Sportovci v reklamě na fastfood? V pořádku podle zákona, v rozporu se zdravým rozumem

4. únor 2018
Glosa Pavla Maurera

Přesvědčily vás někdy celebrity v reklamě? Dáte na doporučení třeba slavných, kteří vychvalují zboží, jídlo nebo potravinové doplňky? Proč se sportovci objevují v reklamách na fastfood?

Máte větší chuť na džus, když na něj dělá osobní reklamu třeba Ringo Starr z Beatles? A nebo, začnete si kupovat šperky od společnosti Klenoty, když si je na sebe pověsí Simona Krainová nebo náš národní klenot Jaromír Jágr? Věčná otázka. Chutná vám víc Pepsi, protože dlouhodobě sponzorovala Michaela Jacksona? A co David Backham a Burger King? Tuhle delikatesu mu tedy moc nevěřím, raději beru jeho voňavku či pánské spodní prádlo. Tam mu to sedí!

A co třeba božská Sophia Loren, která stojí u hrnce s těstovinami se svým nádherným hlubokým dekoltem a tvrdí nám, že „Za všechno co na mě vidíte vděčím špagetám!“ Té bych možná taky věřil, protože správný Ital bez pasty nemůže existovat nikde na světě! Jenže pak je tu Ronaldo nadšený v KFC, nebo basketbalová superstar Kobe Bryant, který si v reklamách pochutnává na dvojitém “mekáči”. Mají to tyhle hvězdy s miliardovými příjmy zapotřebí? Proč ne?, ale měly by být více vybíravé.

Pojďme na naši malou českou scénu. Půvabná snowboardistka Ester Ledecká, veslař Ondřej Synek a další se rozhodli podpořit sladké oplatky Lina. Ochutnali jste je někdy? Tak já vám povím, co v nich je: “Kakaová poleva, cukr, rostlinné tuky palmový, kokosový, bambucký, kakaový prášek se sníženým obsahem tuku, sušená syrovátka, emulgátory E442, E476, aroma, cukr, pšeničná mouka, pražené arašídy, sušené plnotučné a odstředěné mléko, sojová mouka, kakao se sníženým obsahem tuku, kukuřičný škrob, slunečnicový rostlinný olej, lecitiny, aroma, kypřící látka, sušený vaječný žloutek…

Mám ještě pokračovat? Nechce se mi. Jen pro vaši představu je bombastická energetická hodnota jedné oplatky přibližně 350 kcal. Takže celodenní energetický výdaj vám pokryje asi 5,5 téhle táfličky. A kolik je v ní minerálních látek a vitamínů? No nic moc.

Zakázaná reklama na Pepsi

Moje dilema je v tom, že obdivuji Michaela Jacksona, Sophii Lorenovou i Ester Ledeckou. Je mi jedno za kolik prodali svou tvář, ale nikdy se nesmířím, když se spojí s potravinami, které jsou sice právně v pořádku, ale z hlediska výživy a zdravého životního stylu - určitě nic moc! Herci, zpěváci, sportovci jsou pro mládež - ikonami a dávají návody a doporučení. A to neberu!

Pokud Michael Jordan se svými miliardovými příjmy nedokáže žít bez hamburgrů z McDonalds a naši olympionici bez tyčinky plné cukru a palmového oleje, tak ať si to klidně doma sní, ale proboha, ať nedávají lidem špatný příklad. Ono to projde podle zákona, ale ne podle zdravého rozumu. Ať dělají reklamy třeba na mobily, auta, voňavky, ale proboha, ať vrcholoví sportovci zvažují v případě jídla a pití, čemu propůjčí svoji známou tvař. Reklama na jablko nebo červenou řepu by byla určitě prospěšnější, jenže tyhle produkty bohužel nikdo nesponzoruje!

autor: Pavel Maurer
Spustit audio