Rekordně efektivní elektromotor

27. duben 2015

Výzkumníci z firmy Siemens vyvinuli mimořádně efektivní letecký elektromotor, který poskytuje při stejné hmotnosti asi pětkrát větší výkon než dosavadní běžné a srovnatelné elektromotory. Stejná firma také stojí za novým a citelně kompaktnějším elektromotorem pro auta.

Nový rekordně efektivní elektromotor o hmotnosti 50 kilogramů tak dodává stabilní výkon 260 kilowattů. Pohonná jednotka s takto příznivým poměrem výkonu k hmotnosti bude schopna ze země zvednout letadlo až do hmotnosti dvou tun. Odborníci ze Siemensu byli schopni navrhnout efektivní motor díky speciálnímu optimalizačnímu algoritmu, který vyvinuli jako modul pro standardní průmyslový vývojářský software NX Nastran. Jako základ vzali všechny minulé existující elektromotory a optimalizovali všechny jejich komponenty až k samotných technologickým mezím.

Dosavadní elektromotory porovnatelné silové kategorie byly schopny dodávat jen méně než jeden kilowatt výkonu na jeden kilogram hmotnosti motoru. Slabší elektromotory, pracující jako pohonné jednotky elektromobilů, byly přitom dosud schopny vyvinout výkon nejvíce 2 kilowatty na jeden kilogram hmotnosti motoru. Protože nový elektromotor dosahuje rekordního výkonu při frekvenci 2500 otáček za minutu, může přímo pohánět vrtuli bez nutnosti jakýchkoliv převodů.

Firma Siemens také stojí za novým kompaktnějším elektromotorem pro auta

“Tato inovace nám umožní brzy vyvinout úsporný hybridní letoun se čtyřmi či více místy v kabině”, prohlásil Frank Anton, vedoucí oddělení eAircraft z výzkumného centra Siemens Corporate Technology. Také řekl, že vidí v dohledné době možnost vyvinout hybridní dopravní letadla pro regionální tratě, která unesou až 50-100 osob na palubě. Nový motor by měl podstoupit své první letové testy ještě do konce tohoto roku. Poté inženýři firmy Siemens nastoupí cestu postupného zvyšování výkonu a tedy i rozměrů motoru.

V roce 2013 firmy Siemens, Airbus a Diamond Aircraft vyzkoušely za letu motorový kluzák DA36 E-Star 2, který byl vybaven sériově vyráběným hybridním elektrickým pohonem o výkonu 60 kilowattů. Firma Siemens také nedávno vyrobila velmi kompaktní a lehký elektromotor pro elektrická vozidla. Podařilo se jí to díky těsné integraci vlastního motoru a měniče stejnosměrného proudu na proud střídavý, přes který vede k motoru dodávka elektrické energie z akumulátoru vozidla. Hlavním problémem, který firma musela řešit, bylo dostatečné vodní chlazení celého kompaktního systému.

Frank Anton, vedoucí oddělení eAircraft z výzkumného centra Siemens Corporate Technology, doufá v brzký vyvoj úsporného hybridního letounu s více místy v kabině

Zdroje: Phys.Org 1, Phys.Org 2, Phys.Org 3, Phys.Org 4, Siemens 1, Siemens 2

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio

E-shop Českého rozhlasu

Vždycky jsem si přál ocitnout se v románu Julese Verna. Teď se mi to splnilo.

Václav Žmolík, moderátor

tajuplny_ostrov.jpg

Tajuplný ostrov

Koupit

Lincolnův ostrov nikdo nikdy na mapě nenašel, a přece ho znají lidé na celém světě. Už déle než sto třicet let na něm prožívají dobrodružství s pěticí trosečníků, kteří na něm našli útočiště, a hlavně nejedno tajemství.