První filmy pro plnohodnotnou virtuální realitu

7. březen 2014

V 3D kině sice dnes můžeme běžně sledovat trojrozměrné filmy, jejich děj nás však neobklopuje ze všech stran. Nemůžeme se proto cítit jeho součástí. K zobrazení celé 3D scenérie v úhlovém rozmezí plných 360 stupňů kolem nás totiž potřebujeme speciální brýle pro virtuální realitu. A nejen to.

Takové systémy virtuální reality dnes již existují a kromě her a některých dalších interaktivních aplikací dokonce už pro ně vznikají i první filmy. Moderním populárním standardem tohoto typu zobrazovací a multimediální technologie se stává systém Oculus Rift, včetně brýlí, resp. náhlavního displeje, a k nim dodávaného softwaru.

Máme-li nasazeny tyto brýle, obklopí nás ze všech stran plastická virtuální realita a virtuální prostor, protože displej uvnitř brýlí okamžitě díky zabudovaným senzorům reaguje na změny polohy naší hlavy a naše pohyby. Obraz na displeji se obnovuje každé dvě milisekundy. Ať se podíváme kterýmkoliv směrem, pod jakýmkoliv úhlem, uvidíme na displeji uvnitř brýlí vždy spojitě navazující část nějaké scenérie nebo děje, podobně jako ve skutečné fyzické realitě.

Všechny je ovšem musí nejdříve někdo vytvořit. To je zákonitě úkolem pro zcela nový typ filmařů, jejichž doménou už nebude dvourozměrné filmové plátno či políčka filmového pásu, ale digitální a matematické prostředí virtuální reality, podobné scénám z filmů jako Tron, Matrix či Trávníkář. První vlaštovkou se zdá být film Zero Point, připravovaný společností Condition One. Zero point má být jakousi výkladní skříní možností nové technologie a přehlídkou jejích vznikajících metod. Bylo nutno mimo jiné vyvinout speciální triky, aby se sám filmující personál neocital v záběrech 360stupňové virtuální reality.

Oculus Rift

V tomto prostředí tak mizí základní prvek filmové řeči, jakým je střih, protože scénu i způsob jejího náhledu si zde volíme sami. Již některé filmy posledních 15 let obsahovaly prvky tzv. virtuální kinematografie, kdy některé scény byly natáčeny z mnoha míst najednou a výsledné záběry pak byly kompletovány a upravovány v počítači jako 3D akce. Příkladem může být i nedávný 3D film Gravitace. Film Zero Point má být hotov koncem tohoto roku a jeho trvání se odhaduje na 15-20 minut. K jeho sledování samozřejmě bude třeba opatřit si brýle Oculus Rift, které momentálně stojí v nejlevnější verzi kolem 300 dolarů.

Zdroje: Slate 1, Slate 2, Wired, Singularity Hub, IEEE Spectrum. Popular Science, Oculus Rift

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio