Řidiči autobusů začali chystat protestní akce kvůli nízkým mzdám
Řidiči veřejné autobusové dopravy začali chystat protestní akce kvůli nízkým platům. Protesty budou stupňovat a mohou vyvrcholit neomezenou stávkou. Požadují stanovení nejnižší mzdy pro autobusovou dopravu v rámci zajišťování dopravní obslužnosti. Odborový svaz dopravy je od loňska ve stávkové pohotovosti. Protesty řidičů odstartovala loni takzvaná jablonecká výzva, při které šoféři oblékli výstražné vesty.
Konkrétní formu protestů oznámí s třídenním předstihem, uvedl předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík.
Šoférům došla trpělivost. Kvůli nízkým platům začali chystat protestní akce. Mluvil o tom předseda Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík
Odboráři podle něho stále preferují jednání, ale to i půlrok po vyhlášení stávkové pohotovosti k ničemu nevedlo. Odboráři jednali se zaměstnavateli, zástupci krajů i vládou, ale bez výsledku. Znovu hodlají oslovit představitele všech parlamentních stran.
„Stávková pohotovost se přeměňuje v přípravu protestních akcí. Neřeknu, jakého bude protest rozsahu a jaké délky,“ říká Pomajblík.
První protestní akce se mohou týkat jen několika krajů, Pomajbík ale nevylučuje, že rovnou přistoupí k celorepublikové akci. „Je to pro nás nejjednodušší,“ podotýká. Přidat by se mohli i další řidiči, včetně řidičů kamionů, kteří jsou podle Pomajblíka rovněž nespokojeni.
Odborům se nelíbí, že kraje vyhlašují veřejné zakázky na dopravní obslužnost na základě nejnižší ceny. Vyhrávají tak firmy s nejnižšími náklady, tedy i mzdami pro řidiče.
Odboráři navrhují, aby vláda stanovila obecně platným právním předpisem minimální mzdu řidičů v rámci veřejných zakázek. Ta by se měla pohybovat kolem 100 korun na hodinu namísto dosavadní dosahované mzdy 70 až 80 korun.
Veřejnou autobusovou dopravu pro kraje zajišťuje zhruba 11 tisíc řidičů. Kvůli nízkým platům je kvalitních šoférů nedostatek, podle Pomajbíka jich chybí asi 6000.
Dopravní odboráři naposledy stávkovali v roce 2011.