Ze začátku jsem malíře ani nepodepisoval, popisuje český padělatel valašských mistrů

Josef Ptáčník je statný, holohlavý muž. Živí se jako řidič kamionu. Ve skutečnosti je to jeden z autorsky nejplodnějších českých padělatelů. Specializoval se na valašské mistry, jeho padělky mimo jiné ve velkém nevědomky skupoval i valašský poslanec a miliardář Ivo Valenta. Ptáčník byl pravomocně odsouzen k podmíněnému trestu. Před soudem ale nevypovídal, o to zajímavější je jeho svědectví v rozhovoru s Jankem Kroupou.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Barvy, paleta (ilustrační foto)

Barvy, paleta (ilustrační foto) | Foto: Fotobanka Pixabay

Jak vlastně fungovala výroba obrazu?

Když vezmu náklady, za normální nové plátno dáte třeba tisíc korun. Když jsem já ve vetešnictví kupoval stará plátna bezcenných malířů, dal jsem za to třeba stovku. Takže náklady nebyly tak velké. Vesměs byly zarámované v obyčejných rámech, tak jsem to vzal za stovku celé a namaloval jsem něco na motivy valašských malířů.

Přehrát

00:00 / 00:00

Padělky valašských mistrů mimo jiné ve velkém nevědomky skupoval i valašský poslanec a miliardář Ivo Valenta

Aby to trošku ladilo k tomu rámu, přejel jsem to ještě hnědou lazurou, to znamená kaselskou hnědou lazurou, a dostalo to patinu, kdy to vypadalo jako starší kousek. Ladilo to k rámům, obrazům a všemu. Myslím, že ze začátku jsem tam ani nepsal malíře, podle kterého jsem to maloval. K motivu si pak třeba přihodili, že je to Hofman nebo Šnajderka. Je to brané jako kopie valašských autorů, takže jsem chtěl za jeden kus tak tři tisíce. Zisk jsem měl tak dva tisíce.

Jak dlouho vám trvalo namalovat jednoho valašského mistra?

Jelikož třeba Šnajderka, Podešva, Hofman nejsou tak složití, tak bych řekl dvě hodiny, já jsem si totiž nehrál s detaily.

Kolik obrazů jste reálně namaloval?

Tak 100 až 150, tak nějak.

Má je policie všechny?

To fakt nevím. Policie, co jsem musel konzultovat, má spoustu obrazů, které já jsem nemaloval. Buď jsou to originály, nebo je maloval někdo jiný kdysi, ale já maloval tak polovičku, co tam byla.

Čili tady vzduchem létá pořád nějakých 70 obrazů?

To fakt nevím.

Vy jste ještě maloval nějaké holandské mistry do Rakouska, to je něco jiného?

To je úplně o něčem jiném, maloval jsem je kdysi, tak před deseti lety. Holandské mistry už vůbec nejde brát jako padělek. Plátno z 16. století neseženete.

Je to složitější malovat holandské mistry než valašské mistry?

Je to o hodně složitější a také za to víc dostanete, když to tak řeknu.

Peněz nebo let?

Peněz.

Jak jste dělal to, aby obraz vypadal starší, než ve skutečnosti je?

To je už od Tiziana od 15. století. Tomu se říkalo král lazur, to znamená, že na oko pro laika docílíte toho, že obraz vypadá starší, když přes to hodíte lazuru. Používá se kaselská hnědá, vyrábí se z hnědého uhlí, takže napodobuje prach. Když hodíte přes novou malbu lazuru, sladíte vlastně všechny barvy do jednoho tónu, dejme tomu odstín hnědé. Stáří také slaďuje barvy, takže to je docela podobné a na oko to vypadá dobře.

Jak dlouho vám trvalo namalovat holandské mistry?

To je právě ono. Holanďana musíte malovat do mokrého, aby to mělo tu úroveň. To znamená, že byste ho měl dát maximálně do tří dnů. Samozřejmě když máte metr na metr padesát, musíte si to rozdělit na nějaké díly. Když budu brát klasický 60 na 40, to byste měl Holanďana dát.

Malujete pořád?

Snažím se teď malovat a využít trošku ty aféry, když už nic jiného, co okolo toho byly, a využít, nechci říct popularity, ale něčeho podobného. Chci zkusit malovat svoje věci. Malování mě vždycky bavilo a myslím si, že to není špatný koníček.

Janek Kroupa Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme