Parní motorový vůz Komarek z roku 1903 sveze o víkendu milovníky železniční historie

25. květen 2017

O nadcházejícím víkendu se milovníci železniční historie mohou svézt unikátním parním motorovým vozem Komarek z roku 1903. Vyrobily ho smíchovské závody barona Ringhoffera. Před 12 lety vůz odvezla parta restaurátorů z haly Národního technického muzea v Praze do Českých Velenic a tam ho celý rok opravovali. V květnu 2006 se tak poprvé po 60 letech opět rozjel vlastní silou po železnici.

Komarek byl poté k vidění v Železničním muzeu v Lužné u Rakovníka. „Je to jediný zachovaný exemplář parního motorového vozu v českých zemích. Důvodem je že si letos připomínáme 200.výročí narození Františka II. Ringhoffera, který roku 1852 na Smíchově začal budovat fabriku na výrobu železničních vozů. Jedním ze strojů, který vyráběla, byl právě i Komarek,“ říká ředitel Železničního muzea v Praze Michal Novotný.

Muzeum se proto rozhodlo k uvedenému výročí vůz představit veřejnosti. „V sobotu 27. května bude tento vůz jezdit mezi pražským Masarykovým nádražím a nádražím v Bubnech. Zájemci si mohou obstarat vstupenku v předprodeji v Národním technickém muzeu,“ dodal Novotný. O den později, 28.května, bude Komarek k vidění v areálu budoucího železničního muzea Národního technického muzea na Masarykově nádraží – to je ten objekt bývalých dílen, přístupný z Opletalovy ulice.

V budoucnu by se mohl Komarek objevit i na středočeských železničních tratích. „Naší snahou bude představit ho při různých výročí i přímo na tratích, kde působil,“ přislíbil ředitel železničního muzea.

Parní motorový vůz Komarek
Parní motorový vůz Komarek
Spustit audio