V Pardubickém kraji zůstává u silnic až 150 nelegálních billboardů

22. září 2017

Do 14 dnů by měl mít Pardubický kraj jasno v počtu nelegálních reklamních poutačů, které stojí u silnic první třídy. Z jejich blízkosti měly podle novely zákona zmizet už k 1. září, to se ale v řadě případů nestalo a někteří provozovatelé stále odmítají billboardy odstranit.

Nelegálně umístěných poutačů je v kraji až 150, podle vedoucího krajského odboru dopravy Ladislava Umbrauna by číslo mělo odpovídat realitě. Podle něj jde přitom nejen o klasické billboardy, ale i o menší reklamní plochy: „Jedná se hlavně o billboardy, které jsou v ochranných pásmech silnic I. třídy, kde máme svoje kompetence a které jsou tam v současné době bez povolení.“

Reklamní poutače totiž nově nesmějí být vzdálené od silnice první třídy míň než 50 metrů, v případě dálnic 250 metrů. Netýká se to ale billboardů stojících u silnic ve městech a obcích, přímo v zástavbě.

Zmizet z ochranného pásma dálnic a silnic první třídy musejí kvůli novele zákona o pozemních komunikacích, která majitelům reklamních ploch nařizuje z bezpečnostních důvodů je odstranit. Jde mimo jiné o to, aby nerozptylovaly pozornost řidičů při řízení auta.

Reklamní plochy podél silnice I/37

Poté, co všechny nelegální poutače kraj zmapuje, bude jejich majitele obesílat s tím aby sjednali nápravu. Pokud tak neučiní, nechá krajský úřad billboardy zakrýt či odstranit sám a náklady bude vymáhat po reklamních agenturách: „Existuje zákonný nástroj k tomu, abychom finanční náklady, které jsou spojeny s odstraněním zařízení, mohly být vymáhány na tom, kdo měl toto reklamní zařízení odstranit,“ doplnil vedoucí odboru dopravy Pardubického kraje Ladislav Umbraun.

Provozovatelé zvažují právní kroky

Někteří z provozovatelů s likvidací poutačů nesouhlasí. Spolumajitelem jedné pardubické reklamní agentury Milan Rerych řekl, že reklamní poutače živí nejen jeho ale i několik zaměstnanců firmy.

Nevylučuje, že se bude proti odstranění jejich billboardů z ochranného pásma silnic bránit právními kroky. Podle Rerycha ale záleží na tom, co bude stát ve výzvě krajského úřadu a podle toho pak reklamní agentura zvolí společně s právníky další postup.

autor: wol
Spustit audio