Pravěký komár plný krve

15. říjen 2013

Mezinárodní tým paleontologů popsal unikátní fosilii: 46 milionů let starého moskyta, který obsahuje zbytky molekul hemoglobinu.

Sání krve, odborně hematofágie, se dnes vyskytuje asi u 14 000 druhů hmyzu. Otázkou však je, kdy se ten který hmyz začal živit právě tím to způsobem. Přímé fosilní důkazy jsou extrémně vzácné. Zatím byly objeveny jen čtyři fosilie, v jejichž trávicím traktu se našly pozůstatky krevních parazitů. Nyní však vědci popsali důkaz zcela jiného typu: 46 milionů let starého moskyta z Montany, který se těsně před smrtí napil krve nějakého obratlovce.

Jeho tělíčko neuchoval jantar, jak bychom si nejspíš představovali díky filmu Jurský park, ale měkké sedimenty. Šance, že by obsahovalo nějakou DNA, je po 46 milionech let nulová. Zadeček však stále obsahuje velké množství železa a stopy organických molekul porfyrinů. Obojí pochází ze stejného zdroje – krevního barviva hemoglobinu.

Tělo 46 milionů let starého moskyta uchovaly měkké sedimenty - nález v rukou paleobiologa Dalea Greenwalta

Objev moskyta plného krve nejen ukazuje, jak hluboké kořeny má sání krve. Je i dokladem o tom, že molekuly porfyrinů mohou za určitých podmínek přetrvat celé desítky milionů let. Nepřímo tak podporuje kontroverzní nález stop hemoglobinu v kosti tyranosaura z roku 1997.

Zdroj: PNAS