Pravěké piraně na lovu želv a nový objev „ztracené komety“

5. leden 2013

Objev „centra umění“ římského císaře Hadriána, vandalové v mayském Tikalu a kometární očekávání roku 2013.

Velké pravěké piraně měřily na délku skoro tři čtvrtě metru a vážily kolem deseti kilogramů. Síla jejich čelistí musela být podle vědců taková, že to stačilo i na rozdrcení krunýře velkých želv. Vědci vyšli z měření síly čelistí současných piraní, které mají v poměru k hmotnosti třikrát silnější stisk než aligátoři. Není divu, když čelistní svaly piraně tvoří celá dvě procenta z celkové hmotnosti ryby.

Pod náměstím Piazza Venezia v Římě narazili při stavbě metra archeologové na pozůstatky tzv. Athenaea, centra umění, které někdy kolem roku 123 našeho letopočtu nechal vystavět císař Hadrián. Athenaeum sestávalo ze tří budov, kde mohlo až devět set návštěvníků naslouchat vystoupení řečníků, filosofů, spisovatelů a básníků. Mohl být mezi nimi i sám Hadrián, o kterém se ví, že psal verše v řečtině i latině a byl obdivovatelem architektury.

Na šílení kolem očekávaného konce světa v souvislosti s údajným koncem mayského kalendáře nebudou rádi vzpomínat pracovníci archeologické správy mayského města Tikalu na severovýchodě Guatemaly. Historickou lokalitu zaplavily stovky turistů, kteří v očekávaní apokalyptických událostí šplhali po budovách a část z nich poškodili. Nejvíce utrpěl známý Chrám masek, postavený někdy kolem roku 700 našeho letopočtu.

Pravěká piraňa Megapiranha paranensis

Nedávno objevená kometa C/2012 V4 ve skutečnosti novým objevem není. Propočty její dráhy ukázaly, že jde o „ztracenou“ kometu z roku 1827, kterou tehdy objevili astronomové Jean-Louis Pons a Adolf Gambart. Oba ji považovali za dlouhoperiodickou. Dnes už víme, že se vrací častěji, ale že jsme ji při dvou nebo třech návratech vůbec nezpozorovali. I teď bude jen slabá. Pouhým okem ji ani nespatříte.

Kromě přejmenované komety C/1827 M1 (Pons-Gambart) se letos na naší obloze vyskytnou i další vlasatice. Dvě by nám mohly sehrát pěkné divadlo, pokud se ovšem nerozpadnou. Nejdříve to bude v březnu kometa C/2011 L4 (Panstarrs) a v prosinci pak C/2012 S1 (ISON). Obě by měly být velmi jasné, s dlouhým ohonem, viditelné i pouhým okem. Kometa ISON možná i ve dne. Tak se nechme překvapit.

Zdroj: ČTK

Vysíláno v Planetáriu č. 02/2013, 5. – 11. ledna.

Pravidelná rubrika Objevy a události se vysílá na začátku každého Planetária.

autor: frv | zdroj: ČTK