Růst papouščích dinosaurů

10. srpen 2013

Býložravý dinosaurus psitakosaurus se obvykle znázorňuje v postoji na zadních končetinách. Jeho mláďata však měla batolecí období, během kterého chodila po čtyřech.

105 až 135 milionů let starý „papouščí dinosaurus“ Psittacosaurus lujiatunensis je znám z víc než tisícovky fosilií, které byly objeveny ve východní Asii. Paleontologové z Bristolské univerzity spolu s čínskými a německými kolegy toho využili a porovnali kosti malých i odrostlejších mláďat a dospělců. Cílem jejich studie bylo získat co nejpřesnější představu o tom, jak psitakosauři rostli a vyspívali. V mnoha případech to nebylo jednoduché, protože kosti nejmenších mláďat jsou jen pár milimetrů silné a manipulace s nimi vyžadovala extrémní opatrnost. Celkem vědci prozkoumali průřezy kostmi šestnácti dinosaurů. Jejich stáří se pohybovalo od méně než jednoho roku až po deset let, kdy už byli plně dorostlí.

Nález zlameněliny šesti malých dinosaurů rodu Psittacosaurus

Psitakosauři jsou považováni za bipední dinosaury, kteří se převážně pohybovali po zadních končetinách. Jednoletá mláďata ale měla dlouhé přední končetiny a krátké nohy, takže nějakou dobu po narození musela chodit po všech čtyřech. Z průřezů kostmi je patrné, že kosti předních končetin psitakosaurům rostly nejrychleji ve věku od jednoho do tří let. Mezi čtvrtým až šestým rokem se jejich růst zpomalil. V téže době se naopak zrychlil růst kostí nohou, které byly nakonec asi dvakrát delší než přední končetiny a zvíře se na ně mohlo postavit. Výsledky studie, která je první svého druhu, tak dokazují, že psitakosauři během svého individuálního vývoje prodělávali přechod od čtyřnožců k dvojnožcům. Jejich bipedalita je tedy sekundární a dost možná, že to samé platí také o ostatních dvounohých dinosaurech.

Kostra dinosaura Psittacosaurus meileyingensis