Vyšetřovatelé sdělili předběžnou příčinu páteční havárie raketoplánu SpaceShipTwo

4. listopad 2014

Američtí vyšetřovatelé z Národní komise pro bezpečnost dopravy zjistili, že raketový letoun aktivoval během letu svůj pasivní brzdící systém mnohem dříve, než bylo plánováno a než bylo únosné. Pravděpodobně následkem této chyby v řízení se letoun vzápětí rozpadl.

V pátek 31. října 2014 nejdříve nosný letoun White Knight Two vynesl malý raketoplán SpaceShipTwo do výše asi 15 kilometrů. Zde se raketoplán od mateřského nosiče oddělil a vzápětí zamířil podle plánu ještě výše. Došlo k zážehu hybridního raketového motoru a díky jeho tahu začal letoun samostatně stoupat. Pak se však stalo něco nečekaného a letoun se rozlétl na malé kousky. Tuto katastrofu nepřežil druhý pilot stroje Michael Alsbury, zatímco zraněnému prvnímu pilotovi Peterovi Sieboldovi se jako zázrakem podařilo ze stroje vyskočit i s padákem a bezpečně přistát na zemi. Doposud není známo, jak se mohl zachránit, protože v kokpitu nebyla katapultovací křesla. Co se pravděpodobně stalo?

Raketový motor měl pracovat asi 70 sekund a až poté se na vrcholu dráhy, při vypnutém motoru, měly aktivovat brzdné směrovky na zádi, které měly díky změně své orientace za účelem zvětšení odporu vzduchu začít výrazně zpomalovat volný pád letounu. Z neznámých důvodů se však tyto směrovky rozevřely už po devíti sekundách práce motoru, tedy ještě za jeho plného tahu. Pravděpodobně důsledkem rychlého a obrovského nárůstu odporu vzduchu se letoun asi po dvou sekundách rozpadl. Raketový motor ani zásobníky paliva a okysličovadla neexplodovaly.

Co se pravděpodobně stalo s raketoplánem SpaceShip Two

Katastrofa tedy zřejmě nastala kvůli chybě v ovládání letadla. Brzdný systém byl podle záznamu vnitřní kamery odjištěn vlivem nedbalosti některého z pilotů mnohem dříve, ve větší výšce než bylo naplánováno, a to už při rychlosti Mach 1 a ne až po dosažení rychlosti Mach 1,4. Ani otevření pákové pojistky by však ještě samo o sobě nestačilo k předčasné aktivaci brzdících směrovek. Tato aktivace patrně nastala vzápětí samovolně a zatím z neznámých příčin. Podrobné vyšetření nehody si zřejmě vyžádá ještě 12 měsíců práce.

Zdroje: Phys.Org 1, Phys.Org 2, Phys.Org 3, Spaceflight Now,. Space.com 1, Space.com 2, Space.com 3

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio