Stávka řidičů: „Kraj by musel dopravce pokutovat asi 70 miliony korun denně,” říká hejtman

20. únor 2017

Řidiči linkových autobusů v regionech stále zvažují vyhlášení stávky kvůli slíbenému zvyšování mezd. O jejich platech bude opět jednat vláda s Asociací krajů. Důvodem možné stávky jsou platy řidičů, které se z nařízení vlády měly zvýšit od ledna o 8 tisíc korun měsíčně, ale v řadě regionů se tak nestalo. „Předběžná informace hovoří o tom, že by se do stávky chtěli zapojit prakticky všichni řidiči naší společnosti,” říká dopravní ředitel společnosti Arriva Teplice Petr Havlík.

Hosty Českého rozhlasu Plus jsou hejtman Ústeckého kraje za KSČM Oldřich Bubeníček a dopravní ředitel společnosti Arriva Teplice Petr Havlík.


Do 8. března je ještě čas, kdy by se mělo jednat. Vláda nebo pan premiér by se měli vyjádřit k tomu, kde jsou ty tisíce, o kterých hovořil a které vládní nařízení v žádném případě nemůže naplňovat.Oldřich Bubeníček

Hejtman i dopravní ředitel se shodují v tom, že krok premiéra Sobotky, který slíbil řidičům zvýšení mzdy o několik tisíc, byl nešťastný. „Je to vážně těžké, když vláda ústy svého předsedy a ministryně práce slíbí řidičům, že za základní hodiny budou od ledna roku 2017 dostávat 3 až 7 tisíc měsíčně navíc, a zároveň ta samá vláda vydá metodické doporučení, které de facto říká, že na tyto peníze řidiči nemají nárok,” vysvětluje Havlík.

„My dodržujeme jak nařízení vlády, tak i zmiňované metodické doporučení. Upravili jsme mzdy řidičů v duchu nařízení vlády, ale chápu, že ty slíbené tisíce na výplatních páskách řidiči nevidí,” dodává.

Cena stávky? 70 milionů denně

Podle ministra financí Andreje Babiše jsou kraje schopny navýšení platů zaplatit. „Jedna věc je, že když stát s navýšením přišel, tak by se na tom měl podílet. Druhá, že jsme jako kraj ve složitější situaci. Už třetí rok jedeme podle nových, vysoutěžených smluv. My dnes můžeme těžko do smluv zasahovat. Jediná možnost, kterou jsme dopravcům nabídli, je dodatek ke smlouvě. Na to dopravci ještě nezareagovali,” říká hejtman.


Předběžná informace hovoří o tom, že by se do stávky chtěli zapojit prakticky všichni řidiči naší společnosti.Petr Havlík

Stávku považuje Bubeníček za naprosto legitimní, má to ale háček: „Řidiči chtějí naprosto logicky za svoji práci co nejlepší odměnu, je to práce náročná. Ale pokud jeden den nevyjedou autobusy, kraj má smlouvu s dopravci a v té je pokuta za to, že nevyjede jeden spoj. Pokud by v celém kraji nevyjel ani jeden spoj, tak to za jeden den dělá něco přes 70 milionů korun. Myslím si, že by se tam mělo hledat nějaké řešení, protože kraj musí také dodržovat smlouvu. Dopravce bychom museli pokutovat.”

Oba hosté se také shodnou na tom, že by vláda měla řešit situaci, kterou způsobila svým prohlášením. „Pokud vláda toto nařízení vydala, tak by ho měla doprovodit i příslušným balíkem peněz pro dopravce, kteří by z těchto peněz nároky řidičů pokryli,” myslí si Havlík.

autoři: rkr , vis
Spustit audio