Třetina rodičů považuje školský systém za špatný, ukázal průzkum

Třetině rodičů se nelíbí český systém školství a považují ho za špatný. Asi deset procent z nich je tak nespokojeno se školou, že hledají jiné možnosti, kam své děti umístit, a jsou ochotni platit alternativní zařízení. Téměř polovina rodičů by pak uvítala věkově smíšené třídy, ve kterých by byli žáci rozděleni podle zájmů a znalostí, a ne podle věku. Ukázal to průzkum zaměřený na postoje rodičů ke vzdělání dětí.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Učitelka, škola, třída, děti, žácei (ilustrační foto)

Učitelka, škola, třída, děti, žácei (ilustrační foto) | Foto: Gabriela Hauptvogelová | Zdroj: Český rozhlas

Smíšená třída je vlastně jednotřídka, tedy obvyklý jev na malých školách, který by podle rodičů měl fungovat i na druhém stupni.

Práce ve smíšené třídě vede děti k přirozené spolupráci, vzájemnému učení od starších spolužáků nebo spolužáků-expertů.

Tvůrci šetření ale tvrdí, že prosadit moderní názory na ministerstvu školství je dlouhodobě složité. „Komunikuji s politiky, dávám jim reflexe, něco od nich očekávám, a oni to neslyší. Takže pokud by se stalo, že narazíme zase na neprostupnou zeď, možná přijde okamžik začít organizovat rodiče,“ uvádí Tomáš Houška ze společnosti Vysněná škola.

Z průzkumu vyplynulo, že školy nejsou podle rodičů schopné připravit děti na to, co je čeká za 20 let. Systém prý zaostává za realitou. „Udržuje model, který vzdělává děti pro svět, jaký byl na konci 20. století, a ten svět je jiný,“ upozorňuje Bob Kartous ze společnosti EDUin.

Ministerstvo vidí řešení těchto problémů ve financování regionálního školství. „A právě finance musí mířit ke konkrétnímu učiteli, který stojí před tabulí, a ke konkrétnímu žákovi, kterého učí,“ říká mluvčí resortu Klára Bílá.

Do průzkumu se zapojila zhruba tisícovka rodičů předškoláků a žáků prvního stupně základní školy. Na přípravě průzkumu se podílely organizace EDUin, Scio, Společnost Montessori, Unie center pro rodinu a komunitu a neformální sdružení pro individualizaci vzdělávacího procesu Vysněná škola.

Ľubomír Smatana, Simona Bartošová, Michaela Široká Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme