Sdružení nadací podporuje mladé lidi z dětských domovů. Pomáhá jim najít práci a uplatnění

Mladí lidé, kteří vycházejí z dětských domovů, mají často problém sehnat si práci. Proto jim se vstupem na pracovní trh pomáhají už několik let mnohé nadace a soukromé firmy, které se zapojily do projektu New Job, New Life. Dosud se do něj zapojilo téměř pět set lidí, kteří v Česku prošli ústavní výchovou.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Studenti znají ginkgo bilobu, kapsle z ní často konzumují před náročnými zkouškami

Studenti znají ginkgo bilobu, kapsle z ní často konzumují před náročnými zkouškami | Foto: Fotobanka Pixabay

První rok v zaměstnání bývá pro mladé lidi z dětských domovů vůbec nejobtížnější.

„Většina našich klientů má problémy se sebehodnocením. Zkrátka osudy si nevybrali, jsou někdy docela smutní. Takže tam je dobrý proces motivace, říkat, tyhle věci zvládneš, nemá cenu házet flintu do žita, dokud to nezkusíme,“ říká ředitel dětského domova Krňsko Josef Povolný.

Přehrát

00:00 / 00:00

První kroky k nalezení práce pomáhá lidem z dětského domova udělat projekt New Job, New Life. Téma Evy Rajlichové

„Nejdůležitější je, že to dítě musí chtít. Když opravdu nechce, tak přes to nejede vlak,“ dodává Povolný.

Podle údajů Nadace Terezy, která se podporou dětí z dětských domovů zabývá, má až 65 procent těchto mladých lidí problémy se vzděláním. Chybí jim sociální, komunikační, praktické a ekonomické dovednosti.

Dětem se ve spolupráci se zmíněnou nadací snaží pomoci i soukromé firmy. S životopisem poradí třeba personální agentura Accenture.

„My se vlastně snažíme jim pomoci se vzděláváním. Děláme pro ně workshopy, kde se učí napsat životopi. Protože nemají rodiče, nemají nikoho, kdo by jim s tím pomohl. Dost často bývá problém i to, že vlastně nevědí, co by chtěli dělat,“ vysvětluje Petr Douda z Accenture.

Motivovat děti ke vzdělávání, osobnímu rozvoji a profesnímu růstu umožnuje také program Rozjedu to!, který podporuje mladoboleslavská automobilka.

„Cílem toho projektu je dostat je na stejnou startovní čáru jako děti z běžných rodin, poskytnout jim doučování nebo návštěvu různých pracovišť, aby viděly profesní vzory,“ říká Michal Kadera ze Škoda Auto.

„I v takových případech ale platí, že jako motivace funguje hlavně dobrý příklad, třeba bývalý spolužák z dětského domova, který si našel práci a je v ní úspěšný,“ dodává.

Podle údajů Nadace Terezy Maxové z roku 2014 má maturitu jen 1,2 procenta dětí z dětských domovů a jen 0,3 procenta z nich dokončí univerzitní vzdělání.

Eva Rajlichová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme