Vagóny z Kopřivnice projezdily celý svět. Zdobily i Orient expres

9. březen 2015

Proslulým Orient expressem jezdila kdysi smetánka na zahraniční cesty a možná se v jeho kupé odehrála nejedna detektivní zápletka. Víte ale, že vagóny pro tenhle vlak se vyráběly v Kopřivnici?

Luxusní vagóny pro Orient express, salónní vozy pro Rothschildy anebo věhlasná Slovenská strela, bez jejíhož snímku před Technickým muzeem Tatra z výletu určitě neodjedete.

Tohle je pochopitelně jen část produkce, která putovala do světa ze závodu vagónky v Kopřivnici na Novojičínsku. Historie železniční výroby začíná v Šustalově firmě v osmdesátých letech 19. století.

„Luxusní salónní železniční vozy se dělaly na zakázku, jednalo se vždy o pár vagónů. Byly to šperky v té železniční výrobě,“ říká Karel Rosenkranz, dlouholetá duše Technického muzea v Kopřivnici.

Od roku 1850 tady začala výroba povozů a kočárů. Zřízením štramberské železniční dráhy se Tatra – i když Tatra to tehdy ještě nebyla – začala zajímat i o železniční výrobu.


Básnička na Slovenskou strelu z dobového plakátu (autor neznámý)
Bez kouře a bez komínů
napůl auto, napůl vlak
jako střela krajem letí
tmavorudý motorák.
Přes sedm řek, sedm vršků
od Vltavy k Dunaji
kola tlučou na bubínek
kolejnice zpívají

„V roce 1881 přišla první objednávka, tuším na 40 nákladních vagónů. A železniční výroba tady přetrvala v podstatě 70 let. Za tu dobu se tady vyrobilo kolem 70.000 kolejových vozidel. Od roku 1925 to byly motorové železniční vozy a špičkovým výrobkem byla nakonec Slovenská strela,“ dodává Rosenkranz.

S kurátorem muzea Radimem Zátopkem stojíme před historickými fotografiemi, které návštěvníkům přibližují interiéry vagónů. Na popiscích stojí – Orient expres, salónní vagón; Canadian Pacific, interiér jídelního vagónu...

„To byla velká paráda. Ale samozřejmě, jak říkal pan Rosenkranz, jednalo se jen o jednotlivé kusy. Běžné vozy pro běžné pasažéry byly takové, jaké jsem zažil ještě jako dítě,“ upozorňuje kurátor.

Více se o vagónech pro kultovní Orient expres, o Slovenské strele a dalších železničních zajímavostech, se kterými je kopřivnická Tatra spjata, dovíte poslechem záznamu magazínu Křížem krajem – viz odkaz ‚Přehrajte si celý příspěvek‘.

Legendární Slovenská strela
Spustit audio