Podle ekologů si stát dálnici D8 prosadil švindlem

24. únor 2018

Téměř pětikilometrovou část dálnice D8 přes České středohoří zřejmě čeká nové řízení včetně posudku vlivu na životní prostředí, takzvané EIA. "Nejvyšší správní soud uznal v pátek oprávněnost žádosti organizace Děti Země o obnovu stavebního řízení, které úřady opakovaně zamítaly," řekl předseda organizace Miroslav Patrik. Provoz by se tím zastavit neměl.

Rozhodnutí se týká úseku o délce 4,66 kilometru u Řehlovic na Ústecku, který získal stavební povolení jako poslední a byl zprovozněn v prosinci 2016. "Z rozsudku vyplývá, že krajský úřad v Ústí nad Labem i ministerstvo pro místní rozvoj porušily zákon a právo veřejnosti účastnit se procesu hodnocení vlivů dálnice D8 na životní prostředí, které v roce 1996 proběhlo nezákonným způsobem, takže kvůli tomu nemá trasa dálnice žádné pravomocné územní rozhodnutí," uvedl Patrik. Organizace se o obnovu stavebního řízení snažila opakovaně od roku 2013.

Podle Patrika teď musí Krajský úřad Ústeckého kraje žádosti Dětí Země vyhovět a stavební řízení obnovit. "Pak bude následovat nový proces EIA s účastí veřejnosti a vydané závazné stanovisko bude podkladem pro nové dílčí stavební řízení. Oba procesy mohou probíhat i současně," doplnil Patrik.

Investor dálnice D8, Ředitelství silnic a dálnic, rozhodnutí soudu teď komentovat nebude. Podle mluvčího Jana Rýdla o něm zatím neví.

Stavbu posledního úseku D8 přes České středohoří provází řada dlouhodobých sporů. Děti Země a další organizace podaly v součtu 27 žalob, se 14 uspěly. Na stavbu jako takovou to ale vliv nemělo. Podle Patrika nové soudní ozhodnutí soudu ukázalo, že ekologické organizace jsou v řízeních o velkých stavbách důležité. "Příkladem je právě dálnice D8, u níž jsme na nezákonný výběr koridoru a trasy přes sesuvné území délky asi dva kilometry, která navíc poškozuje krajinný ráz Českého středohoří se vzácnými organismy, upozorňovali od roku 1996. Stát si ale dálnici D8 prosadil švindlem," dodal Patrik.

Poslední úsek dálnice D8 přes České středohoří byl otevřen v prosinci 2016. V současné době ještě není zkolaudovaný a funguje v režimu předčasného užívání stavby.

zdroj: ČTK
Spustit audio