V Česku vzniká nový typ pojišťoven. Část peněz chtějí vracet zpět klientům

V Česku začínají vznikat peer-to-peer pojišťovny. Klienti v nich získají větší vliv na fungování služeb, které využívají. Pojišťovny také nemají pobočky, nákladný marketing nebo zprostředkovatele, a dokážou tak ušetřit na provozních nákladech.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

dohoda, úplatek, úplatky, byznys, korupce, peníze, obálka s penězi (ilustrační foto)

dohoda, úplatek, úplatky, byznys, korupce, peníze, obálka s penězi (ilustrační foto) | Foto: Anna Jadrná | Zdroj: Český rozhlas

První pojišťovnou v Česku, která na konci března začala služby na principu peer-to-peer poskytovat, je První klubová pojišťovna.

„Klienti neodevzdávají své peníze za pojistky pojišťovně. Peníze zůstávají ve společném fondu, ze kterého se pak vyplácejí škody. Pojišťovna si za svoje služby, které poskytuje fondu a členům, bere jen část pojistného, dnes omezenou 17 procenty,“ popisuje předseda představenstva pojišťovny Marek Orawski.

Z celkově vybraného pojistného se tedy během roku odečítají náklady na škody. Ze zbylého zisku zůstane pojišťovně část peněz na rozvoj a část se rozdělí zpět mezi členy.

Přehrát

00:00 / 00:00

V Česku vzniká nový typ pojišťoven. Část peněz z pojistného vracejí klientům zpět. Podrobnosti zjišťovala Jitka Hanžlová

Podle odhadů by klienti mohli každoročně dostat zpět 15 až 20 procent z celkové sumy.

„Ceny našeho pojištění jsou sice srovnatelné s průměrem českého trhu, naši členové ale navíc dostávají na konci roku podíl na zisku. Při průměrném roce tak na pojištění výrazně ušetří," vysvětluje Orawski.

Autoři projektu tvrdí, že si to budou moci dovolit díky nízkým nákladům na provoz pojišťovny. Financovat se totiž nebudou pobočky, nákladný marketing ani provize pro zprostředkovatele. Majitelé o svém záměru přesvědčili i Českou národní banku, která loni v červenci vydala pojišťovně licenci.

Obavy z toho, že pojišťovna nebude mít dost peněz na výplatu svých zákazníků, její vedení odmítá.

„Je to licencovaná pojišťovna Českou národní bankou a musí mít samozřejmě dostatečně velký kapitál pro to, aby uhradila veškeré škody, které nastanou klientům, kteří jsou u ní pojištěni,“ dodává Orawski.

Na český trh začínají pronikat půjčky fungující bez účasti bank, takzvané peer to peer

Číst článek

Podle ředitele společnosti Český Honza nabízející finanční produkty Jiřího Patáka bude ale překážkou velikost českého trhu.

Na principu peer-to-peer fungují firma Uber konkurující klasickým taxíkům, internetové firmy CouchSurfing a Airbnb nabízející ubytování, internetová směnárna Valutomat nebo projekty nabízející půjčení peněz jako Zonky, Bankerat a Benefi. Pojištění peer-to-peer již existuje například v Německu, kde je jeho hlavním představitelem společnost Alecto.

„Na českém trhu se podobné služby budou prosazovat jen velice těžce. Hodně to souvisí s tím, že český trh je malý a pro peer-to-peer služby, jak to vidíme v Číně nebo ve Spojených státech, potřebujete desítky nebo spíše stovky milionů lidí, aby ta služba skutečně fungovala,“ konstatuje Paták.

Druhou překážkou bude podle něj regulace, protože legislativa ve finančních službách přeje velkým a etablovaným institucím.

První klubová pojišťovna zatím nabízí pojištění majetku, vozidel nebo odpovědnosti. Služby chce ale dále rozšiřovat.

Jitka Hanžlová, Anna Jadrná Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme