Sociolog Jiří Vinopal o tom, jak vznikají výzkumy veřejného mínění

23. červen 2015

Ze zpravodajství se pravidelně dozvídáme vývoj stranických preferencí. Když se stane nějaká událost, za krátkou dobu známe rozložení názorů veřejnosti. Jak jsou výzkumy veřejného mínění relevantní? Jaké jsou nejčastěji metody sběru a zpracování sociologických dat? A jak se tato metodologie mění vlivem nových technologií?

Jak vlastně takový výzkum vzniká a jak sociologové zajistí, aby data opravdu odpovídala realitě? A není vlastně nejrůznějších průzkumů veřejného mínění v poslední době nějak moc? Nejen na tyto otázky se zeptal Michael Rozsypal vedoucího katedry sociologie FF UK Jiřího Vinopala ve vědeckém interview Studia Leonardo.

Sociolog PhDr. Jiří Vinopal, Ph.D. absolvoval sociologii na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze a následně zde obhájil doktorát. V roce 2001 nastoupil jako metodolog do Centra pro výzkum veřejného mínění Sociologického ústavu AV ČR, v.v.i., v letech 2005 až 2013 byl jeho vedoucím. I po roce 2013 působí v rámci CVVM, kde je řešitelem projektů Význam meziskupinových diferencí v diskurzivních procesech veřejného mínění (GAČR, 2013 - 2015) a Proměny kvality pracovního života (2014 -2015, TAČR).Od roku 2005 do 2007 pracoval jako asistent katedry sociologie FF UK, od roku 2007 jako odborný asistent. V roce 2013 se stal vedoucím katedry sociologie. Pravidelně vyučuje kurzy výzkumné praktikum, sociologie veřejného mínění, kvalita dotazování v dotazníkových průzkumech a datový soubor. Zaměřuje se na metodologii sociologického výzkumu, a to především na problematiku dotazníkových šetření, standardizovaného dotazování a jeho kognitivních aspektů.

Publikuje v odborných časopisech, vydává knihy a často výsledky své práce prezentuje na odborných konferencích a seminářích.

Spustit audio