Záhadný signál z vesmíru? Potřebovali bychom jich víc, říká astrofyzik Palouš

9. leden 2017

Vědci z Cornellovy univerzity v USA vystopovali zdroj záhadných signálů z vesmíru, rychlých radiových záblesků, které poprvé zachytili před 10 lety. Tyto zvuky mohla způsobit neutronová hvězda, černá díra nebo jiná civilizace.

„Délka takového signálu je v milisekundách, kdy jeho intenzita přesahuje šum, protože radioteleskopy přijímají také mnoho šumu,“ uvedl v Magazínu Leonardo astrofyzik Jan Palouš z Astronomického ústavu Akademie věd České republiky.

Podle něj jde o skvělý objev, protože se poprvé podařilo identifikovat tak rychlý radiový záblesk s nějakým optickým protějškem, přesněji trpasličí galaxií, která se nachází ve směru souhvězdí Vozky.

„Hledání také probíhalo v archivech, protože astronomové dnes čím dál více pracují s archivy, a skutečně bylo dohledáno v archivu Keckovy observatoře na Havajských ostrovech, že v oblasti, odkud přicházel tento záblesk, je jakási trpasličí galaxie,“ popsal postup výzkumníků Palouš.

„Astrofyzika stojí na třech nohách: pozorování, teoretická práce a laboratorní experimenty. A zatím máme jeden příklad ztotožnění radiových impulsů s optickým protějškem, bylo by tedy dobré jich mít více, nejen v souhvězdí Vozky, ale i jinde na obloze.“

Jaká bude budoucnost tohoto objevu a jak bude celý výzkum dále pokračovat? „Přestože je to velmi silný zdroj, a je prokázáno, že nejde o zdroje, které by byly lokalizovány v Mléčné dráze nebo v naší galaxii, nemáme zatím přijatelné vysvětlení pro tyto záblesky.“

„Kloním se k tomu, že jde o důsledky silných magnetických polí, které by byly generovány v okolí neutronové hvězdy,“ odhadl astrofyzik. „Ta generuje ve svém okolí silné magnetické pole, někdy se těmto hvězdám říká také magnetary, a v takových magnetických polích by tyto silné záblesky mohly vznikat.“

Podobných záblesků může být mnoho, ale většina zůstane nedetekována, protože není možní sledovat celou oblohu s takovou rozlišovací schopností.

„Další výzkum by měl tedy směřovat k systematickému sledování potenciálních oblastí, odkud by takové záblesky mohly přicházet,“ shrnul budoucnost hledání vesmírných signálů Jan Palouš.