Škoda patří pod VW už 25 let. Němce tehdy přesvědčila i kvalita favoritu

Přesně před 25 lety byla v Praze podepsána dohoda o obchodní spolupráci mezi podnikem Škoda Mladá Boleslav a firmou Volkswagen. Takzvaná řídicí smlouva vymezila hlavní body společného podnikání obou automobilek. Vláda tehdy svěřila Škodovku do rukou Němců i přes velký zájem francouzského Renaultu.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Přední pohled

Přední pohled | Foto: auta.yauto.cz

„Na nás bylo, abychom vybrali takového investora, který nám bude garantovat perspektivu. Byli jsme tvrdí vyjednavači,“ vzpomíná na dlouhá a tvrdá jednání někdejší předseda české vlády Petr Pithart.

Kromě francouzského Renaultu mělo o Škodu zájem dalších více než 20 světových automobilek. Mezi nimi třeba i BMW nebo Toyota.

Přehrát

00:00 / 00:00

Od podpisu smlouvy mezi Škodou a Volkswagenem uplynulo 25 let. Jak na jednání vzpomíná někdejší předseda vlády Petr Pithart a další aktéři, zjišťoval Matěj Skalický

Volkswagen měl ale podle Pitharta v mnohém navrch. „Obrovská výhoda Němců byla, že měli NDR a věděli, jako socialistické hospodářství funguje,“ říká Pithart.

Česká vláda si stanovila jasné podmínky, za jakých domácí automobilku prodá. Volkswagen se chtěl dohodnout, o Škodovku stál. V mladoboleslavském podniku viděl příležitost, jak expandovat na Východ.

Nakonec se obě strany dohodly. Vláda odsouhlasila svěření Škody do rukou Volkswagenu a 21. prosince 1990 spolu hlavní aktéři podepsali takzvanou řídicí smlouvu, kterou posléze posvětila česká vláda.

„Ve smlouvě se předpokládá, že vláda bude mít právo ovlivňovat zásadní rozhodnutí, pokud se týká firmy Škoda – to znamená z hlediska výrobního programu, zaměstnanosti lidí,“ řekl tehdy ministr strojírenství a elektrotechniky Miroslav Grégr.

Favorit jako malý zázrak

Nejen levná pracovní síla, ale i dnes už legendární Škoda Favorit byla podle automobilového konstruktéra Petra Hrdličky jedním z důvodů, proč Volkswagen o Škodovku usiloval. Byl to takový malý zázrak na konci normalizace, když Hrdlička svůj favorit dovedl až do sériové výroby.

Pro Český rozhlas před časem vzpomínal, jak v roce 1987 přivezl favorita do sídla Volkswagenu ve Wolfsburgu ukázat. „Oni si mysleli, že se to rozpadne. Ale ne, ono to všechno vydrželo,“ řekl Hrdlička.

Velkou roli při jednáních podle něj sehrál tehdejší předseda představenstva Volkswagenu Carl Hahn. „Jeho pracovníci mu dali protokol s tím, že může favority ještě další roky vyrábět,“ vysvětluje.

'Němců se lidi báli'

Ke spojení Škody a Volkswagenu došlo 16. dubna roku 1991. Škoda Mladá Boleslav byla tehdy na seznamu více než 30 velkých podniků, které se vláda Petra Pitharta rozhodla prodat předem vybranému zájemci.

Lidé se ale podle expremiéra Němců tehdy báli. „Argument v té době byl – nedokázali to vojenskou silou, dokáží to teď ekonomicky, koupí si nás,“ vzpomíná Pithart.

Byl to politický boj a právě nacionalistický úhel pohledu nakonec převážil. Plány na prodej dalších podniků předem vybraným zájemcům zhatily volby v roce 1992. Klausova vláda nastoupila takzvanou českou cestu kuponové privatizace.

Výroba v Česku vzrostla čtyřikrát

Prodej Škodovky německému Volkswagenu dnes řada ekonomů zpětně označuje za výjimečně úspěšnou privatizaci. Sám Pithart jednou napsal: „Škoda, že takových Škod nebylo víc.“

Volkswagen do Škodovky postupně investoval. Modernizoval a stavěl nové závody a rozšiřoval modelovou paletu automobilky. Loni automobilka vyrobila jen v Česku zhruba 730 tisíc aut, to je asi čtyřikrát víc než před 25 lety. Je současně největším exportérem v historii České republiky.

Škodovky se dnes vyrábějí také třeba v Číně, Indii, Rusku, Kazachstánu a na Slovensku a Ukrajině. Podniku se daří i přesto, že musí v současnosti kvůli mateřskému koncernu řešit rozsáhlý emisní skandál.

Jen málokterá z východoevropských automobilek po roce 1990 uspěla | Foto: ČTK

Matěj Skalický, mka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme