Proletíme se na létajícím motocyklu nebo na levitujícím prkně?

24. listopad 2014

Několik firem začíná uskutečňovat sny ze sci-fi filmů, které obsahují scény s osobními vznášejícími se čili levitujícími stroji. Některé podobné stroje již existují jako prototypy.

Firma Aerofex se chystá v roce 2017 nabízet zákazníkům obdobu nad terénem se vznášejícího motocyklu (hoverbike). Jde o stroj s názvem Aero-X. Podobný stroj jsme mohli vidět např. v dílu Návrat rytíře Jedi v rámci filmové sci-fi ságy Hvězdné války. A skateboard bez koleček, tedy těsně nad zemí se vznášející prkno, podobné vzoru z filmové trilogie Návrat do budoucnosti, zase připravuje firma Hendo.

“Létající motocykl” Aero-X od kalifornské firmy Aerofex je vlastně dvoumístné malé vznášedlo, které je vybaveno dvěma turbínami, umístěnými vpředu a vzadu a poháněnými rotačním motorem o výkonu 240 koňských sil. Tato pohonná jednotka dává stroji možnost unést až 140 kilogramů zátěže - tedy pilota a spolucestujícího nebo pilota a menší náklad. Prázdná hmotnost stroje vyrobeného většinou z uhlíkových kompozitů činí asi 360 kilogramů. Pilot stojí zhruba uprostřed trupu stroje, v jemně přikrčené poloze a obkročmo.

Stroj se ovládá podobně, jako se řídí motorka - tedy pomocí řídítek a také pomocí přenášení váhy či náklonů pilota. Během zkoušek v Mohavské poušti současný prototyp stroje Aero-X zatím dosáhl rychlosti 45 km za hodinu a vystoupal až do 5 metrů. V budoucnu má tento stroj létat až rychlostí 72 km za hodinu, ale většinou v nižší výšce - do 3 metrů nad terénem. Zásoby paliva mu vystačí asi na 75 minut letu. Výkon stroje byl zatím omezen z bezpečnostních důvodů, protože některé předchozí prototypy se mohly krajinou řítit až rychlostí helikoptéry.

Firma Aerofex se chystá v roce 2017 nabízet zákazníkům vznášející se motocykl s názvem Aero-X

Firma Aerofex vyvíjí své “osobní vznášedlo” již mnoho let, vlastně již od roku 2007, přičemž mezi největší problémy patřilo dokonalé ovládání stability a bezproblémové intuitivní řízení stroje. Velkou část této funkce nyní zabezpečují dvě řídící tyče, umístěné blízko kolen pilota. Firma si nyní tak věří, že dokonce plánuje v roce 2017 zahájit komerční prodej tohoto stroje, za cenu asi 85 tisíc dolarů. Pro řízení stroje by přitom nemělo být nutné vlastnit průkaz pro pilotování letadel. Vhodnou či typickou oblastí využití stroje Aero-X bude spíše plochý a pustý terén, který bude jen tu a tam zvlněn drobnými pahorky. Vyletět si s létajícím motocyklem do hor nebo se s ním vydat do městského provozu asi naopak nebude dobrý nápad.

Zatímco létající motocykl Aero-X tedy funguje jako vznášedlo, prototyp kalifornského létajícího prkna Hendo hoverboard, vyrobený firmou Arx Pax, využívá nadnášivé síly magnetického pole. V tomto bodě se jeho technologický princip moc neliší od způsobu, pomocí něhož se vznášejí např. magnetické vlaky, tedy vlaky na magnetickém polštáři. Z toho ovšem také plyne, že létající prkno nebude fungovat kdekoliv, ale jen tam, kde je k dispozici vhodný kovový podklad, který je schopen magneticky reagovat. Jeho autoři už létající prkno mnohokrát vyzkoušeli v interiéru, nad speciální podložkou vyrobenou z mědi nebo hliníku. Podobně bude fungovat i pás hliníku umístěný těsně pod vrstvou betonu. Náklady na jeden metr speciální dráhy na této bázi se však odhadují na 10 tisíc dolarů.

Firma Aerofex se chystá v roce 2017 nabízet zákazníkům vznášející se motocykl s názvem Aero-X

Hendo hoverboard má hmotnost asi 50 kilogramů a ve všech čtyřech koncích jeho obdélníkového těla jsou umístěny silné elektromagnety, které dohromady udrží nad zemí dospělého člověka či podobně těžký náklad. Létající prkno si vyzkoušel i americký astronaut Buzz Aldrin, který letos dosáhl věku 84 let. Efektivně je ovšem létající prkno zatím pomalejší než běžný skateboard a jeho baterie zatím vydrží prkno nadnášet maximálně 15 minut. Autoři chtějí létající prkno prodávat už v prosinci roku 2015, za cenu 10 tisíc dolarů. Už za 300 dolarů si však zájemci mohou koupit menší sadu pro vývojáře s názvem Whitebox a tvořit si s její pomocí vlastní létající předměty.

Zdroje: Aerofex, IEEE Spectrum, Business Insider, Interesting Engineering, Discovery News, Smart Planet, Washington Post, GizMag, Mysterious Universe, Vimeo, Kickstarter, ScienceDump, Arx Pax, IGN, SPLOID

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio