První vytištěné sportovní superauto

20. srpen 2015

Trojrozměrný tisk vstupuje do dalších území technologie. Na poli automobilů se už nedá mluvit jen o prvních vytištěných městských autech nebo o plážových bugginách. Kalifornská firma Divergent Microfactories ze Silicon Valley totiž nedávno předvedla své první vytištěné sportovní superauto Blade.

Slovem superauto se označuje kategorie těch úplně nejrychlejších a nejsilnějších sériově vyráběných automobilů. V současné době mívají tato auta motor o síle několik set koňských sil a dosahují rychlosti přes 300, 350 nebo i 400 kilometrů v hodině. Ukázkový model superauta Blade je poháněn motorem o výkonu 700 koňských sil a rychlosti 100 kilometrů za hodinu dosáhne za 2,2 sekundy.

Srdcem vozu je upravená čtyřválcová pohonná jednotka, převzatá ze závodního auta Mitsubishi Lancer Evolution. Hlavní úpravou je změna paliva, z benzínu na ekologičtější a čistší zemní plyn. Přes tuto speciální volbu motoru není vyloučeno, že budoucí sériové kusy budou vybaveny standardnějšími motory. Zvláštní ovšem je, že toto sportovní auto obsahuje jen jediné sedadlo, tedy jen místo řidiče.

Ukázkový model superauta Blade

Díky speciálně vylehčené konstrukci má auto hmotnost jen 635 kilogramů, je tedy lehčí než většina jiných podobných superaut. Většina trubkovitých prvků šasi je sice vyrobena z uhlíkových kompozitů, ale pevnost šasi stojí na speciálně navržených spojovacích prvcích z hliníkové slitiny - na tzv. uzlech, vyrobených pomocí 3D tisku. Karosérie přitom může obsahovat i tradiční prvky z lisovaného plastu. Samozřejmě, součástky pohonného systému a další dynamicky namáhané komponenty budou muset být i nadále vyráběny tradičním způsobem. Stavba šasi z jednotlivých prvků trvá asi 30 minut, jeho hmotnost činí méně než 50 kg.

Firma Divergent Microfactories ale kromě svého výrobku klade důraz i na odlišnou filozofii výroby aut. Místo centralizovaných velkosériových a drahých továren chtějí prosadit síť malých a relativně levných (mikro)výroben, které by řadu komponent pro auta vyráběly metodou trojrozměrného tisku. Zatím není jasné, kolik vozů typu Blade chce firma ročně vyrábět, ale kapacita jedné mikrovýrobny může podle prohlášení ředitele firmy Kevina Czingera činit až 10 000 vozů ročně. Díky 3D tisku se přitom každý jednotlivý vůz může od ostatních odlišovat v řadě detailů, včetně velikosti. Přesto budou mít auta jednoho typu asi 80% komponent společných.

Hlavním cílem firmy ovšem není výroba vlastních vozů, spíše prodej licencí na nový progresivní model výroby aut různým menším výrobcům.

Zdroje: Divergent Microfactories, BBC, Phys.Org 1, Phys.Org 2, TechXplore, 3Dprint.com, Gizmag

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio