Rok s EET: Hospod přibývá, těch nejmenších se ale nemá týkat, požaduje podnikatelská asociace

1. prosinec 2017

Elektronická evidence tržeb (EET) má za sebou rok fungování. Zastánci si pochvalují lepší výběr daní a zlepšení podnikatelského prostředí, odpůrci kritizují nárůst administrativní zátěže. „Na vyhodnocení je brzy, ale EET nezpůsobilo žádné tsunami. Strašili jsme se, kolik desítek procent podnikatelů odejde z trhu, ale čísla tomu zatím vůbec nenasvědčují,“ říká Karel Havlíček, předseda představenstva Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR.

Nenaplnily se ani černé scénáře, že budou zanikat hospody a restaurace. Podle údajů Českého statistického úřadu jich naopak přibývá. Havlíček uvádí meziroční nárůst o tisícovku nových zařízení, problémem ale je, že nevznikají rovnoměrně po celé republice.

Už v březnu má přijít nová vlna EET, která se bude týkat lékařů, řemeslníků, automechaniků a dalších profesí. Pětina z nich ale o své nové povinnosti ještě vůbec neví, jak vyplývá z průzkumu společnosti O2 mezi dvěma tisíci podnikateli.


Prosazujeme, aby byly z EET vyňaty ty nejmenší provozovny s obratem do půl milionu ročně. Ty neohrožují výběr DPH ani konkurenční prostředí.Karel Havlíček

„Neví se, jak budou ty další vlny vůbec vypadat. Část poslanců diskutuje o tom, zda třetí a čtvrtou fázi nezrušit. Mezi podnikateli proto panuje určitá míra nejistoty, ale první dvě vlny ukázaly, že nenastalo nic mimořádného. Firmy to tak nechávají na poslední chvíli,“ připouští.

Havlíček v tom nevidí problém. Pokud se prý s informováním začne od ledna či února, podnikatelé budou mít dostatek času se připravit. Asociace provozuje informační web, kde najdou vše potřebné.

Podle hlavního ekonoma UniCredit Bank Pavla Sobíška přineslo EET větší výběr daní, jeho hlavním přínosem je ale narovnání podnikatelského prostředí, což se v případě pohostinství alespoň částečně povedlo.

Připouští ale, že zavedení EET a kontrolních hlášení vedlo i k nárůstu administrativní zátěže pro podnikatele. „Stát by ale v ekonomice měl mít nějakou roli, a to především aby zajistil, že se všem měří stejným metrem. Podnikání v pohostinství bylo mnohdy založeno na krácení daní, teď je situace lepší,“ zdůrazňuje.

Spustit audio