Záplata na záplatě. Silnice u Lhoty Rapotiny je třetí nejhorší v Česku

Na Blanensku je silnice, kterou dělníci každý rok na jaře opraví. A každý rok se tam hluboké výtluky objeví znovu - kvůli stovkám nákladních aut.

Nejhorší úsek na českých silnicích je podle výsledků letošní ankety Výmoly.cz v Praze - na ulici U Seřadiště. Na druhé pozici se umístila vozovka u obce Okřešice poblíž Třebíče. A třetí příčku obsadila rozbitá silnice třetí třídy u Lhoty Rapotiny na Blanensku. Řidiči tamní výtluky nahlásili už v roce 2013. Silničáři je každý rok po zimě opraví. A každý rok se tam hluboké díry objeví znovu.

Když člověk přijíždí do Lhoty Rapotiny od Skalice nad Svitavou musí na poslední dvě tři zatáčky opravdu zpomalit, aby tlumiče zvládly auto vůbec udržet na silnici, která je mnohokrát opravovaná takovým způsobem, že v podstatě už ani neví vidět, kde je původní asfalt.

„To už není silnice, to už je tankodrom,“ hodnotí její stav místní řidič Josef Janoušek. „Oni to několikrát zalepí, spraví, ale na zimu, to je jakoby tam ta silnice nebyla,“ dodává s tím,že z povrchu se uvolňují velké kusy naráz.

V tomto stavu je podle něj silnice nejméně posledních deset let a stav se rok od roku zhoršuje. Údajně už je povrch v tak špatné stavu, že se v podstatě nedá opravit a je potřeba udělat celou novou silnici. Na okrajích je asfalt tak odřený, že pod ním prosvítá jen kamení.

Třetí nejhorší silnice v Česku u Lhoty Rapotiny.

Všichni místní lidé, s nimiž reportér mluvil, se shodli na tom, že příčinou věčně rozbité silnice jsou projíždějící kamiony z nedalekého kamenolomu. Zakázat jim průjezd obcí není podle starosty Michala Sedláka z ODS možné, protože neexistuje alternativa.

„Obec ani Jihomoravský kraj nemůže ovlivnit množství dopravy na této silnici, byť tato doprava souvisí s činností v místním kamenolomu,“ konstatuje Sedlák.

Zástupci kamenolomu se k odpovědnosti za stav silnice nehlásí. „Společnost KAMENOLOMY ČR s.r.o. nevlastní žádná nákladní vozidla, která by zajišťovala přepravu kameniva k zákazníkům,“ vysvětluje Edita Novotná, mluvčí koncernu STRABAG, pod který kamenolom patří.

Přepravu si podle ní zajišťují zákazníci sami nebo ji majitel kamenolomu zajišťuje u externích dopravců.

Za stav vozovky odpovídají jihomoravští správci silnic. Podle Miloše Bažanta z blanenského cestmistrovství nemají na celkovou rekonstrukci peníze. „Na silnice 3. třídy jsou omezené finanční prostředky na souvislé opravy nebo i nějaké celkové rekonstrukce. Proto provádíme tyto lokální vysprávky,“ konstatuje Bažant.

Na jižní Moravě je v havarijním stavu necelá třetina všech silnic druhé a třetí třídy. Za posledních pět let se tento podíl prakticky nezměnil.

autor: jel
Spustit audio