Račte nasednout. V Solvayových lomech vás důlní vláček sveze krásnou přírodou

22. září 2017
Česko – země neznámá

Hornický skanzen Solvayovy lomy se nachází v Českém krasu nedaleko středočeského Berouna. Svůj název získaly podle Solvayova procesu, kterým se ze solanky a z vápence vyráběl uhličitan sodný. Pro jeho výrobu bylo třeba hledat nová ložiska kvalitního vápence. A našla se mezi obcemi Svatý Jan, Bubovice a Loděnice. V srdci překrásné přírody.

Těžit se začalo v roce 1918. Vápenec se přímo z lomu svážel lanovkou k železniční stanici Loděnice. S těžbou se přestalo v roce 1963 a celý areál postupně zchátral. Díky Společnosti Barbora z něj ale vzniklo muzeum v přírodě. Areálem vede naučná stezka, kterou si můžete projít pěšky, nebo projet důlním vláčkem po úzkorozchodné železnici. Nasednete do malých vagonků a vezete se jako kdysi vápenec.

Celý skanzen tvoří několik objektů - bývalé provozní a technologické budovy a samotná štola. Během otevírací doby se můžete volně procházet po vyznačených stezkách a podle názorných informačních tabulí získat představu o způsobu těžby, dopravy a zpracování vápence.

Nedílnou součástí skanzenu je i trvalá expozice umístěná v budově bývalých kanceláří a skladů. Představuje sbírku vztahující se k těžbě jak lomové, tak i důlní. Kromě drobných exponátů uvidíte i ukázky vozíků a příslušenství původní lanové dráhy, historicky cenné dieselové motory místní elektrárny a část vozů lomové úzkokolejné železnice. Můžete si prohlédnout například historický vozík vyrobený kolem roku 1880, který patří k nejstarším, které v oblasti Českého krasu kdy jezdily.

Nedílnou součástí skanzenu je i trvalá expozice umístěná v budově bývalých kanceláří a skladů

Pravděpodobně největší zajímavostí je rekonstruovaná polní lomová dráha s rozchodem 600 mm, představující názornou ukázku dopravy suroviny ve výklopných vozících tažených dieselovou lokomotivou.

Návštěvníky vozí po areálu nejčastěji lokomotiva z počátku 60. let. Ostatně depo lokomotiv čeká přímo ve štole. A ta podívaná stojí zato. Nejstarší lokomotiva pochází z roku 1939, a pokud byste jí chtěli nastartovat, připravte si svaly a klasickou „kliku“.

Spustit audio