PODÍVEJTE SE: Britský trumpetista plní hudební sny. Dal šanci dětem z chudinských čtvrtí Ria

V jedné chudinské čtvrti v Riu de Janeiro byste našli zvláštní hudební školu. Vede ji Tom Ashe, britský trumpetista. Sám tvrdí, že není dobročinný typ člověka, jenže postupem času začal učit chudé děti a pak založil vlastní projekt. Jmenuje se Favela Brass a snaží se udělat z necelých tří desítek dětí muzikanty, kteří budou vládnout hlavně hře na žesťové nástroje.

Kolem stolu, nad kterým se suší prádlo, sedí čtyři malé holčičky. Podle instrukcí sympatického mladého muže s vousy a kudrnatými vlasy zkoušejí rytmus i melodie. Tom Ashe postupně holčičkám na počítači ukazuje noty. Zvládnout v první nebo druhé třídě notový zápis, to není legrace. Jenže tenhle sympatický mladík to s dětmi umí skvěle.

„Máme jednoho stálého učitele. Učím pět dní v týdnu žesťové nástroje a hudební nauku. Pak ještě platíme jednoho učitele bicích ze školy samby Vila Isabel. Kombinujeme totiž dechové nástroje a perkuse. Kromě toho máme i dobrovolníky, hlavně cizince,“ říká Tom Ashe.

Projekt Favela Brass nemá žádný stálý příjem a spoléhá tedy na drobné dary. Tomův dům je škola, jeho obývák je učebna. Teď dovnitř přicházejí čtyři děti. V rukách si nesou futrály. Všechny nástroje jsou darované z Anglie.

Čtěte také

Na hudební nástroje by tu nikdo neměl peníze

„Když jsem hrál s kapelou každou neděli v jedné chudinské čtvrti v Riu, uvědomil jsem si, jaká je situace. Nástroje jsou drahé, clo na dovoz je obrovské a použité kusy se moc neprodávají. Pokud třeba rodiče chtějí, aby děti hrály na trumpetu, museli by vydat i 2 tisíce realů (v přepočtu asi 16 tisíc Kč, pozn. aut.). A to tady v téhle chudé čtvrti nikdo nemá,“ vysvětluje Tom.

Děti se mezitím připravují. Jedna dvojice bude cvičit na trubku a druhá jde na angličtinu v přilehlé místnosti. Po půl hodině si to vymění.

Tom Ashe si nedokázal představit, že by se podílel na něčem podobném. Teď dává hudební vzdělání dětem z chudinských čtvrtí. A zdarma

Dobrovolnice Nayana Kingová pomítá na stěnu obrázky a děti soutěží, kdo dřív ukáže na ten, který anglicky popisuje. Větší děti mají kromě hudební nauky i hry na nástroj zároveň výuku angličtiny.

Úžasné pokroky. Po roce už děti vymýšlejí vlastní aranže

„Kdyby třeba v budoucnu měly spolupracovat s cizinci, bylo by dobré, aby mluvily alespoň trochu anglicky. Ovládnout trubku a ještě navíc mluvit anglicky, to je pro ně tou nejlepší vstupenkou k lepšímu živobytí,“ myslí si Tom.

Čtěte také

Děti ovšem dělají úžasné pokroky hlavně na trumpetu. Hrají teprve rok a pár měsíců, ale dnes už dokonce vymýšlejí aranže.

„S bráchou jsme zkoušeli doma a přišli na novou melodii, která zněla s tou hlavní do dvojhlasu. Přišli jsme za učitelem Tomem a jemu se to líbilo,“ popisuje devítiletá studentka Gabrielle, sestra dvanáctiletého Victora Huga.

Čtěte také

Po hodině mi oba sourozenci ještě s desetiletou spolužačkou Lorenou a dvanáctiletým spolužákem Marcusem Viníciusem nadšeně vyprávějí, co mají rádi za hudbu a jak je baví učit se u Toma na trubku. A prý to není zase tak těžké.

Když běží v televizi telenovela, musí být doma ticho

„Jen když cvičíte vysoké tóny, to je občas náročné. A někdy si taky zraníte pusu. Takže si ji musíte dobře mazat rtěnkou,“ říká Gabriella, a kluci se kření. Prý raději používají kakaové máslo, rtěnka je podle nich jen pro holky.

Lorena a Marcus pilně cvičí

„Mamka jen říká, že nesmím hrát po desáté hodině. Já bych chtěl, ale prý to ruší sousedy,“ líčí Victor Hugo. A Marcus Vinícius dodává, že u nich doma existuje snad jediné omezení: „Jediná chvíle, kdy to mamka nechce poslouchat, je, když dávají telenovelu.“

Ani sebenapínavější seriál nemůže zabránit těmto dětem, aby snily svůj hudební sen. Ten se přitom může díky jejich píli a pomoci od Toma a dalších kamarádů docela jistě stát skutečností.

autor: dkk
Spustit audio