Asanace Václava Havla v Divadle Na zábradlí

20. leden 2012

Architekti, láska, nenávist… S tímto podtitulem uvádí Divadlo Na zábradlí hru Václava Havla Asanace, kterou napsal v roce 1987.

Režie se ujal zkušený David Czesany. Jde o jeho vůbec první zrežírovanou Havlovu hru. Na první pohled by to mohlo vypadat, že se chce Divadlo Na zábradlí tak trochu svézt na pietní vlně, která až neuvěřitelným způsobem zasáhla celé Česko. Sezona se však plánuje rok dopředu, proto bylo uvedení Asanace na programu již vloni na jaře. Václav Havel se chtěl dokonce zúčastnit první čtené zkoušky, jeho zdravotní stav mu to ale už neumožňoval. Na zábradlí tak alespoň poslal svou fotografii s textem Asanace a vzkazem, že se těší na premiéru…

Czesany v podstatě nevybočil z linie Havlova textu. Příběh se odehrává v podhradí středověkého malebného městečka, na jehož místě má vzniknout panelové sídliště pro 2000 obyvatel. Demolici městečka má připravit skupina architektů v čele s hlavním projektantem Zdeňkem Bergmanem (Jiří Ornest). V podhradí se najednou objeví dva zástupci občanů s peticí, kterou podepsalo 216 občanů. Žádají plánovanou asanaci zrušit. Projektant Bergman jim vysvětluje, že se nemusí bát, protože asanace je z technických důvodů neproveditelná. Na scéně se objeví „štěkající" Tajemník (Ondřej Mataj), který má být (alespoň podle Havlova textu) skutečným autorem projektu. Oba občany nechá za jejich nesouhlas zavřít do hladomorny. Mezi architekty se začínají v této fázi rozvíjet různé konflikty a sociální vztahy. Albert (Ondřej Veselý) souhlasí s občany, s Albertem naopak nesouhlasí Ulč (Ivan Lupták). Do Alberta se zamiluje sekretářka Renata (Natálie Řehořová). Ten však miluje o mnoho let starší Luisu (Kristina Maděričová) a Renatě nevěnuje pozornost. Do jednotlivých dějství vstupuje architekt Kuzma Plechanov (Igor Chmela) se svými elektrickými klávesami. V původním Havlově textu hraje Plechanov na housle, zde tedy sáhl Czesany k drobné změně. Ve hře se objevuje mnoho postav, které sice mají malou, ale nezastupitelnou roli. Jako například architektka Macourková (Natália Drabiščáková), která je typickou držet hubu, držet krok postavou.

02535026.jpeg

Jednoho dne přijde Tajemník s novým inspektorem (Ladislav Hampl), který oznámí, že asanace je zrušena a nastupuje tvůrčí svoboda. Nechá také propustit vězněné občany z hladomorny. Následuje euforický mejdan plný alkoholu a hudby. Když se však architekti druhý den postupně probouzejí z těžké kocoviny, přivede Tajemník druhého inspektora (Miloslav Mejzlík), který ruší rozhodnutí inspektora prvního. Následuje obrovské zklamání, které nejvíce sebere Alberta. Ten chce z hradu odejít, ale místo toho ho Tajemník zavře do hladomorny. Renata se pokusí otrávit plynem. Autor zde dokázal výborně vystihnout náladu lidí po srpnových událostech roku 1968. Následuje závěrečný nekrolog projektanta Zdeňka, který by mohl sedět i na zesnulého Václava Havla. Autor si ho však napsal sám.

02535027.jpeg

David Czesany tedy dokázal na minimalistické scéně plně rozvinout charaktery jednotlivých postav tak, jak je popsal Havel. Za vyzdvižení stojí herecké výkony Jiřího Ornesta a Igora Chmely. I ostatní herci podávají slušný výkon, jen někdy na můj vkus zbytečně přehrávají nebo jsou příliš afektovaní. Celkový dojem z Czesanyho Asanace je však velmi dobrý a myslím si, že i Václav Havel by toto nastudování ocenil.

autor: Martin Melichar
Spustit audio