Ožehavě aktuální děj sci-fi románu „451 stupňů Fahrenheita“ uvádí na jeviště Činoherní studio

16. únor 2018

„Oheň hoří – a my jsme v téhle zemi většina". Takový je název nové hry ústeckého Činoherního studia. Jde o adaptaci sci-fi románu Raye Bradburyho, který své dílo napsal už před 65 lety. Jde o „451 stupňů Fahrenheita“, ve kterém s obavami reaguje na nástup televize a varuje před zánikem knih a s ním i kulturní společnosti.

Úspěšná režisérská dvojice, Kristýna Kosová a Adam Svozil, chce ukázat, jak trpce aktuální je tento námět i v současnosti, kdy roli všudypřítomného média přejal internet.

Stejně jako v knižní předloze tak i v divadelní adaptaci jsou požárníci těmi, kteří v daleké budoucnosti už nehasí požáry, ale v noci jezdí na základě udání za lidmi, kteří u sebe mají knihy. Ty pak jako bio hazard zapalují, někdy společně s celými domy. Protože ale knih ubývá, často cvičí a dělají ze sebe pořádné chlapy.

Guye Montag ale cestou domů několikrát potká Clarissu, podle ostatních údajně bláznivou ženu, která mu svými otázkami nasadí „brouka do hlavy“ a Guye začíná o všem pochybovat.

Zdrcující poslední kapkou pro něj je, když se při jednom ze zásahů setká s osudem ženy, která raději zemře, než aby se vzdala svých knih – poté, co jednu z nich Guyovi daruje.

„451 stupňů Fahrenheita“ na jevišti ústeckého Činoherního studia

Guye přestává být tím slepým pilným požárníkem, což mu přináší problémy. On ale před vším nezavře oči a jedná.

Adaptace slavného románu ukazuje extrémní obraz společnosti v roce 2070, kam až by se lidé mohli, ale neměli chtít, dostat.

„To je právě ta tragická realita, že všichni lidé tuší, že je něco špatně, ale nikdo s tím není schopen něco dělat. A ten systém jede v nějaké setrvačnosti, to je na tom asi to nejděsivější, a také asi nejaktuálnější,“ komentuje děj hry Kristýna Kosová.

„Tam už je vlastně pozdě. My se tou inscenací snažíme říct, že se ten chleba láme dnes a teď. Ta inscenace je do určité míry varováním s tím, že teď ještě máme možnost té změny, aby se nestalo to, co vidíte na jevišti,“ dodává Adam Svozil.

Václav Hanzl vystupuje jako Guye Montag: „Jsem rád za tu úpravu, kterou režiséři udělali. Na rozdíl od Bradburyho originálu to nemá moc dobré východisko. Pořád čekáte, že se stane něco krásného a dobrého, a ono se nic takového nestane. Buď něco zkusíme udělat, nebo se aspoň nesmíme bát říkat pravdu. Nebo se musíme aspoň ptát.“

Činoherní studio uvede premiéru Bradburyho adaptace v sobotu 17. února od 19:00.

autor: Lucie Valášková
Spustit audio