Pravidla vysílání Českého rozhlasu v souvislosti s volbami do Evropského parlamentu 2014

26. březen 2014

Generální ředitel Českého rozhlasu Peter Duhan vydal Pravidla vysílání Českého rozhlasu v souvislosti s volbami do Evropského parlamentu v roce 2014.

Čl. 1. Předmět úpravy

1. Toto rozhodnutí v návaznosti na platné právní předpisy, vnitřní předpisy Českého rozhlasu a
další dokumenty Českého rozhlasu stanovuje pravidla vysílání Českého rozhlasu v období
souvisejícím s volbami do Evropského parlamentu v roce 2014 (dále jen „Volby“).

2. Pro Pravidla volebního vysílání ČRo se obdobím souvisejícím s Volbami rozumí období od
účinnosti těchto Pravidel do vyhlášení a uveřejnění celkových výsledků Voleb Státní volební
komisí ve Sbírce zákonů.

3. Toto rozhodnutí je závazné pro všechny zaměstnance ČRo včetně regionálních studií a pro
externisty. Externistou se rozumí osoba uvedená v ustanovení čl. 1 odst. 3 písm. b)
metodického pokynu MP/2013/003/OLZ//0 Uzavírání autorskoprávních smluv s třetími
osobami a jiná opatření v souvislosti s uzavíráním těchto smluv.

Čl. 2. Základní povinnosti zaměstnanců a spolupracovníků ČRo, kteří se podílejí na přípravě a vysílání Českého rozhlasu v souvislosti s Volbami

1. Zaměstnanci a spolupracovníci ČRo, kteří se podílejí na přípravě a vysílání pořadů ČRo v
souvislosti s Volbami (dále jen „redaktoři“), jsou povinni znát a dodržovat platné právní
předpisy, ve znění pozdějších předpisů, které se vztahují k vysílání ČRo (zejména zákon č.
484/1991 Sb., o Českém rozhlasu, zákon č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a
televizního vysílání), Statut Českého rozhlasu, Kodex Českého rozhlasu, vnitřní předpisy
Českého rozhlasu, které se vztahují k vysílání a všem dalším činnostem ČRo v souvislosti s
Volbami (zejména tato Pravidla volebního vysílání ČRo, MP/2012/046/ONM Pravidla
zakládání a správy profilů na sociálních sítích pro zaměstnance a externisty Českého
rozhlasu, MP/2012/043/ONM Manuály a pravidla pro webové stránky Českého rozhlasu),
Žurnalistické zásady Centra zpravodajství Českého rozhlasu a Manuál k Pravidlům zakládání
a správy profilů na sociálních sítích.

2. Redaktoři, kteří připravují nebo vysílají příspěvky týkající se Voleb, politických stran, hnutí
nebo koalic (dále jen jako „politických subjektů“), představitelů politických subjektů (dále jen
jako „politici“), kandidujících politických stran, hnutí nebo koalic (dále jen jako „kandidující
subjekty“), kandidátů ve volbách (dále jen jako „kandidát“) a dalších osob, které se mohou
vyjadřovat k Volbám, jsou navíc povinni seznámit se s právními předpisy upravujícími volby,
(zejména Ústava ČR, zákon č. 62/2003 Sb., o volbách do Evropského parlamentu, ve znění
pozdějších předpisů) a dodržovat je.

3. Redaktoři jsou povinni zpracovávat veškeré informace nestranně a objektivně podle zásad
uvedených v Kodexu Českého rozhlasu a v Žurnalistických zásadách Centra zpravodajství
Českého rozhlasu.

4. Redaktoři nesmějí nad rámec pracovních povinností souvisejících s přípravou a vysíláním
pořadů ČRo v souvislosti s Volbami žádným jiným způsobem spolupracovat s kandidujícími a
politickými subjekty (souhrnně též jako „subjekty“), kandidáty, a politiky. Tento zákaz se
vztahuje mj. i na moderování předvolebních akcí, mítinků, zábavných večerů, tiskových
konferencí a dalších obdobných akcí spojených s prezentací nebo propagací kandidátů,
politiků nebo subjektů. Redaktoři nesmějí kandidátům, politikům a subjektům poskytovat ani
konzultantskou činnost, mediální poradenství a mediální tréninky.

5. Redaktoři se nesmějí aktivně podílet na jakékoliv propagaci subjektů, kandidátů nebo politiků.
Redaktoři jsou povinni zdržet se jakýchkoliv vystoupení na podporu subjektů, kandidátů nebo
politiků, a to i ve formě publikování osobních názorů a komentářů v jiných médiích, na
internetových stránkách (včetně blogů) a na sociálních sítích. Za propagaci subjektu, politika
nebo kandidáta se považuje i prezentování a viditelné umísťování fotografií, plakátů,
samolepek, odznaků a dalších materiálů vyrobených na podporu (nebo naopak za účelem
poškození) stran nebo kandidátů.

6. Redaktor je povinen neprodleně sdělit svému nadřízenému, pokud by se dostal v souvislosti s
volebním vysíláním do střetu zájmů nebo pokud by střet zájmů bezprostředně hrozil (např. v
situaci, kdy ve Volbách kandiduje osoba s vazbami na redaktora). Nadřízený redaktora v
takovém případě rozhodne o dalším postupu (např. odebere téma nebo konkrétní pořad
redaktorovi).

Čl. 3. Základní zásady zpravodajství v období souvisejícím s Volbami

1. Zpravodajství ČRo musí vždy plnit úplnou informační úlohu, a to po celé období související s
Volbami stanovené dle těchto Pravidel.

2. Pro posouzení relevance je potřeba posoudit zejména následující kritéria:
a) význam události, informace nebo prohlášení v kontextu s dalším aktuálním děním;
b) míra, v jaké daná informace nebo návrh může reálně ovlivnit život obyvatel a realitu v kraji,
v ČR nebo ve světě;
c) u návrhů subjektů, politiků nebo kandidátů míru, jakou má subjekt, politik nebo kandidát
reálnou šanci svůj návrh prosadit - zda jde o záležitost, která může spadat do jeho
kompetence (ať už před Volbami, nebo bezprostředně po nich), zda disponují dostatečnou
podporou pro prosazení takových názorů (např. dle důvěryhodných předvolebních
průzkumů) apod.;
d) jaké je dosavadní reálné postavení subjektu v politickém a společenském životě vzhledem
k počtu mandátů ve sněmovně, v senátu, v krajských a místních zastupitelstvech atd. Také
v případě jednotlivých kandidátů nebo politiků je nutné posoudit, jaký je jejich význam v
politickém a společenském životě.

3. ČRo nereferuje o jednotlivých předvolebních akcích subjektů, politiků a kandidátů, pokud na
nich nedojde k události nadstranického významu. Je ale nezbytné hlavní předvolební mítinky
relevantních subjektů redakčně monitorovat a případně na nich pořídit zvukový záznam. Tento
článek se nevztahuje na zpravodajské nebo publicistické příspěvky, které plošně mapují
průběh předvolební kampaně.

4. Zvláště obezřetně přistupuje ČRo ve vysílání k informování o aktivitách extremistů. Jakákoliv
akce extremistických subjektů je chápána jako součást jejich předvolební kampaně. Platí to
např. i pro „pochody městy". ČRo neinformuje o místě a čase takových akcí. Stejně jako u
ostatních případů je však monitoruje a do vysílání zařadí informace o nich pouze v případě, že
při nich došlo k události nadstranického významu. Takové vysílání editor vždy konzultuje
s šéfredaktorem (v případě celoplošných stanic) nebo ředitelem regionálního studia (v případě
regionálních studií).

5. U všech zpráv a příspěvků, ve kterých vystupují volení představitelé (poslanci, ministři,
zastupitelé, primátoři, starostové, jejich zástupci apod.), musí být uvedena jejich stranická
příslušnost (v případě různých nezávislých subjektů s dlouhými názvy stačí zobecnění typu
„nezávislý“ nebo „z nezávislého sdružení“) - a to bez ohledu na to, jestli daná osoba kandiduje
nebo se chystá kandidovat ve Volbách. Stranická příslušnost musí být uvedena také u všech
osob, které ve Volbách kandidují. Posluchač musí takovou informaci dostat, aby věděl, že
vyjádření může být motivováno snahou ovlivnit voliče. Toto ustanovení se nevztahuje na
situace, kdy je politická příslušnost respondenta pro dané vyjádření jednoznačně irelevantní. V
případě pochybností editor konzultuje situaci s šéfredaktorem (v případě celoplošných stanic)
nebo ředitelem regionálního studia (v případě regionálních studií).

6. Zvláště obezřetně ČRo přistupuje k peticím, demonstracím, shromážděním, iniciativám a
dalším podobným akcím a aktivitám. Redaktor u nich vždy musí ověřit, jestli skutečným cílem
není propagace subjektu, politika nebo kandidáta. I v takovýchto případech je možné
informace odvysílat, pokud splňují kritéria dle odst. 2 tohoto článku.

Čl. 4. Vyváženost vysílání ČRo o subjektech, politicích nebo kandidátech v období souvisejícím s Volbami

1. ČRo je povinen zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno
zásad vyváženosti a zejména nebyl v celku vysílaného programu jednostranně zvýhodňován
některý subjekt, politik nebo kandidát, popřípadě jeho názory, tj. nesmí žádný subjekt, politika
nebo kandidáta podporovat či naopak někoho potlačovat.

2. Zpravodajství ČRo musí reflektovat rozložení sil, jaké si subjekty, politici nebo kandidáti svou
činností získali. ČRo nevytváří dění ani se ho nesnaží usměrňovat, ale zprostředkovává věcně
správný obraz skutečnosti, přičemž dbá na přesnost a nestrannost, spočívající především ve
zjišťování a ověřování skutečnosti.

3. Za vyváženost vysílání v období souvisejícím s Volbami zodpovídá šéfredaktor stanice (u
celoplošných stanic) a ředitel regionálního studia (u regionálních stanic). V období účinnosti
těchto Pravidel poskytuje šéfredaktor nebo ředitel regionálního studia vedoucímu projektu
volebního vysílání týdenní přehled všech vystoupení jednotlivých kandidátů a představitelů
kandidujících subjektů.

Čl. 5. Zveřejňování předvolebních průzkumů a anket

1. ČRo nenatáčí a nevysílá ankety, které se týkají předpokládaných výsledků voleb či preferencí
jednotlivých subjektů nebo kandidátů, protože nemají statisticky vypovídací hodnotu. Ankety
týkající se preferencí jednotlivých subjektů nebo kandidátů ČRo nezveřejňuje ani na webových
stránkách ČRo nebo jednotlivých stanic a regionálních studií. Tento zákaz se vztahuje i na
profily a stránky ČRo, stanic a regionálních studií na sociálních sítích.

2. ČRo může informovat o výsledcích předvolebních průzkumů, musí k nim ale přistupovat
obezřetně a dodržovat zejména následující zásady:
a) Citovat je možné pouze oficiální průzkumy seriózních a zavedených agentur, které
garantují náležité standardy při sběru a vyhodnocení dat (např. CVVM, STEM, SC&C).
b) Nikdy se nespoléhat na interpretaci výsledků průzkumu poskytnutou organizací, od které
výsledky pocházejí. ČRo musí znát metodu výzkumu, otázky, výsledky a trendy.
c) Výsledky průzkumu vždy zasadit do kontextu - srovnání s minulými průzkumy,
konkurenčními průzkumy, dalšími trendy. Zvláště obezřetně je potřeba zacházet s
průzkumy, jejichž výsledky jsou v rozporu s trendy, aniž by měly adekvátní a přesvědčivé
vysvětlení.
d) Nepoužívat formulace, které by výsledkům dávaly větší váhu a důvěryhodnost, než jim
náleží. Uvádět, že výsledky „naznačují", ne že „prokazují" nebo dokonce „jsou dokladem".
e) Vždy uvádět název agentury, která průzkum provedla, a jméno subjektu, který průzkum
zadal. Uvádět také informaci, ve kterém období agentura sbírala data - v této souvislosti je
vhodné poukázat na události a okolnosti, které od té doby mohly mít na veřejné mínění
významný vliv (např. "Agentura průzkum provedla v červenci - ještě před tím, než
sněmovna rozhodla o svém rozpuštění a než začal soud s Davidem Rathem“).
f) Informovat o chybě měření - především v souvislosti s těsnými rozdíly ve výsledcích.

Čl. 6. Pravidla pro zvaní hostů do vysílání

1. V předvolebním období platí zpřísněný režim pro přístup kandidátů, politiků, subjektů a jejich
veřejných podporovatelů do publicistických, ale i lifestylových pořadů (včetně formátů talk
show, různých poraden, debat s odborníky apod.). Výše uvedené osoby v předvolebním
období nejsou zvány do pořadů, ve kterých mohou mít prostor k sebeprezentaci bez toho, aby
byl adekvátní prostor poskytnut i oponentním stanoviskům a názorům (resp. konkurenčním
subjektům, politikům nebo kandidátům). Sebeprezentací se přitom nemyslí jen propagace
politických názorů a stanovisek - toto ustanovení se vztahuje i na prezentaci odbornosti nebo
"lidské stránky" kandidátů nebo politiků.

2. Hostům ve vysílání ani dalším respondentům v žádném případě nelze klást otázky typu „koho
půjdete volit" nebo „kterou politickou stranu preferujete" ani žádné otázky, které by mohly
podobné výpovědi vyvolat. Pokud host v živém vysílání bez ohledu na moderátorem
položenou otázku začne propagovat či naopak kritizovat některého z politiků, kandidátů či
některý subjekt, je moderátor povinen okamžitě zasáhnout, případně i přerušit rozhovor.

3. Omezení okruhu hostů podle tohoto článku platí bez výjimek od zveřejnění kandidátních listin,
je ale vhodné, aby redaktoři v jeho duchu přiměřeně postupovali od účinnosti těchto Pravidel
zejména u hostů, o kterých je jejich politická aktivita známa i před uzavřením kandidátek.

4. Omezení okruhu hostů podle tohoto článku se nevtahuje na pořady aktuální publicistiky, i v
nich ale musí být dodržována zásada vyváženosti dle čl. 4 těchto Pravidel.

Čl. 7. Vysílání ČRo bezprostředně před Volbami

V době počínající třetím dnem přede dnem Voleb a končící ukončením hlasování nesmějí být
žádným způsobem zveřejňovány výsledky předvolebních a volebních průzkumů.

Čl. 8. Vysílání ČRo během Voleb

1. ČRo nevysílá v průběhu Voleb žádné vlastní ani převzaté komentáře, které by se jakýmkoliv
způsobem týkaly subjektů a kandidátů. Nevysílá také žádné volební prognózy, a to ani v
případě, že by je jiný sdělovací prostředek zveřejnil. Jakékoliv zpravodajství týkající se
subjektů a kandidátů musí být konzultováno a schváleno šéfredaktorem příslušné celoplošné
stanice nebo ředitelem příslušného regionálního studia. Ve vysílání neinformuje o jakékoliv
případné agitaci subjektů.

2. Ustanovení dle odst. 1 tohoto článku se nevztahuje na informace o obecných pravidlech účasti
voličů, subjektů a kandidátů ve volbách, o principech voleb a na informace o počtu voličů, kteří
se už k volbám dostavili. Ani v těchto příspěvcích ale nesmí být (ani jako názorný příklad)
uveden nebo zmíněn název konkrétního subjektu, politika nebo kandidáta.

Čl. 9. Vysílání obchodních sdělení

1. ČRo nesmí zařazovat do vysílání obchodní sdělení politických stran a hnutí a obchodní
sdělení nezávislých kandidátů na poslance. Toto ustanovení se nevztahuje na povinnost ČRo
dle odst. 2 tohoto článku

2. Pro volby do Evropského parlamentu mají v době začínající 16 dnů a končící 48 hodin před
zahájením voleb kandidující politické strany, politická hnutí a koalice, jejichž kandidátní listina
byla zaregistrována, vyhrazeno v Českém rozhlase celkem 14 hodin v rámci jejich vysílacích
okruhů bezplatně poskytnutého vysílacího času, který se rozdělí kandidujícím politickým
stranám, politickým hnutím a koalicím rovným dílem. Termíny vysílacích časů se určí losem.
Odpovědnost za obsah těchto pořadů mají politické strany, politická hnutí a koalice.

3. ČRo stanoví předem pravidla vysílání dle odst. 2 tohoto článku a zveřejní je na webových
stránkách ČRo.

Čl. 10. Závěrečná ustanovení

1. Jakékoli porušení těchto Pravidel může být u zaměstnanců posuzováno jako závažné
porušení pracovních povinností s příslušnými pracovně právními důsledky a u externích
spolupracovníků jako důvod k ukončení spolupráce.

2. Zaměstnanci a spolupracovníci ČRo odpovídají Českému rozhlasu za veškerou škodu
způsobenou tím, že porušili své povinnosti jednat v souladu s platnými zákony, vnitřními
předpisy ČRo v platném znění a těmito Pravidly.

3. Toto rozhodnutí je účinné od 14. března 2014 do uveřejnění celkových výsledků Voleb Státní
volební komisí sdělením ve Sbírce zákonů.

Mgr. art. Peter Duhan
generální ředitel Českého rozhlasu

Spustit audio
autor: Oddělení komunikace