Potravináři chtějí kvóty na počty českého zboží v obchodech, podle ministra je to nereálné

Českým výrobcům potravin se nelíbí, kolik zboží na pultech obchodů pochází ze zahraničí. Proto chtějí prosadit, aby řetězce povinně nabízeli alespoň 80 % českých potravin.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Košík se zeleninou

Košík se zeleninou | Foto: CC0 Public domain

Podle prezidenta Agrární komory a Potravinářské komory Miroslava Tomana jsou české obchody přesycené potravinami ze zahraničí. „Více než 40 % mléčných výrobků bylo z dovozu, 50% masných výrobků z dovozu, 70-80 % ovoce a zeleniny z dovozu.“

Proto musí čeští zemědělství prodávat své výrobky pod cenou. A to hlavně vepřové maso a mléko, kterých je na evropském trhu přebytek. Proto Toman vyzval vládu, aby prodejci museli mít na pultech nejméně dvě třetiny českého zboží.

Podle ministra zemědělství Mariana Jurečky je takové číslo přehnané. Navíc by bylo legislativně velmi složité diktovat obchodům, co a v jakém množství mají prodávat.

Jakékoliv regulace přijdou nereálné také prezidentce Svazu ochodu a cestovního ruchu Martě Novákové. „Jakákoliv regulace v této oblasti bude pouze nějakou zátěží podnikatelů, která ale nepřinese žádný efekt. Měli bychom usilovat o to, aby v rámci globalizace jsme měli takové výrobce, kteří se nebudou muset na trhu prosazovat prostřednictvím regulační legislativy, ale prostřednictvím kvality svých výrobků.“

Lidi nezajímá původ potravin

Českých výrobků v obchodech přibývá. Každý řetězec má však vlastní politiku. Některé mají českého zboží 40 %, jiné až 80 %. České farmáře nyní podporuje společnost Albert, která nabízí vepřové a hovězí maso výhradně od českých dodavatelů.

Penny market do regálů prodává ovoce a zeleninu nestandartních tvarů a barev, které by jinak skončili v odpadcích. Proto teď můžete v prodejnách Penny market koupit zkroucené okurky nebo světle zbarvené papriky výhradně od českých zemědělců. Podobnou cestou se vydal i internetový obchod rohlik.cz.

Lidé se však nezajímají o to, odkud potraviny, které kupují, pocházejí. Podle loňského průzkumu společnosti GFK většina lidí nakupuje podle letáku. Téměř polovina lidí řekla, že kupuje veškeré zboží jen ve slevách. Pouhých 6 % lidí zajímá, jestli je výrobek český.

Zuzana Švejdová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme