Před 120 lety diriguje Antonín Dvořák novou Českou filharmonii

8. leden 2016

Tento týden se nese v duchu oslav 120. výročí založení našeho národního orchestru České filharmonie. Oslavy začaly slavnostním koncertem, na němž zazněla Dvořákova Novosvětská. Právě Antonín Dvořák první koncert české filharmonie 4. ledna roku 1896 dirigoval.

„Dvořák, který se vrátil z Ameriky a byl obtížen světovou slávou, byl vybrán jako nejvýznamnější hudebník, aby těleso zaštítil,“ uvedl v pořadu Leonardo Plus hudební skladatel, pedagog a znalec díla Antonína Dvořáka Vladimír Franz.

Dvořák byl především skladatel, říká hudebník. „Také dirigoval, ale nebyl to profesionální dirigent v dnešním slova smyslu. Dvořák se například někdy během dirigování i zamyslel, protože ho něco napadlo.“

„Mohlo to vypadat všelijak, ale myslím, že tento koncert vypadal nakonec velmi dobře a Česká filharmonie dostala jakýsi symbolický základ,“ soudí Franz.

Pro další vývoj orchestru bylo podstatné to, že ji dirigoval Dvořákův žák Oskar Nedbal, dirigent světového kalibru a velký propagátor české hudby po celém světě.

„Potom přichází období nejistoty. V roce 1918 ale konkurs vyhrál Václav Talich, a následuje velká doba růstu, kdy se vybuduje to, co máme v povědomí jako Českou filharmonii,“ vysvětluje skladatel.

Za války Talicha střídá Rafael Kubelík a od roku 1948 Karel Ančerl. „Ten ještě dál orchestr precizuje, odromantizovává a volí i novou dramaturgii.“

„Do skoro každého koncertu vložil vedle slavných věcí i skladbu soudobou, čímž působí, nejen objevně, ale i výchovně,“ připomněl historii národního orchestru Vladimír Franz.

Jaký dopad měla na formování české národní identity Česká filharmonie? Jakou roli má v dnešní době původní česká literatura? O tom všem byla řeč v Magazínu Leonardo – Civilizace. Pořad připravila a moderuje Markéta Ševčíková.

autoři: mše , oci
Spustit audio