Zmenšená maketa indického raketoplánu uskutečnila zkušební suborbitální let

26. květen 2016

Šlo zatím jen o zmenšenou a přibližně funkční maketu budoucího raketoplánu Avatar, která odstartovala pomocí patnáctitunového urychlovacího stupně HS9 z indického kosmodromu Sriharikota. Maketa podle plánu zatím nedosáhla oběžné dráhy.

Necelých sedm metrů dlouhou maketu raketoplánu s názvem Reusable Launch Vehicle - Technology Demonstrator (RLV-TD) vypustila v pondělí 23. května do výšky 65 kilometrů indická vesmírná agentura ISRO (Indian Space Research Organization).

Pětiletý vývoj indického stroje o hmotnosti 1540 kilogramů stál asi 14 milionů dolarů, což je jen nepatrný zlomek výdajů, obvykle vynakládaných na vývoj strojů podobného typu. Po dosažení maximální výšky raketoplán RLV-TD, velký asi jako mikrobus, volně klouzal zpět k zemskému povrchu a po asi 13 minutách částečně nadzvukového letu skončil ve vlnách Bengálského zálivu, asi 450 kilometrů od místa startu.

Dosáhl přitom maximální rychlosti kolem hodnoty Mach 5. Mluvčí agentury ISRO Devi Prasad Karnik sdělil médiím, že nadzvukový test zmenšené makety neboli technologického demonstrátoru raketoplánu dopadl úspěšně.

Tento let byl ve skutečnosti jen první z řady zkoušek budoucího několikrát většího a vícenásobně použitelného dvoustupňového startovacího systému, jehož součástí bude právě raketoplán jménem Avatar. Během startovní fáze bude Avatar urychlován po určitou dobu také nadzvukovým náporovým motorem (scramjet), přičemž okysličovadlo, kyslík, bude stroj nasávat pod náporem z okolní atmosféry.

Čtěte také

Vodíkového paliva bude mít letoun na palubě k dispozici nejméně 15 tun. Avatar by měl být schopen odstartovat asi stokrát, dokončen však bude asi až za 10-15 let.

V dalších letech tedy dojde na letové testy větších letounů a vyzkoušen bude i motor typu scramjet. Indičtí vědci z agentury ISRO budou postupně sbírat data, týkající se hypersonických aerodynamických vlastností, tepelné ochrany či avioniky a řídicích systémů různých strojů.

Některé zkoušky budou zahrnovat i horizontální start letounu z plochy letiště, spuštění motoru scramjet při rychlostech větších než je Mach 5 a také plnohodnotný orbitální let raketoplánu. Následujícím testem však bude zřejmě klouzavé přistání raketoplánu ve stylu běžného letadla na letišti.

Doposud se kromě Indie jen 4 státy pokoušely vyvinout kosmický raketoplán - kromě realizovaných kosmických letů velkých amerických a sovětských strojů historie zaznamenala ještě zrušené projekty francouzského a japonského miniraketoplánu.

Indie je v současné době raketovou velmocí, která vynáší spoustu vlastních i zahraničních družic pomocí indických raket. Indie také nedávno vyslala sondu k Marsu a připravuje řadu dalších pokročilých projektů. Cílem programu RLV-TD je snaha podstatně snížit cenu dopravy nákladů na oběžnou dráhu.

Zdroje: Phys.Org 1, Phys.Org 2, ISRO, Independent, Daily Mail, Spaceflight101, Interesting Engineering, Hindustan Times, AstroWatch, Youtube

autor: Pavel Vachtl
Spustit audio