Proměny české společnosti očima analytika agentury pro výzkum veřejného mínění
Každý výzkum veřejného mínění není jenom hledání odpovědi na konkrétní otázku, ale vypovídá o celkové náladě ve společnosti, dlouhodobých trendech v populaci i o jejích hodnotách. Jak se tyto údaje mění v české společnosti, vysvětlil host Magazínu Leonardo sociolog a analytik agentury Median Daniel Prokop.
Podle něj je český národ ve většině aspektů průměrný, v evropském srovnání.
„Hodně často se říká, že jsme stěžovační a nespokojení, ale když se podíváte na mezinárodní výzkumy, tak jsme v tom celkem průměrní,“ tvrdí sociolog.
Samozřejmě je u nás relativně silný ateismus i relativně silná nedůvěra k institucím, dodává Prokop. „Tyto věci se ale mění. Například nedůvěra k institucím v podstatě narůstá.“
Došlo také ke změně pravolevé orientace v populaci. „Ještě v roce 2005 to bylo relativně vyrovnané nebo se většina spíše přikláněla k pravici. Teď je to vyrovnané nebo společnost tíhne spíše k levici.“
„Spousta dalších věcí se také mění, včetně postoje k právům sexuálních menšin, kde lze sledovat liberalizaci hodnot,“ popsal vývoj analytik.
Některé typické rysy české společnosti ale zůstávají. „Třeba politická angažovanost je v podstatě konstantní, je stejně velká u mladých generací jako u těch starších.“
„Nemění se také postoje k etnickým menšinám, například k Romům. Ty jsou relativně stabilní v celé České republice, a třeba dodat, že jsou negativní,“ konstatoval sociolog Daniel Prokop.
Více z pořadu
E-shop Českého rozhlasu
Hurvínek? A od Nepila? Teda taťuldo, to zírám...
Jan Kovařík, moderátor Českého rozhlasu Dvojka
3 x Hurvínkovy příhody
„Raději malé uměníčko dobře, nežli velké špatně.“ Josef Skupa, zakladatel Divadla Spejbla a Hurvínka