Z komety Lovejoy se uvolňuje cukr a alkohol

30. říjen 2015

Podle mezinárodního týmu astronomů se během přiblížení komety Lovejoy ke Slunci v jejím chvostu objevily složitější organické sloučeniny, například etanol a jednodušší cukr glykolaldehyd. Je to poprvé, co byly tyto organické sloučeniny pozorovány v souvislosti s kometou.

Jmenované dvě organické sloučeniny byly ve vesmíru pozorovány již dříve v jistém mladém planetárním systému, formujícím se kolem mladé hvězdy. Komety jsou přitom po většinu své existence jakýmisi zamrzlými časovými kapslemi, uchovávajícími materiál pocházející prakticky z počátků naší sluneční soustavy, takže lze předpokládat, že jde o vzorky z raného stadia jejího vývoje. Organické sloučeniny tedy mohly být v našem planetárním systému přítomny prakticky od počátku. Mohly se pak díky kometám dostat poměrně rychle i na Zemi v raném stadiu jejího vývoje, a posloužit jako základní stavební kameny pozemského života. Není však zatím jisté, jestli tyto složitější organické molekuly vznikly už v primárním zmrzlém kometárním oblaku nebo trochu později během formování protoplanetárního disku kolem mladé hvězdy.

Kometa C/2014 Q2 (Lovejoy) přitom pochází z od Slunce velmi vzdáleného Oortova oblaku, kde je podobných zmrzlých kometárních jader velké množství. Nejblíže ke Slunci se kometa Lovejoy přiblížila nedávno, 30. ledna letošního roku, kdy byla dobře viditelná pouhým okem. V období největšího výtrysku hmoty z kometárního jádra z ní vyletoval etanolový ekvivalent o objemu zhruba 500 lahví vína za sekundu. Ještě větší bylo množství v téže době ztrácené vody, odpovídající asi 20 tunám za sekundu. Nyní mohli také astronomové odhalit složení kometárního ohonu, a to díky intenzivnímu záření jednotlivých molekul, které probíhalo na různých specifických vlnových délkách v radiovém oboru díky dopadajícímu záření Slunce.

Radiový teleskop IRAM-30m v Sierra Nevadě zpozoroval organické sloučeniny poblíž komety Lovejoy

Proto v jejím ohonu astronomové detekovali (pomocí španělského radioteleskopu o průměru 30 metrů a díky následné spektrální analýze) celkem 21 různých chemických sloučenin, mimo jiné oxid uhelnatý, vodu a etylenglykol. Poměrně velká koncentrace složitějších organických molekul v kometárním ledu je pravděpodobně důsledkem fotochemických či obecně radiačně-chemických reakcí na povrchu ledových komet nebo malých zmrzlých prachových zrn.

Zdroje: Phys.Org, ScienceNews, Science Advances, ABC News, NASA, AstroWatch, Scientific American, ExtremeTech, CS Monitor, Orbiter Space News