Hanzelka a Zikmund vyrazili před 70 lety

Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund u rozhlasového mikrofonu - Foto: Archivní a programové fondy Českého rozhlasu

Jiří Hanzelka a Miroslav Zikmund u rozhlasového mikrofonuFoto: Archivní a programové fondy Českého rozhlasu

„… a na shledanou za tři roky tady před Autoklubem!“ Těmito slovy se 22. 4. 1947 loučila v Opletalově ulici v Praze dnes již legendární dvojice cestovatelů, která jako první na světě pokořila autem Afriku. Jiřího Hanzelku a Miroslava Zikmunda ale tehdy přišlo vyprovodit jen pár známých a přátel.

Před 70 lety, tedy necelé dva roky po skončení 2. světové války, se vydali na cestu z Československa do Československa dva přátelé, spolužáci z vysoké školy, proslulou Tatrou T 87. První sériově vyráběný aerodynamický vůz v republice byl vrcholem aerodynamiky a nejmodernějším automobilem nejen tuzemského, ale i celosvětového automobilového průmyslu. 

Přípravy na cestu trvaly 7 let a během nich oba museli dopodrobna poznat každý šroubek, každičký detail auta. Což se jim následně během cesty nesčetněkrát hodilo. Před pražským Autoklubem se tedy rozloučili, opustili tehdy ještě svobodné Československo a vydali se přes válkou zničené Německo, Švýcarsko až do francouzského přístavu Marseille. Odtud odpluli lodí do Maroka, které, jako většina Afriky, bylo stále koloniální. 

Slavná Tatra T 87 na výstavě Československého rozhlasu - Foto: Archivní a programové fondy Českého rozhlasu

Z Marocké Casablancy se pak inženýři Hanzelka a Zikmund vydávají do Egypta, kde nocují na vrcholku Cheopsovy pyramidy. Překonávají Núbijskou poušť, kde nebyla žádná silnice a neexistovala ani žádná mapa, takže cestu skrze ni, z Egypta až do súdánského Chartúmu, nachází jen pomocí kompasu. V Keni vystupují na nejvyšší horu Afriky Kilimandžáro, kde nechávají československou vlajku. V Ugandě se setkávají s trpasličími kmeny Bambenga (Pygmejové). Následně putují z Kapského města, v tehdejší Jihoafrické Unii, přeplouvají Atlantský oceán do Argentiny. V Brazílii navštěvují tábor malomocných a v Ekvádoru kmen Šuárů, lovce lebek, které mají možnost i nafilmovat. Rituální výrobu tsantsy – lidskou hlavu zmenšenou na třetinu své velikosti – však na vlastní oči nevidí. 

 

Miroslavu Zikmundovi se den startu cestovatelské kariéry vryl do paměti (Radiožurnál, 60. výročí 1. cesty)

Vložit na svůj web

Během své tříleté cesty přes 3 kontinenty navštívili 37 států. Když se 1. 11. 1952 vrátili do vlasti, již na ně před Prahou čekaly rozhlasové vozy, kamery a v Opletalově ulici, kterou před 3,5 lety skromně opouštěli, nebylo k hnutí. Během svého putování se stali slavnými. Za dobu své cesty zaslali totiž do Československého rozhlasu 702 reportáží. Ty byly vysílány od 21. 10. 1950 a jejich režisérem byl Karel Pech, velká osobnost Československého rozhlasu – podílel se i na četbě reportáží pro vysílání spolu s Jaromírem Spalem. 

Pánové Hanzelka a Zikmund se stali legendami pro mnoho dalších lidí a dodnes jsou snahy různých cestovatelů, amatérských i profesionálních, vydat se po jejich stopách.  

Autor:  Pavel Kobera

Nové články v rubrice

O archivu

Tento web vám nabízí to nejzajímavější, co má Český rozhlas ve svém archivu.


Jelikož se historie rozhlasu nejednou významně protnula s událostmi osudovými pro celou zemi, snažíme se z bohatého fondu ukázat co nejvíce.

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace