07. listopadu 2008 v 12:11 |

AB_09_online_CZ

c2f2aba572c974a5a9a41c3d6bcfc9db.png
07. listopadu 2008 v 12:11 |

AB_09_online_CZ

Program Art's Birthday v globální síti umělců a zemí
16. ledna 2009, 20:00 - 24:00 hodin
..::klikněte pro detailní program::..

|| Rakousko
| Slovensko
| Slovinsko
| Španělsko |
| Belgie (Antverpy)
| Srbsko
| Nizozemí
| Portugalsko
| | Rusko
| Švédsko
| Finsko
| Estonsko
| Francie
| Polsko |
| Německo (Berlín)
| Švýcarsko |
| Německo (Baden-Baden)
| Belgie (Brusel)
||

..::klikněte pro web-kamery a audio streamy z globální sítě Art´s Birthday::..
:: ORF Kunstradio WEBSITE - WEBCAM
:: AB WEBSITE Švédského rozhlasu :: LIVE Audio stream z Hilversumu (Nizozemí) :: Deutschlandradio Kultur AB WEBSITE - from Berlin :: SWR AB WEBSITE - živě z Baden-Badenu (Německo) :: Radio Klassika, Estonsko WEBSTIE - WEBCAM

]]>

..::.. ORF v koprodukci se Slovenským rozhlasem -
Živě z Hainburgu




IMA Orchestra of Sound Machines

Místo: Kulturfabrik Hainburg

Účinkující:
Eva Ursprung / Polyvox
Katharina Klement / Neo Bechstein Flügel
Cordula Bösze / Theremin
Ushi Reiter / Edisonův fonograf
Reni Hofmüller / Mockingboard
Hosté:
Seppo Gründler / Hönig Synthesizer, Markus Decker / Gramofon

Koncepce:
Elisabeth Schimana

7 variací na téma "save and sound"

7 hudebních kusů nahraných na voskový cylindr nebo na šelakovou desku je předpřipraveno pro IMA Orchestra of Sound Machines - k jejich interpretaci a variacím.

Vzdušné zvukové krajinky: Od jemného zvuku Edisonova fonografu k arktickým vírům Polyvoxu, od éterického vlnění Thereminu k digitálnímu zvuku Mocking boardu připomínajícímu počítačové bojovky, od věčných vln syntetizéru Hönig k víření gramofonů, a za doprovodu neo-Bechsteinova karaoke.

http://ima.or.at/klangmaschinen

ŽIVOTOPISY ČLENŮ ORCHESTRU:

Eva Ursprung
Žije a pracuje v rakouském Grazu. Performance, instalace, objekty, veřejné umění, elektronické a společenské prostory. Práce s videem, fotografií a zvukovým (hudebním) projevem, basa a saxofon se "zlan", saxofon s "wavegroom" a "squant", laptop s "elektrickým orchestrem", "notorious noise brigade" a "hurennoise".
Zakladatelka "eva & co", feministického časopisu o kultuře a ženských uměleckých skupinách (1982-92); od roku 1993 prezidentka umělecké asociace W.A.S. (Womyn's Art Support), http://was.mur.at;
od roku 1998 "artistic net group 42", http://mur.at/42;
v roce 2008 založení "schaumbad - freies atelierhaus graz";
cestovatelka po Dunaji, zajímá se o Afriku, networkerka, hudební umělkyně.
http://ursprung.mur.at

Katharina Klement
Narozena v Grazu, Rakousko.
Studium: piano, skladba, elektroakustická a experimentální hudba na Institutu skladby a elektroakustické hudby na Univerzitě hudby a hereckých umění ve Vídni.
Pracuje jako skladatelka a účinkující v oblasti zapsané, improvizované, instrumentální a elektronické hudby - instrumentální a elektronické skladby, projekty napříč žánry, které kombinují hudbu a text, jazyk a video. Mnoho skladeb pro mechanické a elektronické piáno.
Zvukové instalace. Zakládající členka několika improvizačních souborů.
Obdržela ocenění, stipendia a projekty na zakázku.
Koncerty a představení v Rakousku a v zahraničí. Produkovala mnoho CD.
Od roku 2006 vyučuje elekronickou hudbu a elektronická média na Univerzitě hudby a hereckých umění ve Vídni.
Žije ve Vídni.
www.katharinaklement.com

Cordula Bösze
Narozena v roce 1964, v Bad Ischl ( Horní Rakousko), studovala flétnu u Hanse Reznicka a Wolfganga Schulze na Vienna Hochschule for Music.

Od roku 1993 vyučuje na hudební škole v Tullnu, kde společně s Christopherem Wichertem založila skladatelskou dílnu pro děti. Od roku 2004 učitelka na táboře Jeunesse Children's Orchestra v Grazu.

Členka týmu IMA ("Institute for Media-Archaeology"; výstava "Magical Sound-Machines" září 08 - duben 09, v Kulturfabrik Hainburg, www.ima.or.at).

Soubory:

Woodwind-Quintett QuinTonic (www.quintonic.com)
boesze:fuchs:noid (http://turntabling.firstfloor.org/bfn)
stumm.film.musik (Annette Giesriegl - vokály, Manon-Liu Winter - prodloužený klavír)

Spolupráce se skladateli a hudebníky jako např. Klaus Hollinetz, Katharina Klement, Hannes Raffaseder, Fritz Keil, Karlheinz Essl, Elisabeth Schimana a další.

2007 Sólo "Was macht der Wind, wenn er nicht weht?" (echoraum)
2008 Produkce Jeunesse "Wind und weiter" s vizuálním divadlem Karin Schaefer (Konzerthaus)
Ushi Reiter
Studovala vizuální design na "KunstuniverstätLinz". Jako web developerka, grafička a umělkyně intenzivně se zajímající o internetový aktivismus a audio-vizuální komunikaci spolupracovala s různými umělci a soubory od roku 1998. Stále pracuje na analýze designu a nekomerčních komunikačních nástrojů v rámci kulturní produkce a práce na svých koncepčních sestavách a sestavách pro performance s použitím elektronických a analogových médií. V roce 2002 vstoupila do týmu FACES. Od června 2005 vede nekomerční kulturní organizaci servus.at/ Kunst & Kultur im Netz.
Reni Hofmüller
Graz
Umělkyně, hudebnice, skladatelka, performerka, organizátorka a aktivistka v oblasti využití (nových) médií, technologií a politiky všeobecně, angažující se ve vývoji současného umění.

renitentia

Markus Decker
Umělec sídlící v Linci, který začal svou hudební tvorbu kolem roku 1995, kdy využíval zvukové karty a syntetizéry pro techno nahrávky, noise, elektro a první experimenty s audio-vizuálními povrchy společně s D. Offenhubrem.
Angažoval se v media-artové scéně a posléze hrál v několika seskupeních, zejména noise skupinách, a spolupracoval s Richardem Herbstem, Ushi Reiter, Wolfgangem Fuchsem, Joachimem Schnaitterem...

Je provozovatelem mezinárodní umělecké skupiny firstfloor.electronix.

M. D. vydal několik skladeb na kompilacích a také na dvou samostatně vydaných nahrávkách založených na uměleckých dílech "from dust till dawn" 2006 (12-tipalcová deska) a "helix synthesis" 1999 cd-r. Jedna nahrávka s ushi reiter - decker/quotenregelung-out of sync. Vše u asum records diy media documentary, také vinylovou desku s jednou nahrávkou u dillema records noise series.
.

Seppo Gründler
Je umělec sídlící v Rakousku, který se už více než 25 let zabývá hudbou, zvukem, uměním komunikace a tinkeringem (media, software, elektronické nástroje...). Narodil se v roce 1956 v Celovci a žije v Grazu. Jeho hlavními nástroji jsou kytara a elektronika/počítače. Jeho stálé živé projekty jsou Klammer&Gruendler Duo a Nomadic Producers (s hercem Rupertem Lehoferem) a jeho sólové představení "tun was geschieht". Kromě toho je vedoucím magisterského studia "médií a interakčního designu" na Univerzitě aplikovaných věd FH- Joanneum.


top

..::.. Slovenský rozhlas v koprodukci s Rakouským rozhlasem ORF -
Živě z Hainburgu

Program: Joy Enjoy!
Orchestr: JRMO (Joystick Radio Melody Orchestra)
Účinkující:

Robert Rudolf - IGL - (Meta-kapelník - Meta-Leader)
Ján Ančic - IGK - (Key-stretcher)
Karol Horvath - IGK - (Key-stretcher)
Givan Bell - IGK - (Key-stretcher)
Bohdan Fedor - IGK - (Key-stretcher)
Juraj Ďuriš - IGT - (Time-stretcher)
Katarína Smiková - IGS - (Meta-Scanner)
Laco Kerata - IGS - (Meta-zpěvák - Meta-Singer)
Roman Laščiak - IGS - (Meta-zvuk - Meta-Sound)
Vladimír Slaninka - IGC - (Color-stretcher)
ARTe - ACD - Artistic Concrete Director
Emil - TCD - Technical Concrete Director

*IG - (Mezigalaktický - Intergalactic)

===============================

Méta-Mallette (Meta-Instrument)

Méta-Mallette je Meta-nástroj ovládaný rukama hráče nebo skupin hráčů, kteří manipulují joystickem. Tato sestava se často používá k pedagogickým, ale i jiným, účelům. Tato "hra, založená na manipulaci se samply, dokonale dokáže svést i profesionálního muzikanta. Intuitivní přeměny zvuku mohou být také doprovázeny svým vizuálním zobrazením, čímž se Meta-Mallet změní v okouzlující multimediální nástroj, na který hrajeme s velkou radostí.

Puce Muse existuje už okolo dvaceti let. Celou tu dobu se věnují hudebnímu výzkumu, vývoji elektronických nástrojů, pořádání koncertů a hudební pedagogice. Zakladatel Puce-Muse, Serge de Laubier, je francouzský skladatel, zvukař a hudebník, který studoval na Pařížské konzervatoři a na Národní škole Louise Lumira.


top

..::.. Slovinský rozhlas -
Živě z Ljubljany

High Ride the Streets
A Poetry Reading Live from Studio 14, Radio Slovenia

Do we dare to go real-time? Do we? Aren't we afraid of segmentation faults, power failures and dropouts? Aren't we afraid of falling mikes, mispronounced words and unpleasant coughing, eventual unconscious hells or damns?
What about the dropouts, segmentation faults and power failures of our civilization? (Too philosophical question, all-right).

A working meeting took place. An enormous quantity of Lung Ching ran down the throats. The topic was what to conclude the programme with. And the outcome of the discussion was not really in favour of the word end, so to say. Recover your breath, o Art! Even after a million and fourty six years you are still not in danger to retire. You are going to be praised by some circle squarers tonight, by a triangle of poets, the usual stereo line and an artistic concept which's outcome nobody can predict. Luckily, The Network is eternal and ever open to improvements. High Ride the Streets is a title of the poem by Gregor Podlogar. Together with Primož Čučnik and Tone Škerjanec, he will be there. On the stage of the Studio 14. Probably.

sun rays have ripped open the clouds' bellies
the rain has stopped tourists are exhausted
the machinery in my head takes on the beat
of the great empire there's something out there
where another life begins without the echo
of excavations the world around me has unfolded like Spring
in the central core of the old continent a postcard from Columbia
has reminded me once more that there's another world I have not
yet burnt that Tibetan money from the new one I am not
familiar with the Habsburg myth and why are you asking
I am the twentyfifth generation this side of the Carpathians
only a hundred years ago my ancestors shared their room
with pigs and other animals but today we proudly
strut the streets and take to the air in metal birds

(An excerpt from High Ride the Streets,
Translated by Ana Jelnikar & Stephen Watts,
Published in SIX SLOVENIAN POETS, page 154,
Arc Publications, 2006)

Under high pressure of audio processing tools, the voices of the poets will be blended with sound protuberances of western and eastern cultures. Two equations will colide: a) order = safe b) an ability of staying calm amidst the most chaotic whirligigs of events = sound.

Authors: Gregor Pirš and Bor Turel
With: Mihael Paš, Igor Likar, The Bretones
Poets: Gregor Podlogar, Primož Čučnik, Tone Škerjanec
Sound Engineer: Miran Kazafura
Production: Studio 14 of Radio Slovenija
Sound Materials and Planning: Yellow Room & Bor Turel's Private Studio

Gregor Podlogar, born in Ljubljana in 1974, graduated in philosophy from the University of Ljubljana. He has published his poems in various literary magazines in Slovenia and abroad. Aleph Press published his first two collections of poetry, Naselitve (States, 1997) and Vrtoglavica zanosa (Joy in Vertigo, 2002). In co-authorship with the poet Primož Čučnik and Žiga Kariž, a painter, an experimental book on New York City entitled Oda na manhatenski aveniji (Ode on Manhattan Avenue, 2003) came out with Sherpa Press. His latest book, Milijon sekund bliže (A Million Seconds Closer, 2006) was published by Literatura Press. A selection of his work was published in Six Slovenian Poets (Arc Publication, 2006). He translates contemporary American poetry (Hawkey, Solomon, Killebrew, A. Berrigan among others), edits the Slovenian side of poetry web-site lyrikline (www.lyrikline.org) and drinks green tea in Ljubljana.

Primož Čučnik was born in Ljubljana in 1971. He studied philosophy and sociology of culture at the University of Ljubljana. His first collection of poetry, Dve Zimi (Two Winters), was published in 1999 and received the Best First Collection Award. His latest books are Ritem v rôkah (Rhythm in Hands, 2002), Akordi (Chords, 2004), collaboration book Oda na manhatnski aveniji (Ode on Manhattan Avenue, 2003), Nova okna (New Windows, 2005), Sekira v medu (Selected Poems, 2006), and Delo in dom (Work and Home, 2007). His poems were published in A Fine Line: New Poetry from Eastern & Central Europe. He translates contemporary Polish and American poetry. He has published (co)translations of works by Adam Wiedemann, Marcin Świetlicki, Piotr Sommer, Eugenyusz Tkaczyszyn Dycki and Miron Białoszewski as well as Frank O'Hara, Elizabeth Bishop and John Ashbery. He also writes literary criticism, essays, works as an editor of the magazine Literatura, and runs a small press Sherpa. He lives and tries in Ljubljana.

Tone Škrjanec was born in Ljubljana in 1953. He has published six books of poetry. His book of haikus, The Sun on a Knee was translated into English by Joshua Beckman and published in New York by Ugly Duckling Press in 2005. His work appears on the poetry & music compilation CD, Košček hrupa in ščepec soli (A Bit of Noise and a Pinch of Salt, 2003). He published a solo CD, Lovljenje ritma (Catching the Rhythm, 2006) with the musician and composer Jani Mujič. Apart from writing poetry he also works as a translator. He has translated works by Paul Bowles, William S. Burroughs, Jack Spicer, Charles Bukowski, Gary Snyder, Frank O'Hara and others. He lives and works in Ljubljana.

Bretones is Slovenian grunge folk music group based in the surroundings of Cerkno, western Slovenia. Bacause it is unable to play a single original note, the band plays traditional american rock music from Forest Hills, Queens (district of ex-New Amsterdam), and Breizh (Britanny), an ancient hilly landscape in the northwestern part of European continent, which happens to be in France at the present. Incidentally, the two musical traditions happen to be quite similar, so the difference is even.

top

..::.. Španělský rozhlas RNE -
Živě z Madridu

SONIC WEAPONS
od Escoitar.org

Fyzický rozměr zvuku, jeho potenciál stát se zdrojem tělesného požitku, jeho neviditelnost, nehmotnost, síla probouzet emoce nebo ovlivňovat naše těla, aniž by prošel překážkami rozumu a aniž by zanechal stopy ... Všechny tyto aspekty se staly obzvláště důležitými v kontextu společnosti ovládání, v níž různé projevy moci potřebují technologie k vykonávání své nadvlády nebo prostě k tomu, aby útočily a bránily se. To je úkolem sonických zbraní.

Zvukové dílo, které předkládá Escoitar.org, je krátký radiofonický příběh pohybující se někde mezi dokumentem a uměleckým rozhlasovým představením. Je založen na remixu audiovizuálních dokumentů objevených během dlouhého a hloubkového výzkumu určitých využití, vývojů a technologických realizací zvuku. Dílo vykazuje jak konceptuální přístup k danému tématu, tak objevný zvukový zážitek vzniklý díky analýze dopadu a vlivů těchto technologií, jejich využití i zneužití.

V "Sonických zbraních" (Sonic Weapons) se mísí a proplétají digitálně zpracované zvuky rozhovorů, nahrávky sonických zbraní, útržky děl různých umělců a nahrávky akustických signálů a ovládacích prostředků (jako zvonky, sirény,...) vytvořené skupinou Escoitar.org. Je to radiofonické dílo, které sleduje dva cíle: na jedné straně uvědomit posluchače o problému, pojatém jako ovládací zařízení, který ovlivňuje zvuk a poslech, a na druhé straně vytvořit zanícené sonické gesto a tím udržet zvuk v bezpečí a dál bojovat za jeho svobodu.

Členy Escoitar.org jsou:

Chiu Longina
Antropolog. Muzikolog. Zvukový umělec a tvůrce akustických prostorů. Člen produkčního týmu festivalu IFI Sound Art Festival (Universidad de Vigo, Škola výtvarného umění/Pazo da Cultura, Pontevedra), člen skupiny SINSALaudio (Vigo,), sdružení umělců Alg-a a organizace "Centro de Creación Experimental de Cuenca" (Škla výtvarných umění, Universidad de Castilla La-Mancha). Spolueditor internetových projektů Mediateletipos.net a Artesonoro.org. Student doktorandského studia umění a člen výzkumné skupiny Research Group DX7 Tracker na Škole výtvarných umění (Pontevedra, Universidad de Vigo). Kurátor na volné noze.

Horacio González
Absolvent studia umění. Programátor a koordinátor festivalu IFI Sound Art Festival (Universidad de Vigo, Škola výtvarného umění / Pazo da Cultura, Pontevedra). Student doktorandského studia strojírenství a člen výzkumné skupiny Research Group DX7 Tracker, na Škole výtvarného umění (Pontevedra, Universidad de Vigo).

Juan-Gil López
Musikolog. Člen internetových projektů Mediateletipos.net a Artesonoro.org. V posledních letech vytvořil několik mezioborových výzkumných projektů v oblastech etnomuzikologie (hudba a národnostní příslušnost), současné hudby a v oblastech vztahu mezi hudbou a výtvarným uměním. Student doktorandského studia hudby a umění. Píše doktorskou práci o "auralitě", zvukových krajinách a o využití zvuků prostředí v současném vytváření zvuků. Je členem výzkumné skupiny Research Group DX7 Tracker, na Škole výtvarného umění (Pontevedra, Universidad de Vigo).


top

..::.. Muzeum současného umění - Živě z Antverp

SONIC WEAPONS
od Escoitar.org

Fyzický rozměr zvuku, jeho potenciál stát se zdrojem tělesného požitku, jeho neviditelnost, nehmotnost, síla probouzet emoce nebo ovlivňovat naše těla, aniž by prošel překážkami rozumu a aniž by zanechal stopy ... Všechny tyto aspekty se staly obzvláště důležitými v kontextu společnosti ovládání, v níž různé projevy moci potřebují technologie k vykonávání své nadvlády nebo prostě k tomu, aby útočily a bránily se. To je úkolem sonických zbraní.

Zvukové dílo, které předkládá Escoitar.org, je krátký radiofonický příběh pohybující se někde mezi dokumentem a uměleckým rozhlasovým představením. Je založen na remixu audiovizuálních dokumentů objevených během dlouhého a hloubkového výzkumu určitých využití, vývojů a technologických realizací zvuku. Dílo vykazuje jak konceptuální přístup k danému tématu, tak objevný zvukový zážitek vzniklý díky analýze dopadu a vlivů těchto technologií, jejich využití i zneužití.

V "Sonických zbraních" (Sonic Weapons) se mísí a proplétají digitálně zpracované zvuky rozhovorů, nahrávky sonických zbraní, útržky děl různých umělců a nahrávky akustických signálů a ovládacích prostředků (jako zvonky, sirény,...) vytvořené skupinou Escoitar.org. Je to radiofonické dílo, které sleduje dva cíle: na jedné straně uvědomit posluchače o problému, pojatém jako ovládací zařízení, který ovlivňuje zvuk a poslech, a na druhé straně vytvořit zanícené sonické gesto a tím udržet zvuk v bezpečí a dál bojovat za jeho svobodu.

Členy Escoitar.org jsou:

Chiu Longina
Antropolog. Muzikolog. Zvukový umělec a tvůrce akustických prostorů. Člen produkčního týmu festivalu IFI Sound Art Festival (Universidad de Vigo, Škola výtvarného umění/Pazo da Cultura, Pontevedra), člen skupiny SINSALaudio (Vigo,), sdružení umělců Alg-a a organizace "Centro de Creación Experimental de Cuenca" (Škla výtvarných umění, Universidad de Castilla La-Mancha). Spolueditor internetových projektů Mediateletipos.net a Artesonoro.org. Student doktorandského studia umění a člen výzkumné skupiny Research Group DX7 Tracker na Škole výtvarných umění (Pontevedra, Universidad de Vigo). Kurátor na volné noze.

Horacio González
Absolvent studia umění. Programátor a koordinátor festivalu IFI Sound Art Festival (Universidad de Vigo, Škola výtvarného umění / Pazo da Cultura, Pontevedra). Student doktorandského studia strojírenství a člen výzkumné skupiny Research Group DX7 Tracker, na Škole výtvarného umění (Pontevedra, Universidad de Vigo).

Juan-Gil López
Musikolog. Člen internetových projektů Mediateletipos.net a Artesonoro.org. V posledních letech vytvořil několik mezioborových výzkumných projektů v oblastech etnomuzikologie (hudba a národnostní příslušnost), současné hudby a v oblastech vztahu mezi hudbou a výtvarným uměním. Student doktorandského studia hudby a umění. Píše doktorskou práci o "auralitě", zvukových krajinách a o využití zvuků prostředí v současném vytváření zvuků. Je členem výzkumné skupiny Research Group DX7 Tracker, na Škole výtvarného umění (Pontevedra, Universidad de Vigo).


top

..::.. RTS - živě z Bělehradu


Lullabies for the Birds and the Little Creatures
Author and director: Arsenije Jovanović
Co-author, producer and editor: MA, Predrag D. Stamenković
Production: Sound Workshop, Drama Department, Radio Belgrade
Sound Engineer : Ilinka Čolić
Sound Engineers in preparation: Slobodan Stanković and Dejan Ivanović
Sound Engineer of the final mix: Zoran Marić
Sound Engineer of the transmission: Dragan Šćepanović
Transmission Supervisor, Euroradio Coordinator: Živan Mitrović

Participated in the realisation:
In the composition Lullaby for female choir and percussion by Predrag D. Stamenković - Female Academic Choir Collegium musicum as well as the following percussionists: Boris Bunjac and Aman Tonmas, under the leading of Darinka Matić Marović;
In the composition The Divine Liturgy of Saint John Chryostom by Stevan Stojanović Mokranjac - Children's Choir Kolibri of the RTS Music Production, under the leading of Milica Manojlović;
In the compositions Lullaby, folk tradition - Children's Choir Rastko of the St.Sava Temple in Belgrade, under the leading of Jasmina Bouali Stanojković;
In the composition Lullaby , folk tradition - Svetlana Stević - vocal;
In the composition Terirem - the lullaby of the Mother of God, Ortodox sacred music tradition - Male Vocal Quintet- Darko Manić, Minta Aleksinački, Branimir Jovanović, Predrag D. Stamenković, father Vladimir Rumenić and Goran Grbić -trumpet.

About work
"Lullabies for the birds and Little Creatures" is a collage of works of two authors, Arsenije Jovanovic and Predrag Stamenkovic. The title of the program was taken from the name of the piece by Arsenije Jovanovic inspired to some extend on Orthodox Byzantine Chant Terirem, the Bogorodica Lullaby for the Little Christ (Mother of God Lullaby) and choir oratorio "Liturgy" by Serbian composer Mokranjac. Predrag Stamenkovic composed his piece upon an old Serbian folk lullaby so the whole Radio Belgrade program could be regarded as ars acoustica Lullaby for AB2009.
Sleep well.

Arsenije Jovanovic (Born 1932.)
Author, director and producer of works for theater, radio and television, writer, photographer, occasionally theatre set and TV designer, retired university professor (FDU). Last theatre productions: "Kolubarska bitka" (JDP) and "Korešpodencija" (Atelier 212).
Directed about eighty theatre spectacles in ex/Yugoslavia, England, Bulgaria and USA. Director of over 100 television productions, dramas, short films, TV series, experimental works etc.
Directed a hundred of radio plays, author of many original radiophonique works and electro-acoustic compositions commissioned by Radio Belgrade, Austrian national radio, Radio France, RAI, WDR, SFB, Spanish national radio, New American radio, Deutschland radio, SWF, Finish radio, ABC (Australia).
Initiator of sound-art workshops at ORF (Vienna), Faeroe Island, Technical Universality in Sydney, Helsinki, Copenhagen.
Married with Ilinka Ćolić, they have 8 years old daugther Ana, they live in Belgrade, Serbia and in Rovinj, Croatia.
Prizes for radiophonique compositions:
Prix Italia (category of radio-music) for "Resava Cave".
Prix Italia for "Tombstones along the Roadside".
Premio Ondas, Barcelona, Spain. (twice)
Acustica International Prize, WDR, Cologne for "Faunophonia Balkanica".
Finalist award at New York Radio Art Festival for "Homo Politikus Vulgaris".
First prize for "Concerto grosso Balkanico" in Rust, Austria.
First prize Radio France International for "La parata" with Ilinka Čolić.
Third, second and third prize at International radio festival in Mexico City for "Trans Dada Belgrade express", "Toast to Radio" and "Gypsy party in a Turkish bathhouse"(with Ilinka Čolić).
Many national prizes at home for different radio works.

Predrag D. Stamenkovic, MA, (born 1956.) a composer and a conducter, since 2005 is a chief editor of the Drama Program of Radio Belgrade. Since 2000 he is an editor of the radio serial "Workshop of sound". He used to be a musical editor of the Program 202 of the Radio Belgrade. His solo, chamber, choral and orchestral compositions have been performed in Serbia and abroad. Predrag is also a vocal and instrumental solo performer of the music group "Musica antiqua", which is specialized for Middle Age and Renaissance music. Together with the group he performed on more then a hundred concerts all over Serbia and Europe. Many of these concerts have been recorded either for radio or TV. He has also taken part in realization more then 500 radio dramas, some of them have won on prestigious world festivals. The artistic programs he had created represented Radio Belgrade on famous international contests of radio and TV programs. He has won many prizes in Serbia and abroad. Predrag is a director of the annual Festival of speritual music "Chorus among frescos" in Belgrade. As a conductor of women's chorus from Sid, he won prizes in 2005 and 2006 on the conterst of chorus in Bosnia and Herzegovina.

top

..::.. ..::.. VPRO (Nizozemí) - živě z Hilversumu

VPRO Café Sonore - Art's Birthday WEBSITE
Listen LIVE Audio Stream @ Radio 6

22:20 - 22:40
V tomto vysílacím čase vystoupí Gert Jan Prince se svou skladbou Sound and Save
23:00 - 23:20
V tomto vysílacím čase vystoupí Paul Devens se svou zvukovou performancí.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Gert-Jan Prins ( IJmuiden, Nizozemí, 1961): Elektronika, perkuse
Gert-Jan Prins je již dvě desetiletí známý jako jeden z nejodvážnějších zvukových umělců v Nizozemí. Je samouk a zaměřuje se na zvukové a hudební vlastnosti elektronických zvuků, tzv. "noisu". V jeho práci se odráží spřízněnost s moderní elektronickou klubovou kulturou a svým výzkumem elektronických zvuků a jejich vztahu k vizuálnu se řadí mezi radikální umělce. Ve svém díle vytváří spojení mezi uměním performance a strojovým uměním z 80.let, které přetvořilo dědictví industriální společnosti, a vytváří děsivá, ale přitom často nádherná setkání s technologií.
Prins vystavěl několik analogových a digitálních elektronických systémů, které vytvářejí signály v rámci slyšitelného sluchového pole, jako například na zakázku vyrobené vysílače a přijímače FM radiových vln podobné nástrojům amerického skladatele Davida Tudora.

Kromě svého sólového projektu se momentálně angažuje v projektech MIMEO, Synchronator (s holandským video umělcem Basem van Koolwijkem), The Flirts (s Cormem Fuhlerem) a jeho další spolupracovníci jsou Pita, Thoma Lehn, Lee Ranaldo, Anne la Berge, Fennesz, the Vacuum Boys, Peter van Bergen, Marcus Schmickler, Raed Yassin, Koen Nutters, Norbert Moslang, Tomas Korber, Thomas Ankersmit, Giuseppe Ielasi, Carlos Giffoni, Luc Houtkamp
a Misha Mengelberg a mnoho dalších.
S vizuálními umělci: Bas van Koolwijk, Rob Flint, Xavier Quérel, Andre Avelas, Manel Esparbé i Gasca, Petra Dolleman, Martha Colburn, Cyrus Frisch.
Skladatelé a soubory: LOOS, Maarten Altena Ensemble, Gilius van Bergeijk, David Dramm, Domenico Sciajno.
Performance na mezinárodních festivalech & v klubech po celé Evropě, Severní Americe, Jižní Africe, Rusku a Austrálii.

http://www.gjp.info/

-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Paul Devens, www.pauldevens.com

Paul Devens (Maastricht, 1965) studoval na ABK a na akademii Jana van Eycka v Maastrichtu. Jeho práce byla vystavovány, předvedeny a promítány v: le Magasin, Grenoble (Francie, 1994), LU, Nantes (Francie, 2000), Confort Moderne, Poitiers (Francie, 2001), Museum Z33, Hasselt (Belgie, 2002), Neuer Aachener Kunstverein (Německo, 2003) Marres, Maastricht (2000 & 2003), Ctrl_Alt_Del 1, 2 & 3 Istanbul (2003, 2005, 2007), Pause / Oboro Gallery, Montreal (2004) a OCA/ISP Oslo (2004), Love City, Tallinn, Salzburg, Maastricht (2006), Experimental Intermedia, New York (2006), Ctrl_alt_del, Istanbul (2007), Laptopia #4, Tel Aviv (2007), Digital Media, Valencie (2008), stichting Intro / In Situ Maastricht (2007, 2008), atd.

Dílo Paula Devense se vyrovnává s různými koncepty reality tím, že zpracovává kódy, formality a identity a vkládá je do jiných uměle vytvořených podmínek.
Tyto adaptace často čerpají z aspektů institucionalizované společnosti. Tento proces adaptace a vkládání sublimuje v různých projevech - jako je např. časově a prostorově zaměřená instalace a minimalistické herectví, vždy s vysokou uměleckou kvalitou performancí.
Výsledkem jsou instalace se zvukovými a architektonickými prvky, elektro-akustické performance a videoprojekce.

Estetické prvky často ztělesňují technologické fenomény, což je docíleno upravováním zvuků s pomocí počítačů, modulárního a interaktivního softwaru a doma vyrobenými tzv. circuit bend nástroji (pozn. překl. často audio hračky nebo programy, které mají přehozené dráty, čímž vznikne nezvyklý hudební nástroj - jak svým designem, tak zvuky, které tvoří) v kombinaci se složitými přeměnami (mnohdy existujících) míst.

Instalace často zkoumají korelaci mezi architekturou a médii závisejícími na čase, jako je např. zvuk. To, jak prostorové a zvukové vlastnosti zvuku oscilují s kulturní, předem vystavěnou koncepcí, vyústilo ve výběr děl jako např. "Testing Ground" (2006), "Pavilion" (2007) and "Pole" (2008).

Zvuková díla a zvukové performance zkoumají vztah "spektakulární estetiky" a reálného obsahu s použitím strategie DYI ("udělej si sám"), aby tak nabyly nezávislosti a autenticity a vytvořily tak alternativní formu. Všechny zdroje zvuků mohou být základní; digitální transformace obvykle doprovázejí proces skládání a redukují zdroje až na základní "dřeň".
Skladby se různí svým projevem - od "industriální hudby" a "zvukové krajiny" k "současné klasické hudbě" a "noise".

top

..::.. Portugalský rozhlas - živě z Lisabonu

Fancouzsko-portugalský institut - Instituto Franco-Portugus, Lisabon

Salt Itinerary
MISO ENSEMBLE
nová Op-ErA
elektroakustická & multimediální opera
Miguel Azguime: spisovatel, skladatel, účinkující
Paula Azguime: inscenace, video, živá elektronika
Andre Bartetzki: video programování
Perseu Mandillo: video režie
Technika: Miso Studio
www.misoensemble.com

Multimediální opera Salt Itinerary překračuje divadelní a hudební konvence a reflektuje při tom na Art and Madness, točí se kolem jazyků, slov jako významů a slov jako zvuků. Živé elektronické zpracování audia a videa a proplétání hlasu, poezie, gest, hudby a kreseb vytváří polyfonii smyslů a kontrapunkt významů. Salt Itinerary - vytváření zvuků, světel, obrazů a pohybů, jakoby je právě někdo kreslil, maloval nebo vyřezával - je silnou a podmanivou kombinací hudby a dramatu, kterou provádí jeden účinkující, a která tvaruje nové prostory v elektronické hudbě a boří hranice mezi hudbou, divadlem a operou. Projekt Salt Itinerary nedávno obdržel cenu hudebního divadla NOW Berlín v kategorii "Jiné formy mimo operu".

Projekt FINANCUJÍ
DAAD Kunstlerprogramm
Ministério da Cultura / Direcço Geral das Artes

Projekt PODPOŘILY
Centro Cultural de Belém
Technische Universität Berlin

top

..::.. Ruský rozhlas - živě z Moskvy


Oleg Makarov, Dmitriy NIKOLAEV: "Zvukový příběh o bezpečném vloupání pro dlouhé zimní večery"

V temných časech globální finanční a ekonomické krize se umění musí snažit, aby zůstalo "zdravé". Hledání finanční podpory novými neočekávanými způsoby je pro umění (a umělce) mnohdy stejně klíčové jako hledání nových neočekávaných působivých hudebních a zvukových nástrojů. Proto se Dmitrij Nikolaev pokusí získat finanční podporu násilným otevřením trezoru (v reálném čase v rozhlasovém vysílání) s použitím následujících zvukových nástrojů: univerzálního klíče, kladiva, dláta, vrtačky, diskové pily a několika dalších nástrojů (nebudeme zde zmiňovat ty tajné). Oleg Makarov (který nemá žádné zkušenosti s otevíráním trezorů, ale zato umí výborně zpracovávat zvuky) posbírá rámus do svého laptopu a vytvoří nádherný harmonický zvukový obraz tohoto zajímavého a užitečného procesu. Toto se stane velmi pozdě (v 01.40 ráno moskevského času), uprostřed tmavé, větrné a mrazivé, bezútěšné zimní noci - v čase narozenin Umění. Veřejnost nebude přizvána kvůli zachování intimity koncertu.

Oleg Makarov
Narozen v roce 1979. Absolvent moskevské Státní konzervatoře a státního Hudebního pedagogického institutu. Skládá hudbu různých stylů - od akademické k moderní, včetně komorní instrumentální, vokální a elektro-akustické hudby. Šéfredaktor ruského časopisu "Elektronická hudba". Performer živé elektronické experimentální hudby.
Člen moskevského souboru Moscow Laptop Cyber Orchestra. Jeho elektro-akustické skladby byly předvedeny na následujících mezinárodních festivalech: Moscow Autumn-2003 2006, International Rostrum of Electroacoustic Music 2004 (Řím, Itálie), Synthese 2004 2006 (Bourges, Francie), Archipel Festival 2005 (Ženeva, Švýcarsko), Musica Viva 2005 (Lisabon, Portugalsko) aj.
2007 Zvláštní uznání Special Radio Drama Jury Commendation Prix Europa, Berlín.

Dmitrij NIKOLAEV
Narozen v roce 1960. V roce1985 absolvoval GITIS (ruská akademie hereckého umění).
Divadelní režisér ve státních repertoárních divadlech v Moskvě, Sant Petěrburgu, Samaře, Permu, Kishiněvu, Tule, Jekatěrinburgu.
Dramatický rozhlasový režisér - Radio Russia, Radio Kultura.
Hostující rozhlasový režisér: Sloveninsko, Polsko, Maďarsko, Německo.
Koprodukce s WDR Akustische Kunst, ORF Drama, BBC, ABC.
Producent - Ars Acustica
Skladba projektu Ars Acustica "The Tune" byla vysílána v 17 zemích.
1994 ocenění Eloquence du son Award v soutěži Phonurgia Nova Contest of International Maison de Radio ve Francii.
1994 mezinárodní cena polského rozhlasu.
1996 ocenění Ostankino International Radio Festival Prize za mezinárodní produkci.
2007 ocenění Special Radio Drama Jury Commendation Prix Europa, Berlín.

top

..::.. Švédský rozhlas - živě ze Stockholmu

Webová stránka Art´s Birthday 2008 Švédského rozhlasu.

George Kentros: housle
Mattias Peterson: elektronika

Interpretace jedné věty "Spring 3" ("Jaro 3") z díla "There are no more four seasons" ("Čtyři roční období už neexistují") (1725/2004) pro housle a elektroniku.

"There are no more four seasons" je rekompozice série starších kusů Vivaldiho, která se pokouší vytvořit dílo, které by bylo organickou součástí hudby naší doby.
Asi žádné jiné dílo se nestalo naším společným jazykem, linguou francou, natolik jako Vivaldiho "Čtyři roční období", minimálně v západním hudebním uměleckém světě. Dokonce si myslíme, že toto dílo je natolik zprofanované, že pro moderní obecenstvo je téměř nemožné rozlišit v rámci svých posluchačských zkušeností původní význam tohoto díla od asociací s filmovými scénami, "výtahovou" hudbou nebo od "lehkých" verzí, které slýcháme na komerčních rádio stanicích. Právě pevné místo tohoto díla v povědomí široké veřejnosti nabízí větší svobodu při jeho adaptaci, a to až do té míry, kdy vzniklé dílo již nelze nazývat aranží, ale spíše by se hodil termín "rekompozice - přeskládání" s použitím Vivaldiho skladby jako "nalezeného objektu". Zmíněný proces rekompozice byl proveden ve dvou krocích - nejdříve byl původní notový zápis přehrán v celém svém rozsahu s jedněmi houslemi, které nahrály všechny party. Tuto nahrávku pak skladatel využil jako základní zvukový materiál pro vytvoření další nahrávky. Jakmile byla dokončena nahrávací fáze, houslista přizpůsobil svou hru a sólový part pro housle tak, aby se promísila s těmito novými elektronickými kusy. Houslista vytváří svůj part po paměti, podle toho, jak si pamatuje, že dílo zní.
Dalším hlavním psychologickým krokem, který jsme udělali, byla změna původního řazení vět, abychom zdůraznili myšlenku, že v současné době jsou roční období závislá na cestování, paměti, prostředí, médiích, a to mnohem více než, řekněme, v roce 1725. Pořadí vět je tedy následující:

Období 1:
Jaro 1 - Léto 2 - Podzim 3
Období 2:
Zima 1 - Jaro 2 - Léto 3
Období 3:
Podzim 1 - Zima 2 - Jaro 3
Období 4:
Léto 1 - Podzim 2 - Zima 3

V živém provedení toto dílo interpretují dva účinkující, kteří využívají elektrické housle, sampler, laptop, počítač, Max patche a Kaoss Pad. "There are no more four seasons" mělo premiéru v Muzeu moderního umění ve Stockholmu 11.prosince 2004 jako součást 40. ročníku festivalu EMS.

Skladatel Mattias Petersson se narodil v roce 1972 na ostrově blízko jihovýchodního pobřeží Švédska. Hudební kariéru započal studiem hry na klavír, ale dnes pracuje jako skladatel a hraje na elektronické nástroje. V roce 2006 získal titul na akademii Royal Academy of Music ve Stockholmu, kde studoval skladbu a v současné době zde také skladbu vyučuje. Věnuje se převážně žánru experimentální elektronické hudby a zvukovému umění, ale angažuje se také v popovějších projektech jako manažer, skladatel, producent a hudebník.
Website: www.wickerwork.net

Houslista George Kentros se narodil v roce 1964 a v současné době žije ve Švédsku. Studoval hru na housle na Mannes School v USA a také na Royal Academy of Music ve Stockholmu. Vystupoval jako sólista, komorní hudebník a někdy i jako herec po celé Evropě, v USA, Latinské Americe a Japonsku, především jako člen souboru nové hudby "the peärls before swine experience", s kterým vystoupil na festivalu ISCM v Lucembursku v roce 2000 a s kterým na zakázku vytvořil více než 80 děl z 18 zemí. Švédské noviny Expressen ho zařadily mezi svých 24 "kulturních idolů" pro rok 2004.

11:30 PM ..::.. Christian Fennesz
: kytary a živá elektronika
Živá interpretace písní z jeho nejnovějšího alba "Black Sea" ("Černé moře").

"Konečně jsme se dočkali. Navázání Christiana Fennese na Benátky 2004 je tu a nepochybně nás nezklame. Jeho nové album je uvedeno desetiminutovou titulní skladbou, která začíná velmi nesměle - záblesky zvuků a digitálními střepinami, které zní jako v dálce vybuchující ohňostroj. Tato směsice se brzy ztrácí v záplavě zvuku symfonické kytary a elektroniky a my znovu vstupujeme do originálního a jedinečného zvukového světa, tak typického pro dílo tohoto muže, který je jedním z nejvíce napodobovaných elektronických umělců vůbec, a přesto lze vždy lehce rozpoznat jeho originální kusy v celé řadě "hudebních klonů".
"Black Sea" ale neusíná na vavřínech a ještě před koncem třetí minuty se rozměr alba scvrkne na jednoduchý duet mezi oscilujícími tóny a ostrými záškuby akustické kytary. Odsud se album začne vzdouvat majestátními, neuvěřitelně proteplenými dozvuky a škrábavou texturou detailů - celá skladba se zdá být opětovným představením různorodých aspektů Fenneszovy hudby. Další skladba je jedna ze dvou, které vznikly spoluprácí s dalšími umělci (je nutné zmínit, že na vinylovém vydání ji nenajdeme, stejně jako zde chybí ambientní miniatura "Vacuum", která je zařazena ke konci CD a digitálního tracklistu). Ve skladbě "The Colour of Three" se představí Anthony Pateras (veterán z Editions Mego a Sirr), který skladbu obohatil připravenými, příjemně řinčivými tóny piána, které v jeho pojetí zní jako perkusový spíše než strunný nástroj. I přes rozšířený instrumentální rozsah jsme stále ve známém teritoriu, a to díky Fenneszovým transcendentálně digitálním erupcím a úžasně bohatému zvukovému designu. "Perfume for Winter" je podstatně zdrženlivější skladbou - je naplněná hloubavými akustickými motivy a prudkými harmonickými přechody hranými na varhany. Zde poprvé ochutnáváme chuť skutečné, přímo vyjádřené, melodie, která připomíná nejpřístupnější skladby z Endless Summer. Nicméně je důležité zmínit, že Fennesz se nepokouší o návrat k tomuto klasickému albu a Black Sea je stoprocentně krokem dopředu. Tento pocit vývoje je umocněný skvělou skladbou "Glide", duetem s Rosy Parlane, z které přímo mrazí. Tato skladba znějící jako nadpozemský orchestr vystřelila Feneszovu zvukovou hradbu vysoko do stratosféry. Hudba samotná odráží rostoucí mohutnost alba - jestliže Endless Summer bylo digitalizací a abstrakcí Beach Boys, o "Glide" lze říct, že používá stejné transformativní techniky, ale zaměřuje se na klasičtější sound. Je tu jakýsi spodní proud elegického romantismu, který by snesl srovnání se známým rakouským krajanem, Gustavem Mahlerem a to zejména s jeho čtvrtou větou Páté symfonie (která byla, jak je známo, v minulosti "vykradená" Robertem Lippokem pro jeho nahrávku Open/Close/Open vydanou u Raster Noton). Po tiše třpytivých, zvonkohru připomínajících tónech skladby "Glass Ceiling" přichází dříve vydaný singl a zároveň finální skladba alba "Saffron Revolution", která je přiměřeně majestátním gestem na závěr. Táhne se v ní jediný mnohavrstevný akord téměř po celou dobu jejího trvání, než se rozplyne ve vzorec zpožděných úderů do strun. Black Sea je rozhodně jedna z nejkrásnějších desek tohoto roku, jak ve smyslu samotné hudby, tak vyloženou měňavostí elektronického soundu, který je k ní připoután. Vřele doporučujeme.

top

..::.. Finský rozhlas - Živě z Helsinek


Partneři:
- Dokumentární skupina YLE s Kiero Kollektiivi (The Twisted Collective)
- YLE Radio Drama s Yrjänä Sauros
- YLE Culture and Music se studiem elektronické hudby Oulu Conservatoire mužského sboru Huutajat
- skupina ProTon Sonic Art Group Agnieszky Waligórské a Pekka Sirény se studenty Vysoké školy aplikovaných věd, oddělení televize a filmu a studenti vysoké školy umění a designu, oddělení filmu, televize a filmové výpravy.

PROGRAM VYSÍLACÍHO ČASU YLE na satelitním programu VERDI 20.10 - 20.50 (CET)

1) Work in progress (čas 8-9 min.)
Skladatel: Jukka Ruohomäki
Účinkující: Mieskuoro Huutajat (mužský sbor The Shouters)
Producent: Heikki Valsta, hudební program YLE

Historie:
MIESKUORO HUUTAJAT (mužský sbor The Shouters) byl založen v roce 1987 v Oulu ve Finsku skupinou mladých mužů, kteří očividně neměli nic lepšího na práci. Počáteční myšlenka byla obléknout asi 20 mužů do černého saka, bílé sukně a černých gumových punčoch a vyškolit je tak, aby byli schopní ne zpívat, ale křičet nejoblíbenější písně z finské hudební tradice. 6.prosince (finský Den nezávislosti) byl sbor připraven na první vystoupení. Sbor zakřičel několik národních a pochodových písní včetně národní hymny. Po krátkém, ale maximálně intenzivním představení sbor odešel ze scény a obecenstvo jen šokovaně zalapalo po dechu. Tisk reagoval následovně: "Je více než zřejmé, že HUUTAJAT je na počátku cesty k obrovským uměleckým úspěchům."


Vyrobeno ve studiu Oulu Conservatoire Electronic Music Studio
---------

2. Safe Island (Bezpečný ostrov) (čas 10 min.)
Skladatelé: Agnieszka Waligórska - Pekka Sirén

Performeři:
- skladatelé - Vysoké školy aplikovaných věd, oddělení televize a filmu
- studenti vysoké školy umění a designu, oddělení filmu, televize a filmové výpravy.


Vyrobeno studiem Virtual Visions Factory - Studio Sirius, Kerava, Finsko
Poznámka k programu:
Safe Island je interpretace strachů, snů a vzpomínek námořníka, který ztroskotal a je unášen oceánem. Zrcadlí se tu dávné příběhy a mýty o Odysseově setkání se sirénami a končí tak trochu ve stylu Robinsona Crusoe.

Umělecký životopis skladatelů:

Agnieszka Waligórska a Pekka Sirén vytvořili celou řadu zvukových uměleckých skladeb pro finský rozhlas a televizi, YLE - oddělení pro hudbu, divadlo a dokumentaristiku (Helsinki). V zahraničí například pro Westdeutscher Rundfunk WDR Studio Akustische Kunst (Kolín nad Rýnem), španělské rádio RNE-2 Ars Sonora (Madrid), ORF Kunstradio (Vídeň), RAI Audiobox (Řím), DeutschlandRadio (Berlín) a SüdwestRundfunk SWR (Baden-Baden).
Vytvořili si svůj vlastní akustický vypravěčský styl, který často využívá zvukovou choreografii a rozsáhlé vnitřní nebo vnější zvukové projekce a instalace jako součást jejich rádio-krajin. Jejich práce byla uvedena na rádiích a sound-artových festivalech např. v Mateře, Římě, Rimini, Štětínu, Lublinu, Krakově, Břeclavi, Vídni, Insbrucku, Salzburgu a Linci, Londýně, Madridu, Paříži, Bruggách, Lublaně, Bledu, Budapešti, Praze, Bratislavě, Berlíně, Kodani, Dublinu, Corku, Paříži, Amsterdamu a v Mexico City.

Práce ve sbírkách:

- Muzeum radia a televize v New Yorku, 1990 - Muzeum sbírek 21. století, Linec 1991
- sbírka Acustica International Lydrejse v muzeu Museet for Samtidskunst, Roskilde, Dánsko, WDR 1996 - sbírka Sound Journey collection of WDR 1997
- sbírka Ear as Eye LACE Los Angeles Contemporary Exhibitions 1997
- francouzská národní knihovna: 34 akustických skladeb, Paříž 2007 -
Muzeum moderního umění: 12 děl pro rádio, Weserburg Brémy 2008

Ocenění:

* 2.místo na Mezinárodním fóru rozhlasového umění v Břeclavi, Polsko, 1991
* Kulturní ocenění Nadace pro rozhlasové a televizní vzdělávání za jedinečné zvukové představení a za nejlepší rozhlasový program roku 1992
* turné podporované finskou Nadací pro kulturu od ProTon1995

---------
3. Work in progress (čas 10 min.)

Skladatelka/ účinkující: Yrjänä Sauros
Producent: Mikko Ahonen Radio Theatre YLE
---------
4. Moving Safe (čas 10 min)

Skupina účinkujících Kiero Kollektiivi (The Twisted Collective)
Sound designer: Kai Rantala

Producent: Hannu Karisto, dokumentární pořady YLE

Poznámka k programu:
"Moving safe" představuje cestu plnou brutálních nočních můr a pocitů lhostejnosti vůči novému konceptu komunity a lásky mezi lidmi. Představení si pohrává s obrazy, které mají kořeny ve zvucích, pohybech a lidském chování. "Moving Safe" je založeno na živém představení a předem připravené zvukové atmosféře.

Životopis a oblast činnosti

Kai Rantala je zvukový designér pro rozhlasové vysílání v dokumentárním oddělení YLE. Vytváří hudbu a sound pro multimedia, webové služby a krátké filmy.

Kiero Kollektiivi (The Twisted Collective) je otevřená umělecká komunita a skupina performerů sídlící v Helsinkách. Byla založena na jaře 2008 tanečními umělci Johannou Laamanen, Pauliinou Motturi a Veerou Westerholm.
Umělecké projekty Kiero Kollektiivi's kombinují moderní tanec, divadlo a media art. Jejich první projekt bylo krátké video s názvem Otteita elämänhautaamien päiväkirjasta ("Útržky z deníků těch, které pohřbil život"), natočeno na jaře 2008. Nejnovějším členem Kiero kollektiivi je taneční umělec Said Dakash, který do souboru vstoupil na podzim 2008.

top

..::.. Estonský rozhlas - živě z Tallinu


Andres Noormets, Taavi Kerikmäe aa Mart Soo zaimprovizují na čtyři témata
(po 5 minutes):

1. Rádio probudí Evropu.

2. Zatímco lidé spí, ekonomika se hroutí.

3. Měsíc mluví všemi jazyky / Měsíc mluví každým jazykem.

4. Umění patří lidem.

Taavi Kerikmäe je jeden z nejlepších hráčů na klávesy a jeden z nejinvenčnějších iniciátorů rozmanitých hudebních projektů v Estonsku. Kerikmäe studoval na Estonské hudební a divadelní akademii a ve svém vzdělání pokračoval na konzervatoři v Lyonu. Univerzální improvizátor a oddaný provozovatel a výzkumník elektroakustické hudby Kerikmäe spolupracoval s mnoha nejlepšími experimentálními hudebníky v Evropě - a několik z nich v minulých letech představil estonskému publiku. Momentálně učí Taavi Kerikmäe moderní hudbu a improvizaci na Estonské hudební a divadelní akademii.

Mart Soo, velmi vyhledávaný a uznávaný učitel kytarista a učitel hudby už téměř dvě desetiletí hraje volné improvizace a jazz - a to v různých kapelách a jednorázových sestavách, na různých kontinentech, na malých i velkých pódiích. Je těžké si představit nějaký hudební kontext, který by tohoto muže zaskočil.

Andres Noormets, vynikající herec a divadelní režisér je doma v různých formách umění slova. Noormets nikdy neměl odpor k vokální improvizaci a často vystupoval ve společnosti kytaristy Marta Soo a klávesisty Taavi Kerikmäeho. Jejich trio je fascinující a mistrovské: pracují s bohatou instrumentální paletou i s barvami tónů a rytmy řeči, hrají si se slovy a zvuky a míchají abstraktní s konkrétním - vytváří nové významy a přetvářejí staré.

top

..::.. Francouzský rozhlas - živě z Paříže


Duet pro housle/elektroniku a elektrickou kytaru od Benjamina de la Fuente
Životopis Benjamin de la Fuente

Narozen 6. října 1969 v Bordeaux (Francie). Benjamin de la Fuente absolvoval pařížskou konzervatoř Paris Conservatoire Supérieur, kde studoval společně s Gérardem Grisey (skladba) a Alainem Savouretem (improvizace). Paralelně vystudoval univerzitu Paris VIII. Jeho diplomová práce z muzikologie nese název "L'entendre aujourd'hui ou la réapprehension du son musical (Nové pochopení hudebního zvuku). Studoval na IRCAM (1998) a je "dvorním" skladatelem ve VILLA MEDICIS v Římě (2001). Podílel se na založení souboru hudebních "vynálezců" Sphota a také na vytvoření skupiny Caravaggio (2000).
Je pravidelným hostem různých festivalů: Musica, Agora, Résonance, Présences, Mancas (Nice), Radio France, Octobre en Normadie, son/mu 98, Ina-GRM, Multiphonie, Musique et quotidien sonore (Albi Francie), IMEB festival (Bruggy), Musiques en scnes (Lyon), Octopus (centrum Pompidou)...
Byl osloven francouzským ministerstvem kultury, francouzským rozhlasem, IRCAM,
Ina/GRM, Les Percussion de Strasbourg, GRAME, Imeb a dalšími institucemi. Pracoval s několika sólisty jako např. Garth Knox (Quor Arditti), Bruno Chevillon (Cb), Alexis Descharmes (vc) , Tedi Papavrami (vl) , Philippe Bianconi,(pno) Gérard Caussé (vla), Jean Geoffroy (perc), Vincent David (sx)... a řadou souborů jako např. Ictus, Ars Nova, Ensemble EIC, L'opéra Garnier, L'itinéraire, TM+, Les Temps Modernes, Court-Circuit, l'ensemble Pythagore, National Orchestra of Lyon, National Orchestra of Cannes... V roce 2002 mu byla udělena cena Hervé Dugardin Prize. V roce 2005 mu francouzský institut udělil cenu l' Academie des Beaux-Arts. Má národní certifikát k výuce elektro-akustické hudby. Vedl řadu kurzů improvizace na několika vysokých školách.
Již mnoho let píše skladby od komorní hudby po hudbu pro rozsáhlejší instrumentální soubory, ať už s nebo bez elektroniky. Také pracoval pro divadelní společnosti a pro studia krátkého filmu. Obvykle se snaží prosadit alternativní způsob tvorby, myšlení, jevištní performance a hudby. Vše se provádí v rámci psaní a na jevišti, a tak je vytvořena zvláštní a silná energie. Jeho metoda skládání je inspirována post-spektrální hudbou, energií a zvukem rockové hudby, formou a rytmickým stylem indické hudby. Také používá metriku Pygmejů.
Raději si to teď poslechněte...

top

..::.. Polský rozhlas - Živě z Varšavy


Proietto Bogusława Schaeffera pro připravenou kazetu a tubu (1975) a Cellotronicum Michała Talma-Sutta pro čelo a počítač (2002) - dva kusy z prostředního období a z této dekády Experimentálního studia polského rozhlasu budou interpretovány DJ Lenarem.
Skladbu Bogusława Schaeffera v minulosti interpretovali různí hudebníci na různé nástroje, mimo jiné na hoboj, anglický roh, basový klarinet, fagot, kontrabas a alt saxofon.
Skladbu Michała Talma-Sutta lze zařadit do širokého projektu polského cellisty Andrzeje Bauera (který začal v roce 2002 během festivalu Varšavský podzim) pojmenovaného (podle názvu této skladby) Cellotronicum. Další skladby pro tento projekt (doposud) napsali Jacek Grudzień, Marcin Wierzbicki, Sławomir Kupczak, Paweł Mykietyn, Stanisław Krupowicz, Magdalena Długosz a Cezary Duchnowski.

Koncert se koná v malém klubu jménem "Chłodna 25" (blízko samého centra Varšavy), kde lidé mohou slyšet (čas od času) improvizovanou hudbu. Jméno klubu je identické s jeho varšavskou adresou.

"Safe'N'Sound" z Experimentálního studia polského rozhlasu a klubu Chłodna 25

Klasické nahrávky polských skladatelů konkrétní hudby (musique concrete) dlouho ležely v bezpečí archívu polského rozhlasu a nyní je znovu zahraje jeden z předních polských turntablistů DJ Lenar. Polské Experimentální studio, založené v roce 1957, bylo jednou z prvních institucí na světě podporujících hudební aktivity na okraji moderní kompozice, technologický rozvoj a experimentování. Tvorba takových skladatelů jako Włodzimierza Kotońského, Andrzeje Dobrowolského, Bogusława Schaeffera, Eugeniusze Rudnika, Bohdana Mazureka, Krzysztofa Pendereckého a Tomasze Sikorského vznikala paralelně s tvorbou Karlheinze Stockhausena, Pierra Schaeffera, Bruna Maderna či Mauricia Kagela. Skladbami polských autorů z Experimentálního studia bude uveden příspěvek DJ Lenara, který tak vzdá hold této tradici jakož i tradici turntablismu, plunderphonics a rozšířených technikám hip-hopu. Tyto skladby budou opět oživeny ne jako historické dokumenty, ale jako zdroj fascinace a inspirace pro mladší generaci muzikantů a po padesáti letech budou znovu osvobozeny!

DJ Lenar
DJ Lenar je asi nejvynalézavější z polských turntablistů a jeho práce zasahuje do velkého okruhu žánrů a oblastí estetiky - od klezmerových souborů jako např. Meritum až po tribut Witoldu Lukawskému s klasickým cellistou Andrzejem Bauerem, od irských lidových písní zaranžovaných pro duo s Garthem Knoxem po divadelní hudební improvizaci na jevišti s Johnem Tilbury, Eddie Prevostem, Erik M., Fredericem Blondym, Thomasem Lehnem, Noelem Akchotem a mnoha dalšími. DJ Lenar aktivně propaguje turntablismus v Polsku, je kurátorem akcí jako jsou např. Deckonstrukcja, Galimadjazz a Sofa. Své umění předvedl na festivalech jako je např. Blurring the Edges v Hamburku, Musica Genera ve Štětíně, Musica Polonica Nova v Břeclavi, Turning Sounds, plain. music ve Varšavě.

top

..::.. Německý rozhlas- živě z Berlína

Webová stránka AB 2009 Deutschlandradio Kultur v Berlíně

Radio Deutschlandradio Klangkunst živé vysílání z klubu Maria am Ostbahnhof, Berlín

Elektronika, bezdrátová sluchátka a choreografie: Brandon LaBelle & BJ Nilsen

The music will not be broadcast (Hudba nebude vysílána)
Brandon LaBelle + Benny Nilsen

U příležitosti Narozenin umění je koncept "safe and sound" objevován skrze "tiché disko". The music will not be broadcast si v klubu Maria am Ostbahnhof v Berlíně uzurpuje kolektivní radost tanečního parketu, čímž zahájí rozsáhlou akustickou akci, při které povzbuzující euforie kolektivního víření kontrastuje s nebezpečím, které je v tanci zakotveno a které tanec může symbolizovat. Do bezdrátových sluchátek bude proudit originální elektronická hudba - mix experimentálních beatů, hudebních samplů a "nalezených" zvuků, která spustí rytmický tok pohybů vykreslující účel a tvar tohoto prostoru. Do skladby je opětovně implementovaný živý zesílený záznam celé události, který protíná a doplňuje práci ze sluchátky. Mikrofony umístěné podél taneční plochy a v prostoru zachycují pohyby a komunikaci davu, která je zesílena pomocí sound systému umístěného v prostoru, který vytváří další zvukovou vrstvu a umožňuje tanečníkům slyšet zvuky jejich vlastního tance a komunikace. Tímto způsobem je do hry zapojeno množství prvků - prolíná se zde elektronická hudba a taneční prožitky s materiálními elementy a architektonickými akcenty. Taneční plocha je zvýrazněna jako prostor, kde se vše rozpadá a noří do sebe, ale současně představuje možnosti k narušení a výstřednosti. Toto všechno je rozšířeno o další rozměr, když se celé dílo jako živé rozhlasové vysílání přenese do éteru, a tak bude zabírat soukromý prostor posluchače.

Životopisy:

Brandon LaBelle, www.errantbodies.org, je umělec a spisovatel pracující se zvukem a se souvisejícími příběhy dané kultury. Jeho instalace byly vystavovány mezinárodně, včetně výstav a festivalů Sampling Rage (1999) v Podewil v Berlíně, Sound as Media (2000) v ICC Tokio, Bitstreams (2001) ve Whitney Museum v New Yorku, Pleasure of Language (2002) v Netherlands Media Art Institute, v Amsterdamu, Undercover (2003) v Museum of Contempoary Art Roskilde a byly součástí festivalu zvuku a architektury Tuned City (2008) v Berlíně. Své dílo také představil na samostatné výstavě v galerii Singhur v Berlíně (2004), experimentální skladbu pro pirátské bubeníky uvedl ve Virtual Territories v Nantes (2005), a jeho další dílo Prototypes for the Mobilization and Broadcast of Fugitive Sound (Prototypy pro mobilizaci a vysílání zvuku uprchlíků) bylo vystavováno v galerii Enrico Fornello gallery v Prato v roce 2007. Jeho dlouhotrvající projekt "výstavby" knihovny rozhlasových vzpomínek byl představen na rádiu Revolten v Halle v Německu v roce 2006 a v Casa Vecina v Mexico City v roce 2008. Je autorem díla Background Noise: Perspectives on Sound Art (Zvuky v pozadí: perspektiva zvukového umění), (Continuum, 2006) a redaktorem rádia Territories (Errant Bodies Press, 2007).

Benny Nilsen, www.bjnilsen.com, je zvukový umělec, který se zaměřuje především na zvuky přírody a jejich dopad na člověka a na vnímání místa a času skrze zvuk. Dále pracoval na dokumentárních filmech, televizních projektech a jako zvukový technik. Nilsen má pravidelná živá vystoupení po celém světě a spolupracuje s následujícími umělci: Chris Watson, Stilluppsteypa, Fennesz, Hildur Gudnadottir, Johann Johannsson, Z'ev, Finnbogi Petursson, Darri Lorenzen, Ingolfur Arnarson a dalšími. Aktuální nahrávky jeho práce jsou např. The Short Night (Krátká noc) a Storm (Bouře) s Chrisem Watsonem (obojí u Touch Music) a díle Man From Deep River (Muž z hluboké řeky) se Stilluppsteypa (u Editions Mego).

top

..::.. RSR Švýcarsko - živě z Lausanne

Musique concrete od Kiko C. Esseiva
S hlasem a technickou asistencí Scilly Lorage.
Pro Radio Suisse Romande Espace 2.

Téma této akce mě inspirovalo k různým věcem...

Následující myšlenka představuje okamžik návratu, z kterého prchám vstříc této hudbě...

Jisté části světa jsou těžce zasaženy válkami, hladem...
Panuje zde všudypřítomný a konstantní pocit nejistoty... a zoufalství.
Zároveň tu je ale nejistota něčím základním, něčím, co je využíváno mocnými k upevnění nadvlády nad lidmi a přírodou, k prosazování přísnějšího pořádku...
Oni si myslí...že dav mladých lidí na ulici nebo nápisy na betonových zdech znamenají nejistotu...
...že divoká tráva na okrajích města otráví jejich životy...
Viditelná bezstarostná neupravenost, která je životu vlastní, je pro ně asi nesnesitelná...
...jaký život nám tato filozofie může přinést?

Nepramení snad nejistota často z věcí, kterým nejsme schopni porozumět?
Strach z neznámého, strach z odlišného...
Proč jsou naše města natolik osvětlená, že už není možné vidět hvězdnou oblohu, užívat si nekonečnost vesmíru...
Se strachem v zádech nemáme žádný horizont.

V této skladbě jsem si zažongloval, mimo jiné, s dvojznačnými zvuky, které mohou mít znepokojující účinek, a se zvuky, které zní jako varování a díky způsobu, kterým jsem je zpracoval, se těmito zvuky můžeme nechat unášet, okouzlovat a zavést do dalekých krajin...
Také zvuky každodenního života - například zvuky města, které nám přijdou tak všední a už nás neděsí...ale přece...
Pokusil jsem se napsat hudbu, která se zmítá mezi zlomyslným tlakem a euforickým transem.
Pak jsem pustil otěže a předal vládu útěku.

Kiko C. Esseiva
Úryvky z mé hudby si můžete poslechnout na: www.myspace.com/hinterzimmerrecords

kiko c. esseiva je mladý skladatel se švýcarskými a španělskými kořeny žijící v Laussane ve Švýcarsku. Tvoří elektro-akustické skladby, které jsou, stejně jako skladby mistra tohoto žánru z Francie Luca Ferrariho, prosycené teplem, pestrobarevné a postrádají akademičnost. Šíří lidské teplo a bohatství, které má daleko ke sterilitě typické pro mnoho současných elektronických skladeb. Vytváří pestrou škálu atmosfér, které kombinují akustické nástroje, noise, lidské hlasy, nahrávky s terénu a statické zvukové plochy s omračující lehkostí a muzikálností a které nám připomínají narativní povahu některých starších děl z nurse with wound.

V duchu titulu jeho prvního alba `musiques pour haut-parleurs' (hudba pro reproduktory) jsou jeho show plné dobrodružných instalací vytvořených z reproduktorů různých velikostí a s různou kvalitou, které esseiva jednotlivě ovládá u mixážního pultu a jeho skladby se tak stávají ještě průzračnější, živější, a nabývají větší rozsah.

nahrávky hinterzimmer records - čtyři roky po vydání jeho dlouhohrajícího debutu vydaného u kanadského labelu `manufracture' , jeho druhé album `sous les étoiles', které se odvážilo o krok dál než `musiques pour haut-parleurs', skladby jasně drží pohromadě díky použitým leitmotivům, takže album není jen souborem jednotlivých písní, ale stává se z něho velký hudební opus.

top

..::.. SWR2 & ZKM Karlsruhe živě z Baden-Badenu

SWR2 ars acustica, ZKM Karlsruhe (Centre for arts and media) and HfG Karlsruhe (University of Arts and Design) are celebrating ART'S BIRTHDAY 2009 live from ZKM.

Stefano Giannotti concept, composition, sampling, electric guitar, banjo, etc.
Agata Zubel voice
Frank Thomé percussion
Rie Watanabe percussion
NN live-electronics

Presented by Andreas Hagelüken
Executive Producer: Frank Halbig
frank.halbig@swr.de


SHELTERS AND TRAPS (by Stefano Giannotti)

I always wonder what does "being safe" mean. I'm thinking of the beautiful sequence in Ingmar Bergman's masterpiece Det Sjunde Inseglet (1956) where one of the protagonists has climbed up a tree and is happy because he has been able to escape pestilences, soldiers, any kind of evil, and just in that moment he realizes that the Death is cutting the tree... or very often I'm thinking of those people who assume drugs and feel safe just dwelling in the heart of the danger. Even, I notice very often how mankind gets used to dangers and to threatening situations (people living in continuous state of war, in never-ending fears of illness, etc.).
This makes me wonder how "being safe" is a relative concept very much connected with the knowledge and the understanding of rules, environment, cultural situation and especially choices.
SHELTERS AND TRAPS is a sort of sound-action for female voice, banjo, 2 percussion players and live electronics, a see-saw oscillating between danger and safety, noisy monsters and quiet stillness; things which might appear horrible as soon as they become well known loose their negative power, as well as reassuring events might hide traps.

Biographies:

Stefano Giannotti
Composer, author, director, guitarist and performer. He studied composition with Pietro Rigacci and he was the assistant of Alvin Curran in "Crystal Psalms" and "Tufo Muto". Between 1983 and 1990 he performed in several European countries with the chamber music group "Trio Chitarristico Lucchese". In 1997 he started a collaboration with the Italian choreographer Roberto Castello. Between 1998 and 1999, he lived in Berlin as guest of DAAD (German Academic Exchange Program). In the year 2000 he has been guest of the Künstlerhaus Schloss Wiepersdorf with a Stipend of the Ministerium of Brandenburg. In the year 2002 he has been invited in Worpswede with a stipend of the Ministerium of the Niedersachsen and he has won the Karl-Sczuka-Preis (SWR, Baden-Baden) with his work IL TEMPO CAMBIA. In the year 2007 he was awarded for the second time by the Karl-Sczuka-Preis for his radio-piece GEOLOGICA
His repertoire ranges from performance, radio-art, dance theatre to chamber music, orchestral scores and songs. Landscape, memory, life cycles, voices of people, languages; these are some of the main themes developed in Giannotti's work.

Agata Zubel
She was born in Wroclaw. Graduated from The Karol Lipinski University of Music in Wroclaw with the Primus Inter Pares distinction, where she had studied composition in the class of Jan Wichrowski and vocal in the class of Danuta Paziuk-Zipser. Now she is a doctor of this University. She extended her studies in the Netherlands during numerous courses. She has been a holder of the scholarships granted by Ernst von Siemens Musikstiftung in Munches, the Minister of Culture, the Management of Wroclaw City as well as the International Foundation of Education. She has been a member of the Polish Composers' Union.
Her works were performed at numerous festivals in Poland and abroad. In 2005 her II Symphony commissioned by Deutsche Welle was premiered during Beethoven Festival in Bonn. As a singer she has participated in many prestigious musical events in Poland and abroad: in Italy, Belgium, Switzerland, Germany, Ireland, Russia, Ukraine, Lituania, the Netherlands, Greece, Denmark, Korean and United States. Modern music takes a special place in her repertoire. She has premiered and recorded many works of contemporary composers. In summer 2004 she took part in the experimental project of improvisation during the International Courses of Composition in Darmstadt.

Frank Thomé
Percussionist Frank Thomé was born in 1974. After an apprenticeship as instrument maker he studied percussion with Markus Hauke in Mainz and graduated a solist exam at the Hochschule für Musik in Karlsruhe with Isao Nakamura.
Currently he is working on a chamber opera after a short story by Franz Kafka which will be premiered in April 2009 in Zürich within post graduating in composition with Isabel Mundry in Zürich. He received several stipends and awards.
His field of activity covers various solo- and chamber music concerts, his own compositional work and the building of instruments and sound objects. Beside this he is working intensely with live-electronics and Cajon. Composers like Matthias Ockert, Peter Gahn und Hannes-Galette Seidl wrote solo pieces for him.

Rie Watanabe
Percussionist Rie Watanabe was born in 1979 in Hokkaido, Japan. From 1999-2003, she studied percussion at the Tokyo National University of Fine Arts and Music with Makoro Aruga,Michiko Takahashi und Takafumi Fujimoto. Since 2005 she has studied at the Hochschule für Musik in Karlsruhe with Isao Nakamura, Hans-Joerg Bayer und Jürgen Heinrich.
In 2004 Rie Watanabe won the Saji Keizo Prize of the Suntry Music Foundation. In 2006 she received a Stupendienpreis from the International Summercourse for New Music in Darmstadt. In the very same year, she received a fellowship by the Japanese Government Overseas Study Program for Artists.
Since 2003 Rie Watanabe has been a member of Ensemble Bois in Tokyo. She works often with composers in Germany and Japan.


top
Live audio- and video stream: www.swr2.de

..::.. RTBF - živě z Bruselu

Dimitri Coppe zahraje speciální skladbu Unsafe Sounds
------------------------------------------------------------------------------------------
Dimitri Coppe (Brusel, Belgie, 1969)

Dimitri Coppe je už deset let sólovým hudebníkem, převážně v oblasti akusmatických skladeb, ale i elektronické improvizace, zvukových instalací a spoluprací pro rozhlas, kino a tanec.

Jádrem jeho hudby nejsou zvukové, "noise" ani digitální koncepce, ale především nedokonalé a lidské gesto, jehož dosahuje.

Ve svých dílech se nezaměřuje na technologie, techniku, ani zvukové fantazie, ale spíše na individuální a citlivý poslech.
Neecistují žádné nahrávky, pouze veřejné a kolektivní poslechy, pouze vystoupení za použití jeho vlastního koncertního systému (podomácku vyrobený nástroj s přibližně padesáti reproduktory) na vytváření skutečné akustické substance v celém poslechovém prostoru.

Svá poslední představení odehrál v Maison de RadioFrance (Paříž), NTMoFA (Tchaj-wan), v Archipelu (Ženeva), Camacu (Francie) a Brigittines (Brusel).

Mnohem více se dozvíte na stránkách www.dimitricoppe.be

top