Prolomit vlny: Pomýlený plán Velké Británie špehovat „džihádistické školáky“

18. červen 2015

16 britských škol testuje nový způsob, jak vyhovět letos schválenému protiteroristickému a bezpečnostnímu zákonu, podle kterého mají školské instituce povinnost bránit tomu, „aby jejich svěřenci směřovali k terorismu“. Ve spolupráci se společností Impero zavádí software, který bude monitorovat aktivitu jejich žáků na školních počítačích. Cílem je vytipovat děti, kterým hrozí nebezpečí radikalizace.

Islámský radikalismus je pravděpodobně nejožehavější téma dneška. Už tak vyostřenou veřejnou debatu umocnil loňský nástup Islámského státu na území Iráku a Sýrie. Temnou stránku představivosti mnoha lidí v Evropě si podmanily především údajné stovky evropských džihádistů bojujících v jeho řadách. Jejich symbolem se pak stal britský mladík, kterému západní média přiřkla nevkusnou přezdívku Jihadi John. Přestože přesný počet Evropanů, kteří bojují za IS, jde těžko odhadnout, jednoznačně představují zradikalizovaní držitelé evropských pasů bezpečnostní riziko. Zároveň však nelze říct, že by několik stovek jedinců z půlmiliardového kontinentu představovalo nějaký významný trend.

Jinak to ale evidentně vidí šestnáct britských škol a firma Impero, kterým přijde jako adekvátní reakce začít špehovat své žáky. Jejich software podle tiskových prohlášení na první pohled působí jako sofistikovaný systém, který dokáže magicky vytipovat dítě, jemuž hrozí radikalizace. Ve skutečnosti však funguje banálním způsobem. Software na školních počítačích hlídá, co žáci vyhledávají. Když student zadá některé z klíčových slov, které je v systému předem zaneseno, software vyhledání uloží a upozorní vedení školy. Mezi klíčovými slovy najdete výrazy jako „Message to America“ (název, pod kterým se šířila propagandistická videa IS), „džihádistická nevěsta“ nebo zkratku YODO (tedy variaci na YOLO, znamenající „zemřeš pouze jednou“, která je tak rozšířená, že ji ve svých kampaních používá i britská Národní zdravotnická služba). Tedy žádný sofistikovaný systém, ale binární digitální hlídač s velmi podivně nastaveným filtrem.

Otázky ohledně záměrů celého plánu vyvolává mimo jiné to, že Impero svůj software vyvinulo ve spolupráci s experty z Quilliam Foundation, protiextremistickým think tankem, který má přinejmenším kontroverzní pověst. Zarážející jsou také rasistické a s protiimigrační stranou UKIP sympatizující tweety ředitele Impera Jonathana Valentina (Valentine svůj účet pro veřejnost již uzamkl, zmíněné tweety si však můžete stále přečíst díky webu archive.org).

03412007.png

Software od Impero je pokus o technické řešení sociologického problému, které nikdy nemůže fungovat. Už jen samotný proces radikalizace je něco, čemu má většina západního světa problém porozumět, natožpak jednoznačně identifikovat, kdy k němu dochází. Navíc, i kdyby nebyla celé premisa tohoto softwaru postavená na hlavu, kdo bude chtít, ho obejde.

Čtěte také

To by samo o sobě bylo dost zlé. Tato metoda může ale navíc svým širokým a nepřesným záběrem přispět k pocitu odcizení, a paradoxně tak klidně i vést k radikalizaci několika jedinců. Plán Impera a britských škol tak místo efektivního řešení spíš poukazuje na černý oblak strachu a neporozumění, který téma radikalizace obklopuje. A navíc kvůli němu musíte špehovat děti.

Spustit audio

Více z pořadu

Mohlo by vás zajímat

E-shop Českého rozhlasu

Kdo jste vy? Klára, nebo učitel?

Tereza Kostková, moderátorka ČRo Dvojka

jak_klara_obratila_na web.jpg

Jak Klára obrátila všechno vzhůru nohama

Koupit

Knížka režiséra a herce Jakuba Nvoty v překladu Terezy Kostkové předkládá malým i velkým čtenářům dialogy malé Kláry a učitele o světě, který se dá vnímat docela jinak, než jak se píše v učebnicích.