Vymírání, které předcházelo pádu dinosaurů

6. září 2012
Monitor

K asi nejznámějšímu hromadnému vymírání došlo před 65 miliony let, kdy vyhynuli všichni neptačí dinosauři. Nová studie však naznačuje, že této události mohla ještě předcházet samostatná vlna vymírání.

Za viníka zániku dinosaurů se považuje dopad asteroidu na Yucatánský poloostrov. Význam impaktu a jeho následků je však stále otázkou debaty. Tým amerických, britských a argentinských vědců nyní zveřejnil závěry výzkumu fosilního záznamu ze ostrova Seymour u Antarktického poloostrova. Vrstva sedimentů je zde výrazně silnější než například na známém nalezišti Hell Creek v Montaně, což přináší větší rozlišení a jemnější detaily. Podle autorů studie v době impaktu již skomíral život na dně moří v důsledku masivní sopečné aktivity v dnešní Indii, která vyvolala oteplení planety. Erupce začaly 300 000 až 200 000 let před pádem asteroidu a trvaly asi 100 000 let.

Velké vymírání na konci druhohor tak mohlo být sumou více nezávislých událostí. První z nich vyvolala sopečná aktivita a postižen byl především život v mořích. Druhou, která tentokrát zasáhla hlavně život na pevnině, způsobil impakt asteroidu. Vědci nenašli žádné přímé důkazy o tom, že by první událost měla nějaký vliv na druhou vlnu vymírání. Je však možné, že druhy, které přežily první vlnu, byly příliš oslabené na to, aby „ustály“ dlouhodobé změny způsobené následky impaktu.

Zdroj: University of Washington, Palaeogeography, Palaeoclimatology, Palaeoecology