Operní Čert a Káča promění scénu Mahenova divadla na zámek v Mokré Lhotě

9. prosinec 2016

Pohádkovou operu Antonína Dvořáka Čert a Káča uvede 10. prosince brněnská opera. Premiéra se kvůli plánované rekonstrukci Janáčkova divadla odehraje v sousedním Mahenově divadle. Tvůrci oproti původnímu hudebnímu dílu udělali několik drobných úprav. Celý příběh se bude točit okolo skupinky dětí.

Autorem libreta je Adolf Wenig. V roce 1897 ho přihlásil do soutěže vypsané Národním divadlem a získal první cenu. Ve svém libretu vyšel z pohádky Boženy Němcové. Důležitou roli ale hrála i Balada o nebohém ďáblu od Ladislava Quise. Antonín Dvořák se v té době opernímu žánru příliš nevěnoval. Jeho pozornost byla upřená spíše k symfonické tvorbě. Ostatně toto zacílení se prolíná i do Čerta a Káči, pokračuje dirigent Jakub Klecker: „Mnohdy se zde objevují i symfonické prvky, takže já se snažím pracovat s orchestrem i se zpěváky trochu navzdory té symfonické podobě, jakožto s operou. Doprovází ji orchestr, ale pořád je to svébytný hudební proud.“

Operní podívaná pro celou rodinuV opěře se podle dirigenta objevují leitmotivy, které Antonín Dvořák velmi dobře aplikuje v různých momentech: „To je příchod Čerta do hospody nebo příchod ovčáka Jirky do pekla, nebo potom na zámek. Je to velmi přehledné i pro běžného posluchače. Myslím, že naše inscenace bude poutavá pro celou rodinu.“

03760014.jpeg

První dvě dějství zkomponoval Antonín Dvořák velmi rychle. Pak ale vdával dceru Otylku a musel si mezi druhým a třetím jednáním udělat delší pauzu. To je podle dirigenta Jakuba Kleckera znát především v hudební podobě třetího dějství: „Ty první dvě, to je opravdu neustálý hudební tok. Ve třetím jednání trochu dramatičnost opadla, což mohu dokladovat na árii kněžny zahajující třetí jednání, která je velmi lyrická, až snová. Takový je vlastně celý úvod, jakožto polonéza.“

Káča ráda tancuje a v opeře si toho opravdu užijePro operu Čert a Káča je typický tanec. To souvisí i s charakterem hlavní ženské postavy, která chce tancovat, ale nikdo jí nechce. Tanec jako takový bude jednou z hlavních složek brněnské opery, říká režisér Jiří Heřman: „Tanců je tam mnoho, přizval jsem ke spolupráci Mária Radačovského, autora známého pekelného tance. Ale samozřejmě jsou to i všechny ty lidové tance, do kterých jsou zapojeny jak děti, sbor i tanečníci. Bude to hodně rozpohybované.“

03759994.jpeg

V dubnu roku 2017 začne rozsáhlá oprava Janáčkova divadla. Právě z tohoto důvodu bude mít Dvořákův Čert a Káča premiéru v sousedním Mahenově divadle. To s sebou nese i jisté komplikace. Orchestr bude o deset až dvanáct členů menší. Dirigent dokonce musel zvolit jiné nástrojové rozsazení, a tak rozdělil dechovou sekci po obou stranách sekce smyčcové. Přechod do Mahenova divadla klade specifické nároky i na zpěváky, potvrzuje představitelka Káči Václava Krejčí Housková: „Všichni si říkáme, jak je ten akustický prostor, oproti Janáčkovu divadlu, pro nás pěvecky náročnější a samozřejmě se snažíme v průběhu zkoušek najít si ta správná místa.“ Jejího čertovského partnera ztvární Roman Hoza.

Děti na školním výletě potkají Káču i čertaJiří Heřman se ve své režijní koncepci inspiroval vlastními vzpomínkami na školní výlety. Z tohoto důvodu tvůrci připsali hned několik postav, včetně osmnáctičlenné skupiny dětí: „Já jsem se rozhodl tuto operu inscenovat na zámku v Mokré Lhotě, kam se vypraví školní výlet, čímž rozehráváme celý příběh. Těším se na to, že to bude krásné propojení a že to bude srozumitelné pro dnešní děti, protože hlavně to bude pohledem dětí, ne dospělých.“

Autorem scénografie je Pavel Svoboda. Ten se při práci inspiroval v dětských knížkách, ve kterých jsou různými průhledy vidět jiná pozadí z následujících stránek. Tím vzniká obraz složený z několika částí. Ten se při každém dalším otočení změní.

autoři: Milena M. Marešová , Iveta Novotná
Spustit audio