Pirátská vlajka Ulož.to nebrání prodeji digitálního obsahu

17. duben 2014

Panika vyvolaná rozsudky Soudního dvora Evropské unie není podle docenta Radima Polčáka z brněnské Masarykovy univerzity na místě. Žaloby, kterým bude nyní čelit největší tuzemský shareovací server Ulož.to, se připravovaly už dlouho a rozsudky jim reálně nepomohou. Zároveň si nemyslí, že by u nás zpoplatnění hudby nebo filmů na internetu stálo úložiště v cestě.

Soudní dvůr Evropské unie v Lucemburku minulý týden vydal rozsudky týkající se mimo jiné také podmínek, podle kterých provozovatelé shareovacích serverů odpovídají za nelegální obsah nahraný uživateli. Dále také zpochybnil výjimku „kopie pro osobní potřebu“ – ne každá rozmnoženina je podle něj pořízená v souladu se zákonem. Ředitel ministerského odboru autorského práva Pavel Zeman řekl v rozhovoru pro Hospodářské noviny, že o odstranění výjimky praktikované v naprosté většině států EU rozhodně neuvažují. Jedno z posledních rozhodnutí také rozebírá problematiku blokování stránek s pirátskými daty soudním příkazem v součinnosti s telekomunikačními operátory.

Na české servery v čele s největším Ulož.to míří série žalob, jejichž cílem je, aby úložiště pirátské kopie opravdu okamžitě mazala a aby nebylo možné je znovu nahrát. Vedoucí Ústavu práva a technologií na brněnské Masarykově univerzitě Radim Polčák říká, že rozhodnutí nic výrazně nemění: „To, co se teď děje v souvislosti s Ulož.to, s těmi rozhodnutími nesouvisí, ty žaloby se připravovaly už delší dobu. Žalobci se snaží vyvolat dojem, že je tady něco jinak, ale to, co se týká činnosti Ulož.to, tam nic nového není.“

Dodává, že v otázce odpovědnosti poskytovatele služby je důležitá celá řada rozhodnutí soudního dvora, ale že i nadále zůstává pozice českých vykonavatelů autorských majetkových práv stejná: „Je možné po poskytovateli služby jako Ulož.to požadovat, nejenom aby adresně stahoval ten protiprávně sdílený obsah, ale aby i implementoval nějaké filtry nebo mechanismy, které tomu budou v obecné rovině bránit.“

03005694.jpeg

Ulož.to přežilo plošné zavírání shareovacích serverů typu Megaupload, protože zodpovědnost za protiprávní obsah převádí ve smluvních podmínkách užívání služby přímo na uživatele. Není zodpovědné za pirátské filmy nebo hudební alba nahrané na jejich severy, pokud o jejich nelegálním původu neví. Soubory musí smazat až v momentě, kdy jsou jim nahlášeny. „Už máme ale třeba judikaturu z Německa, která se týká třeba aukčních serverů, kdy se soudy vyjadřovaly k tomu, že pokud to pro provozovatele služby nepředstavuje žádný velký technický problém, má povinnost aplikovat filtr. V tomto případě by se jednalo o to, že vykonavatelé majetkových práv autorských by dodali poskytovateli služby nějakou referenční databázi děl, k nimž vykonávají práva, a když by se tam dílo objevilo, filtr by to zachytil a nepovolil by publikaci,“ zmiňuje Polčák.

Čtěte také

Na otázku, zda by zrušení Ulož.to výrazně pomohlo prodeji digitálního obsahu na internetu, odpovídá: „Ne, v žádném případě. Tady by místo po Ulož.to zaplnily jiné služby, notabene třeba usazené v zahraničí, kde by bylo extrémně složité s nimi něco dělat. Spíše se domnívám, že je tady důvod k nějakému pragmatickému přístupu ty služby zpoplatnit rozumným způsobem tak, aby jejich využívání vedlo i k nějakému užitku pro vykonavatele majetkových práv.“

Podle britského Guardianu zásadním způsobem omezuje internetové pirátství dostupnost legálních alternativ. Celé tři pětiny z prodeje hudby, videoher, filmů a seriálů v roce 2013 ve Velké Británii tvořily nákupy na internetu. Přitom nemusí jít vždy o zakoupení fyzického nosiče. V USA, Británii a Skandinávii se během posledních let rozjely streamovací služby typu Netflix. Vše je legální a majitelé autorských práv od společností dostávají poplatky na základě počtu přehrání daného díla. Na podobných principech fungují i hudební streamovací služby jako Spotify nebo Pandora.

02940622.png

Služba Spotify je sice na evropském kontinentě dostupná ve více zemích než Netflix (od loňského prosince také i v ČR), obecně ale mají společnosti tohoto typu problém se vstupem na evropský trh: „Neexistuje nic jako evropský trh autorských děl nebo volný pohyb autorských děl po evropském trhu. Je to kvůli uzavřenosti našeho trhu a také tomu, že tu uzavřenost podporují stále nejrůznější paraziti, kteří na té uzavřenosti vydělávají.“

Spíš než Ulož.to vidí Polčák jako větší překážku na cestě k legálním alternativám organizace, které se zabývají vymáháním autorsko-právních poplatků: “Kdyby k nám na trh vstoupily služby typu Netflix, tak kanály, kterými vydělávají peníze, by se jim uzavřely, protože spousta lidí by čerpala najednou tyto služby. Tady v tom případě není důvod platit nějakému místnímu zastoupení nebo kolektivnímu správci, a tím pádem by jim vyschl zdroj příjmu.“

autoři: Miloš Hroch , Matěj Schneider
Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.