Veletrh železniční techniky Czech Raildays představuje novinky 200 vystavovatelů

14. červen 2017
Zprávy , Zprávy

Naleštěné lokomotivy a vagóny a spousta nejrůznějších technických komponent. To vše je na jednom místě k vidění v Ostravě. Veletrh kolejové techniky Czech Raildays letos nabídl několik novinek. Mezi nimi třeba v Ostravě vyrobený trolejbus, který může jezdit i bez trolejí.

S vedoucím obchodního oddělení společnosti Ekova Electric Ondřejem Karpitou stojíme u otevřené kapoty nového trolejbusu, který se jmenuje Ekova Electron 12T. Parciální trolejbus, co to je?

„To je vlastně trolejbus s pomocným bateriovým pohonem. Dokáže jet bez trakčního vedení zhruba až 12 kilometrů,“ vysvětluje vedoucího obchodního oddělení Ekovy.

Ostravská společnost chce teď se zbrusu novým trolejbusem uspět v Opavě. Tam nahrazují staré typy trolejbusů, které jako pomocný pohon používají naftový motor.

„Bateriový pohon je ekologičtější. A když ten diesel musí nastartovat na vzdálenost dejme tomu 500 metrů, 1000 metrů, tak než se zahřeje, spotřeba nafty je úplně někde jinde,“ doplňuje Karpita.

V novém sektoru se snaží uchytit i výrobce lokomotiv CZ LOKO z České Třebové. Nákladním dopravcům nabízí přestavěnou belgickou lokomotivu, ze které po kompletní rekonstrukci zůstala původní jenom skříň a podvozek. Obchodní ředitel Jaroslav Plhák je přesvědčen, že o první sérii dvanácti strojů bude zájem. Hlavně kvůli ceně, která je o desítky procent nižší než u nových lokomotiv.

„Tato lokomotiva přichází na trh jako středoevropsky interoperabilní, to znamená Česko, Slovensko, Polsko, Maďarsko, potažmo Balkán. A je dvousystémová,“ říká Plhák.

Původně belgická lokomotiva přestavěná společnosti CZ LOKO

„Letos poprvé se tady kromě českých výrobců tradičních, to znamená CZ LOKO a Škodovka, objevují poprvé všichni ti evropští, to znamená Alstom, Siemens, Stadler a Bombardier,“ pochvaluje si manažer veletrhu Stanislav Zapletal, že se jeho akce vyvinula od původně společenského setkání k místu pro odborná a obchodní jednání.

Letos přijelo téměř 200 vystavovatelů, většinou z Česka a Slovenska. „I letos tady máme zbrusu nové firmy, nebo firmy, které byly založeny před rokem, a já si myslím, že pro některé to bude opravdu zdravá konkurence,“ dodává Zapletal.

Novinkami se na veletrhu chlubí také železničáři. Správa železniční dopravní cesty ukázala třeba moderní vůz pro údržbu trakčního vedení na koridorech.

Nový vůz pro údržbu trakčního vedení
autor: Michal Polášek
Spustit audio