Vzdušný přístav v srdci Evropy slaví 80. narozeniny

Jaro 1937: letiště Ruzyně je dostavěno - Foto:  Letiště Praha

Jaro 1937: letiště Ruzyně je dostavěnoFoto:  Letiště Praha

Před osmdesáti lety se přesunula mezinárodní i vnitrostátní letecká doprava z kbelského letiště na Ruzyni. Začala nová kapitola dějin českého civilního letectví. Na jejím konci je Letiště Václava Havla s 13 miliony cestujících ročně.

Na západním okraji Prahy vznikl v průběhu třicátých let pozoruhodný areál, který patřil k nejmodernějším letištím v tehdejší Evropě. Funkcionalistická odbavovací hala dokonce získala zlatou medaili na Mezinárodní výstavě umění a techniky v Paříži. Na Ruzyni se začalo létat 5. dubna 1937. 

Moderní letecký přístav přímo vybízel svým technickým vybavením i kouzlem dálek k natáčení reportáží o dopravním ruchu na letišti. V roce 1939 byli pozváni rozhlasoví reportéři do 3. patra řídící věže, aby pořídili unikátní záznam navádění dopravních letadel, která křižovala vzdušný prostor nad územím republiky. 

 

Reportáž o letu do Káhiry - z paluby Tupolevu (60. léta, Archiv ČRo)

Vložit na svůj web

Rozvoj mezinárodní dopravy od 60. let  

Letiště Václava Havla Praha v noci - Foto:  Letiště Václava Havla Praha

Letiště Václava Havla Praha v nociFoto:  Letiště Václava Havla Praha

Ruzyňské letiště nabízelo na konci 30. let pestrou paletu vnitrostátních i mezinárodních linek. Po roce 1948 ale přišlo o mnoho pravidelných spojů do kapitalistických států. K postupnému oživení mezinárodního provozu docházelo až v letech šedesátých. S nástupem dálkových letadel se začínala rozvíjet také transkontinentální doprava. Do Prahy přilétaly stroje ze vzdálené Havany, New Yorku, Singapuru či Jakarty, což byla jedna z nejdelších pravidelných linek v historii letiště. Měřila 13,944 km a překonávala 7 časových pásem. Naopak mezi nejkratší mezikontinentální linky patřil spoj do Káhiry, který zajišťoval v 60. letech Tupolev TU-104, na jehož palubu vás zveme. 

Letiště Václava Havla v Praze
Nynější podoba letištního areálu je výsledkem mnoha modernizací. Zaujímá plochu přibližně 9,2 km2. Na jeho dvou drahách denně startuje a přistává v průměru 400 strojů. V současnosti nabízí spojení do 140 měst na čtyřech kontinentech. Své linky odtud vypravuje na 60 leteckých společností. Každý den projde jeho branami přibližně 35,000 pasažérů. Těm je k dispozici 122 odbavovacích přepážek, velké množství obchodů, kaváren i salonků. V roce 2016 využilo jeho služeb rekordních 13 milionů cestujících.

Velkokapacitní i nadzvuková letadla v Praze 

Rozvoj civilní letecké dopravy i nárůst počtu cestujících si vyžádal úplně novou infrastrukturu. V roce 1968 se přesunul provoz z jižní části letiště na sever, kde byla za účasti prezidenta Ludvíka Svobody otevřena nová odbavovací budova s roční kapacitou 4 milionů cestujících. 

 

Inženýr Václav Lasák vzpomíná na otevření letiště v Ruzyni (Archiv ČRo)

Vložit na svůj web

Nové ruzyňské letiště bylo schopno odbavovat nejmodernější dopravní letadla. V roce 1970 poprvé zaburácely nad Ruzyní motory supersoniku TU–144. O dva roky později zavítal do Prahy velkokapacitní Boeing 747. Podvozek spanilého Concordu dosedl na dráze pražského letiště poprvé v roce 1986. 

Webový speciál Archivu ČRo o dějinách letectví a kosmonautiky (foto NASA) - Foto: Vladimír Staněk

Autor:  Tomáš Bělohlávek

Nové články v rubrice

O archivu

Tento web vám nabízí to nejzajímavější, co má Český rozhlas ve svém archivu.


Jelikož se historie rozhlasu nejednou významně protnula s událostmi osudovými pro celou zemi, snažíme se z bohatého fondu ukázat co nejvíce.

Mobilní verze | Podmínky užití | English
© 1997-2017 Český rozhlas

Tento web používá k analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace