V Indii možná poprvé v moderní historii zabil meteorit člověka

8. únor 2016

Stalo se tak údajně v sobotu 6. 2. 2016 v jihoindickém státě Tamil Nandu, v oblasti Vellore. Při dopadu zatím neprozkoumaného malého tělesa byl jeden člověk zabit a tři jiní byli zraněni.

Neznámý objekt na místě svého dopadu zanechal kráter o průměru 1.5 metru, s hloubkou kolem jednoho metru. Související exploze, kterou bylo slyšet až do vzdálenosti 3 kilometrů, rozbila okenní tabulky na blízké budově soukromých vysokoškolských kolejí (Bharathidasan Engineering College).

Poškozeno bylo také několik blízkých aut. Namodrale černý nepravidelný úlomek o šířce pouhých 2 centimetrů a o hmotnosti 50 gramů přitom smrtelně zranil řidiče školního autobusu V. Kamaraje, který právě procházel kolem blízké kavárny. Řidič poté na následky zranění zemřel během převozu do nemocnice.

Dále byli zraněni dva místní zahradníci a jeden student. Objekt byl pak ukázán veřejnosti prostřednictvím místních médií, přičemž ministryně místní vlády Jayalalithaa Jayaram jej popsala právě jako meteorit (stejná ministryně také ohlásila, že rodina zabitého řidiče dostane jako odškodné 100000 rupií a každý ze zraněných 25000 rupií). Nicméně přesto někteří experti nevylučují, že by mohlo jít i o něco jiného.

Čtěte také

Např. profesor Rajaguru, který působí v Indickém astrofyzikálním ústavu v Bangalore, sice připustil, že může jít o meteorit, avšak k ověření tohoto závěru bude ještě třeba vykonat příslušné laboratorní testy. Také řekl, že pokud by se meteoritická hypotéza potvrdila, šlo by o vůbec první případ zabití člověka meteoritem v rámci dochovaných historických záznamů.

Většina meteoritů se totiž kompletně vypaří během letu v atmosféře a na povrch Země z nich už nedopadne nic. Mohlo by ovšem také jít o malý úlomek nebo o část trosek nějaké rakety, družice nebo kosmické lodi. Možnost exploze nějaké výbušniny na místě experti vyloučili.

Úlomek indického meteoritu

Pravděpodobnost, že bude někdo během svého života zabit nějakým objektem z vesmíru, včetně velkých asteroidů, je zhruba 1 ku 700000. Není to velké číslo, nicméně jde stále o větší pravděpodobnost než pokud jde o výhru v některé loterii.

Přesto byly do této doby zaznamenány jen tři případy zasažení lidí meteoritem, přičemž všichni tři lidé náraz přežili. Větší meteorit může navíc někdy lidi zranit, aniž by je přímo zasáhl. Sem patří například nedávný případ známého čeljabinského meteoritu, který v roce 2013 zranil asi tisíc lidí, hlavně prostřednictvím létajících střepů, pocházejících z roztříštěných skleněných předmětů, které rozbila tlaková vlna.

Zdroje: AstroWatch, National Geographic, Popular Science, ABC News, Wall Street Journal, Ars Technica