Vodafone dostane za automatické dokupování dat milionovou pokutu, potvrdil ČTÚ
Český telekomunikační úřad potvrdil pokutu milion korun pro společnost Vodafone. Operátor aktivoval zákazníkům bez jejich vědomí službu, která jim po vyčerpání objemu dat automaticky za poplatek umožnila čerpat další. Zamítl odvolání operátora s tím, že jde o agresivní obchodní praktiku.
Mobilní operátor Vodafone podle rozhodnutí regulátora musí do 60 dnů odstranit ze všech svých smluv závadná ustanovení týkající se automatické aktivace služby „Data nad rámec balíčku“.
Službu Vodafone aktivoval loni v září všem zákazníkům, kteří měli sjednaný datový tarif, automaticky a bez jejich souhlasu.
Spotřebitelům, kteří vyčerpali datový limit a neprovedli deaktivaci služby, obnovoval příjem určitého objemu dat v původní rychlosti. Samotné obnovení datových služeb navíc zpoplatnil částkou 49 Kč.
„Český telekomunikační úřad vyhodnotil jednání společnosti Vodafone jako agresivní obchodní praktiku, neboť spotřebitelům byla účtována cena služeb, které si výslovně neobjednali,“ popsala už dříve Nikola Šedová z ČTÚ.
Podle Vodafonu se společnost s úřadem rozchází v tom, zda je tato služba nová, nebo ne. Společnost už ČTK sdělila, že chce požádat ČTÚ o přezkumné řízení a zároveň se obrátit na soud.
„Souhlasíme s tím, že ČTÚ, stejně jako Vodafone, chrání práva spotřebitelů. Věříme proto, že zákazníci mají právo na nepřerušované užívání svých datových služeb, a takové řešení jsme jim nabídli. Při zavádění nového účtování datových služeb jsme hledali zákaznicky nejpřívětivější řešení a věříme, že jsme uspěli. Vidíme to i z minimálního počtu žádostí o odpuštění ceny za nákup dalšího objemu dat," řekla ČTK mluvčí Vodafonu Markéta Kuklová.
Zpoplatněné automatické obnovení datového limitu zavedla letos 15. května rovněž společnost O2. ČTÚ proto šetří i konkurenční O2.