Označit viníka nehody samořiditelného auta nebude lehké, myslí si odborník

20. březen 2018

Firma Uber přerušila testování samořiditelných automobilů. Provozovatele alternativní taxislužby k tomu přiměla nehoda jeho vozu ovládaného autopilotem. Srážku na předměstí arizonského města Phoenix nepřežila chodkyně. Takzvaná autonomní vozidla měla vážné havárie už dřív, ale ještě nikdy při nich nezemřel chodec. „Zatím není ani jisté, jaká byla příčina nehody, jak se chovala žena, která se pohybovala na silnici,” říká ve vysílání Českého rozhlasu Plus Vladimír Rybecký ze serveru Autoweek.cz.

Arizonská nehoda podle Rybeckého zpomalí vývoj této technologie. „Mimo jiné Senát ve Spojených státech připravoval jisté změny v dopravních přepisech, které měly umožnit, aby se tato vozidla mohla ve větší míře testovat ve volném provozu. Podle průzkumů se ale více než 80 procent lidí těchto vozidel obává,” říká.

„Na druhou stranu jsem si naprosto jistý, že jak automobilky, tak technologické společnosti budou i nadále vyvíjet velké úsilí, aby tato vozidla dostaly co nejdřív do běžného provozu,” tvrdí Rybecký.

Uber komplikuje život


Pokud došlo k závažnějším problémům, v podstatě vždycky to bylo ve spojení s firmou Uber.Vladimír Rybecký

Společnost Uber není jediná, která pracuje na zavedení samořiditelných vozů. Nehoda se jiných firem podle Rybeckého ale příliš nedotkne.

„Pokud došlo k závažnějším problémům, v podstatě vždycky to bylo ve spojení s firmou Uber. Zdá se, že má tato firma jiný přístup, než mají automobilky. Popouští uzdu volnosti vozidel víc, tím pádem se tato vozidla dostávají častěji do kritických situací,” podotýká.

Společnost Uber chce autonomními vozy nahradit v budoucnu 1,5 milionu řidičů, kteří pro ni všude po světě pracují. „Uber není ani na čele vývoje. Pracují na tom jak všechny automobilky, tak jejich subdodavatelé. Evropské automobilky, třeba Audi nebo Mercedes, už určitou část autonomního režimu mají i ve svých autech, která se už začínají prodávat. Vývoj jde velmi rychle dopředu a Uber spíš ostatním komplikuje život,” myslí si Rybecký.

Konzervativní Evropa

Kdo by měl být za smrt člověka, sraženého samořiditelným autem Uber, souzen? „To je velice komplikovaná otázka, na kterou bych nechtěl přímo odpovídat. Zatím není ani jisté, jaká byla příčina nehody, jak se chovala žena, která se pohybovala na silnici. Není jasné, zda přecházela silnici, nebo udělala něco nečekaného,” odpovídá redaktor serveru Autoweek.cz.


Zatím není ani jisté, jaká byla příčina nehody, jak se chovala žena, která se pohybovala na silnici.Vladimír Rybecký

„Člověk, který byl ve voze, není řidič. Je to operátor, který má za úkol zastavit, pokud se situace vyvine tak, že ten systém není schopen reagovat. To bude, obávám se, velice složitá právnická otázka, kterou budou američtí právníci řešit ještě několik let,” myslí si Rybecký, podle kterého je v Evropě situace jiná.

„V takové míře, jako to dovoluje třeba Kalifornie nebo Arizona, to v Evropě není jednoznačně povoleno. V některých zemích, například v Německu, jsou vyhrazené určité úseky, kde je možné tato vozidla testovat. Tam je přesně stanoveno, kdo a jak za to odpovídá. Automobilka tam musí zaručit, že k žádné podobné nehodě nedojde. Evropa je v tomto daleko konzervativnější a k něčemu podobnému by tu nemělo dojít,” říká Vladimír Rybecký.

autor: rkr
Spustit audio