterilizujeme, zablokujeme jeho vlastní zárodečné buňky, a vneseme tam naše náhradní buňky, pak bude produkovat vajíčka tmavá. Poznáme tak, že jikry jsou od našeho donora,“ dodává Pšenička.

Vodňanští vědci začnou speciální metodou rozmnožovat nejdříve jesetery sibiřské, ruské a vyzu velkou. Jestli se jejich odchov podařil, se ukáže až za čtyři roky.

Jitka Cibulová Vokatá, Anna Jadrná Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít