První opeřený dinosaurus ze Severní Ameriky

26. říjen 2012
Monitor

Paleontologové objevili fosilii prvního opeřeného dinosaura ze západní polokoule. Může to znamenat, že komplexní pera se u dinosaurů vyvinula v souvislosti s rozmnožováním.

Veškeré fosilie opeřených dinosaurů byly až dosud z východní polokoule. Téměř všichny se našly v Číně, několik málo výjimek včetně archeopteryxe pochází z Německa. Na západní polokouli nebyl nalezen vůbec žádný – až dosud. Paleontologové z Calgarské univerzity v časopise Science popisují fosilie tří dinosaurů rodu Ornithomimus, které dokazují, že tito pštrosům podobní dinosauři ze Severní Ameriky byli opeření.

Nález pochází z 75 milionů let starých vrstev v kanadské Albertě. Dva ze tří exemplářů jsou dospělci, třetí fosilie patří mláděti. Vědci tak měli jedinečnou možnost srovnat peří ornitomimů v různých vývojových stádiích. Všichni měli tělo pokryté jakýmsi prachovým peřím, ale pouze u dospělých jedinců se nacházela i dlouhá, letkám podobná pera na předních končetinách, která tvořila strukturu podobnou křídlům. Oproti ptákům, u kterých křídla vznikají záhy po vyklubání, je to zásadní rozdíl.

3,5 metru vysocí a 150 kg těžcí ornitomimové byli příliš velcí na to, aby se dokázali vznést do vzduchu. Účelem jejich křídel tedy rozhodně nebyl let. To, že jimi byli vybaveni až dospělí jedinci, ale může znamenat, že křídla souvisela s reprodukčním chováním. Mohla se uplatnit při namlouvacích rituálech nebo v péči o snůšku vajec.

<p><iframe width="610" height="343" src="https://www.youtube.com/embed/OztJixEv9d0" frameborder="0" allowfullscreen></iframe></p>